شناسهٔ خبر: 67634973 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

دو اثر فقهیِ آیت‌الله العظمی محفوظی منتشر شد + عکس

این‌که دو اثر مزبور به قلم خود آیت‌الله العظمی عباس محفوظی ابتدا در دفاتر ۲۰۰ برگی، به زبان عربی و بدون حتی یک خط‌خوردگی نگاشته شده است اولین امتیاز آن است.

صاحب‌خبر -

پایگاه خبری جماران؛ حسینی دورود: دو اثر ارزشمند فقهیِ کتاب الخمس‌ و کتاب‌ القضاء آیت‌الله العظمی حاج شیخ عباس محفوظی به زیور تبع‌ آرسته و توسط نشر دارالکرامه‌ العالمیه منتشر و در دسترس اهل علم و تحقیق قرار گرفت.

به قلم عربی، نظیف و مرتب نوشتن از خصوصیات حضرت آیت‌الله محفوظی بوده است. حتی در دوره‌ای که افتخار شرکت در دروس مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی را داشته‌اند، آن یگانه دوران شاگردان را به استفاده از نوشته‌های ایشان ارجاع می‌دادند.

این‌که دو اثر مزبور به قلم خود معظم‌له ابتدا در دفاتر ۲۰۰ برگی، به زبان عربی و بدون حتی یک خط‌خوردگی نگاشته شده است اولین امتیاز آن است.

این مرجع وارسته بحث خارج خمس‌ را در دهه ۶۰ بر مبنای متن کتاب عروة الوثقی مرحوم سید محمد کاظم طباطبایی یزدی و کتاب تحریر الوسیله امام خمینی و نیز مبحث خارج قضاء را در همان سال‌ها و بر اساس متن کتاب شرایع‌ الاسلام مرحوم محقق حلی تدریس‌ نموده‌اند.

بارها به هنگام تدریس می‌فرمودند؛ برای هر درسی بیش از ۵ ساعت مطالعه می‌کنم و آن‌چه قرار است بگویم را می‌نویسم و پس از تدریس یافته‌های جدید را هم می‌نویسم و بدین شکل نوشته‌های قبلی را تکمیل می‌کنم.

از ویزگی‌های دیگری که در کتب خمس و قضاء به چشم می‌آید، اهتمام مؤلف در فحص کتب قدما در هر موضوع به طور کامل و ملاحظه آراء فقها و علمای سلف است.

 

دو کتاب جدید آیت الله العظمی محفوظی

 

آیت‌الله العظمی محفوظی با این‌که نماینده‌ تام‌الاختیار حضرت امام از سال ۱۳۴۰ و از شاگردان برجسته ایشان و علامه طباطبایی و دیگر بزرگان به‌شمار می‌آید و پس‌ از انقلاب هم با استمرار درس و بحث و تدریس فقه و اصول و فلسفه از ستارگان درخشان حوزه علمیه بوده‌اند اما روش معتدل و اخلاق حسنه ایشان همواره زبانزد بوده و درس‌های اخلاق معظم‌له نه‌ تنها در حوزه‌های علمیه که برای اساتید دانشگاه نیز سالیان متمادی مورد توجه قرار گرفته است. 

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما