شناسهٔ خبر: 67633078 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

گرمای این روز‌ها در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه است!

«در مکان‌های مختلف و استان‌های مختلف این عدد متفاوت بود ولی از رکوردهایی که امسال به دست آمده، مثلا در شهرستان اهواز بیش از ۷ روز دمای آن در حدود ۱۰ روز قبل بیش از ۵۰ درجه بود که تاکنون طی ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بود و این عدد بسیار بزرگی است.»

صاحب‌خبر -

مدیرعامل توانیر گفت: به ازای هر یک درجه افزایش دما در کشور حدود ۱۸۰۰ مگاوات به میزان مصرف برق اضافه می‌شود که این به دلیل استفاده از کولرها و وسایل سرمایشی است.

به گزارش تسنیم، مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل توانیر در پاسخ به این سوال که میانگین دما چقدر نسبت به سال گذشته تغییر کرده که مصرف برق این روزها رکورد زده است؟ گفت: این نکته را اول اشاره کنم که ما به ازای هر یک درجه افزایش دما در کشور حدود ۱۸۰۰ مگاوات به میزان مصرف برق اضافه می‌شود که این به دلیل استفاده از کولرها و وسایل سرمایشی است.

وی افزود: بر اساس گزارشات سازمان هواشناسی و پیش بینی‌هایی که صورت گرفته بود، از ۱۵ تیرماه تا ۱۵ مردادماه معمولا دوره بی‌هنجاری دمایی هست.

مشهدی با بیان اینکه پیش بینی‌شان این بود که سه تا ۵ درجه افزایش دما را داشته باشیم، افزود: در مکان‌های مختلف و استان‌های مختلف این عدد متفاوت بود ولی از رکوردهایی که امسال به دست آمده، مثلا در شهرستان اهواز بیش از ۷ روز دمای آن در حدود ۱۰ روز قبل بیش از ۵۰ درجه بود که تاکنون طی ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بود و این عدد بسیار بزرگی است.

وی گفت: ما در بخش برق متوسط موزون دما را محاسبه می‌کنیم اعدادی که به دست آمده بود ۳۹ و ۳ دهم درجه سیلیسیوس افزایش دما در کل کشور را داشتیم که عدد بسیار بزرگی هست و عددی که رکورد زده شد و نصاب جدیدی که به دست آمد ۷۷ هزار و ۵۱۴ مگاوات است که بیش از ۴ هزار مگاوات به میزان مصرف برق کشور اضافه شده است.

مدیرعامل توانیر افزود: این عدد را اگر بخواهیم ما نیروگاه برای آن احداث بکنیم باید نزدیک به ۶ هزار مگاوات نیروگاه احداث بشود که همین میزان رشد مصرف را پاسخگو باشد. بر اساس محاسباتی که انجام دادیم چه در حوزه توسعه ظرفیت نیروگاهی، چه شبکه‌های برق، چه هوشمندسازی، سالانه نیاز به حداقل ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت برق نیازمند هستیم که بتوانیم پاسخگوی این میزان رشد مصرف باشیم.

نظر شما