شناسهٔ خبر: 67635951 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

انواع چوب های موجود در بازار ایران

صاحب‌خبر -

انواع چوب های موجود در بازار ایران

چوب به عنوان یک منبع طبیعی تجدید‌پذیر با نمایی منحصربه‌فرد و چشم‌نواز، ابعاد مختلف زندگی بشر را تحت‌الشعاع قرار داده‌است به طوریکه طبق آخرین آمار منتشر شده، در حال حاضر بیش از پنج هزار محصول از این ماده همه‌کاره و مفید در جهان استخراج و تولید می‌شود. چوب‌های موجود در بازار ایران به دو‌ دسته داخلی و خارجی تقسیم می‌شوند که هر دو، کیفیت‌ و استانداردهای لازم برای مصارف گوناگون صنعتی، ساختمانی، دکوراتیو و ... را دارند. چوب‌های وارداتی اعم از نراد روسی، ساسنا، یولکا و ... به منظور پشتیباتی از سیاست حفاظت از محیط زیست و رفع نیاز فعالان بازارهای داخلی، به کشور وارد می‌شوند که هلدینگ پرسال یکی از وارد کنندگان برتر این کالای ارزشمند در ایران است.

چند نوع چوب داریم؟

اگرچه فراوانی درختان و جنگل‌ها در جهان بسیار زیاد است اما از آنجاییکه چوب تمام درخت‌ها توجیه اقتصادی و ارزش تجاری برای استخراج را ندارند تنها تعدادی از آن‌ها به منظور مصارف صنعتی و غیر صنعتی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. چوب‌هاب مصرفی در دو گروه کلی؛ طبیعی و صنعتی جای می‌گیرند:

چوب طبیعی

چوب طبیعی حاصل برش مستقیم تنه درختان است. این چوب‌های سنتی و پرکاربرد که از گذشته تا کنون برای مقاصد مختلف مورد استفاده قرار گرفته‌اند بافتی زنده داشته و پس از طی مراحل خشک‌سازی و فرآوری در کارخانجات به منظور استفاده در دکوراسیون داخلی، ساخت وسایل چوبی و غیره به کار گرفته می‌شوند. چوب‌های طبیعی دارای انواع سخت و نرم هستند. چوب‌های سخت عموما متراکم‌، مقاوم‌ و سنگین‌تر از چوب‌های نرم هستند. پروسه رشد طولانی‌تر و فراوانی کمتر این نوع چوب‌ها که از تنه درختانی مانند راش، بلوط، گردو، افرا و ... برداشت می‌شوند باعث شده تا چوب‌ درخت سخت نسبت به درختان نرم از قیمت بالاتری برخوردار باشد، به همین علت بیشترین مصرف را در صنعت موسیقی، مبلمان، کابینت و مواردی اینچنینی دارد. برخلاف چوب‌های سخت، چوب‌های نرم ظاهری یکنواخت‌ و ساده‌تر داشته و از نظر اقتصادی در دسترس و مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند، از این‌رو چوب نرم درختانی مانند کاج، صنوبر، سدر و ... عموما برای مصارف ساختمانی، سازه‌های فضای باز و نماهای بیرونی به کار می‌روند.

انواع چوب های موجود در بازار ایران

چوب صنعتی

چوب صنعتی شامل طیف وسیعی از محصولات مشتق شده از چوب است که طی مراحل گرمادهی، چسب‌زنی و تحت فشار قراردادن الیاف، روکش‌ها یا ذرات خرد چوب حاصل می‌شود. این مدل چوب در کارخانجات پیشرفته و با توجه به استانداردهای دقیق بین المللی ساخته می‌شود. پلای وود یا تخته چندلایه، تخته فیبر، ام‌دی‌اف، نئوپان، کامپوزیت و ... از جمله معروف‌ترین چوب‌های صنعتی هستند. استحکام مکانیکی بالا، مقاومت در برابر ضربه و فشار، تنوع در کاربرد و وزن سبک جزو‌ ویژگی‌های مهم این نوع محصولات است.

در میان انواع مختلف چوب‌های صنعتی، پلای وود وارداتی و ام‌دی‌اف به دلیل انعطاف‌پذیری بالا، قیمت مناسب، دوام زیاد و جذب رطوبت کم از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. اگر قصد خرید پلای وود سگژا با کیفیتی تضمین شده و قیمت رقابتی را دارید می‌توانید از طریق تماس با واحد فروش شرکت پرسال به شماره تلفن ۷۹۸۸۵_۰۲۱ اقدامات لازم جهت ثبت سفارش خود را انجام دهید چرا که این شرکت بازرگانی معتبر علاوه بر واردات انواع چوب، به طور خاص نمایندگی مستقیم برند معتبر روسی «سگژا» را نیز برعهده دارد.

معرفی ۵ چوب پرطرفدار در بازار

موارد زیر جزو پرطرفدارارین چوب‌های موجود در بازار هستند:

  1. چوب روسی: چوب روسی اصطلاحی است که برای انواع چوب‌های وارد شده از کشور روسیه به کار می‌رود. چوب‌ روسی به دلیل ظاهر زیبا، الاستیته بالا، وزن نسبتا سبک، کیفیت بالا، تنوع در ابعاد، استحکام مطلوب و قابلیت چکش‌خواری و سنباده‌زنی بی‌نظیرش به شدت مورد استقبال عموم خریداران قرار گرفته‌است. چوب نراد، یولکا و ساسنا جزو پرطرفداراترین چوب‌های روسی مورد تقاضا در بازار ایران هستند.
  2. بلوط: تنه درخت بلوط بافتی سنگین، مقاوم، زیبا و متراکم دارد که از زمان‌های قدیم تا همین امروز به وفور از آن استفاده می‌شود. رنگ بژ تا قهوه‌ای تیره این چوب جلوه‌ای بی‌بدیل به فضا می‌بخشد، از این‌رو در ساخت مبلمان، کابینت و ... کاربرد فراوانی دارد.
  1. گردو: چوب گردو به عنوان متریالی منحصربه‌فرد و ارزشمند دارای جایگاهی خاص در صنعت چوب است. قابلیت جلا و پرداخت، تنوع رنگی، بافت یکدست، دسترسی آسان، دوام و پایداری بالا جزو ویژگی‌های بارز چوب گردو است. استفاده از چوب گردو در فضای داخلی حسی از قدرت و لوکس بودن را به مخاطب منتقل می‌کند و مصارف زیادی در ساخت وسایل دکوراتیو، مبلمان، منبت‌کاری و غیره دارد.
  2. آبنوس: آبنوس چوبی بی‌بدیل، کمیاب و گران قیمت با رنگ خاص قهوه‌ای تیره تا سیاه (در قسمت‌های خارجی) است. بافت ریز و ظریف، رنگ خاص، مقاومت بالا، سطح یکنواخت و البته قیمت بالا، آبنوس را به چوبی نایاب و لوکس تبدیل کرده‌است که بیشتر در ساخت پیانو و آلات موسیقی، مهره‌های شطرنج، میز و صندلی، آکواریوم و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  3. راش: چوب راش یکی از پرکاربردترین متریال‌ها در صنایع چوبی مختلف است که جزو چوب‌های بومی کشور ما نیز به حساب می‌آید. این چوب دارای سطح منسجم و یکنواخت، قابلیت رنگ‌پذیری بالا، ساختار سخت و مقاوم، عمر طولانی و قیمت مناسب است، به همین دلیل گزینه‌ای ایده‌آل برای ساخت انواع اکسسوری، مبلمان کلاسیک و سلطنتی، کف‌پوش و ... به شمار می‌آید. در بازار ایران انواع چوب راش گرجستانی و آذربایجانی نیز به وفور موجود است.

در بازار عرضه چوب، انواع و اقسام این محصولات در ابعاد مختلف با ویژگی‌های متفاوت به فروش می‌رسند، از این‌رو توصیه می‌کنیم قبل از خرید چوب مد نظر خود، ابتدا پروژه و میزان بودجه‌تان را در نظر بگیرید سپس نوع، اندازه و کیفیت چوب مورد نیازتان را بررسی کنید. انتخاب و خرید چوب از مراکز معتبر و خوش‌نام گامی مهم در ایجاد حس رضایت از کیفیت نهایی کار و جلوگیری از اتلاف  هزینه‌هایتان است.

 

نظر شما