شناسهٔ خبر: 67627663 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

برق سه وزارتخانه پرمصرف هم قطع شد برق سه وزارتخانه پرمصرف هم قطع شد

مدیرعامل توانیر گفت: خوشبختانه امسال رقم ۱۲۰۰ مگاوات صرفه جویی ادارات محقق شد که معادل مصرف برق ۳ یا ۴ استان است البته در روز گذشته مجبور شدیم برق سه وزارتخانه را هم قطع کنیم.

صاحب‌خبر -

در برنامه میز اقتصاد با موضوع رشد مصرف برق در تابستان، مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت توانیر به سوالاتی پاسخ داد.

این مقام مسئول گفت: عدد کلی میزان مصرف که ۷۷ هزار و ۵۱۴ مگاوات است، تاکنون به ثبت نرسیده بوده و امسال برای پنجمین بار بیش از اوج مصرف سال گذشته، مصرف داشتیم. برای امروز هم به نظر میرسد رقمی در حدود ۷۶ هزار مگاوات به ثبت برسد. طبق تحقیقاتی که انجام شده سالانه ۸۰۰ هزار دستگاه کولر گازی به شبکه مصرف برق اضافه می‌شود که حدود ۱۶۰۰ مگاوات مصرف را به شبکه برق تحمیل می‌کند.

سخنگوی برق در خصوص مصرف برق در ادارات گفت: خوشبختانه امسال رقم ۱۲۰۰ مگاوات را برای صرفه جویی ادارات محقق کردیم که معادل مصرف برق ۳ یا ۴ استان است البته گزارش‌هایی به ما می‌رسد که در برخی از شعبات بانک‌ها مدیریت مصرف برق رعایت نمی‌شود. در روز گذشته مجبور شدیم برق سه وزارتخانه را هم قطع کنیم.

رجبی مشهدی گفت: به ازای هر ۱ درجه افزایش دما در کشور، حدود ۱۸۰۰ مگاوات به میزان مصرف برق اضافه می‌شود که ناشی از کولر‌ها و سیستم‌های سرمایشی است. بر اساس گزارش‌های سازمان هواشناسی، از ۱۵ تیر تا ۱۵ مرداد ۳ تا ۵ درجه افزایش دما پیشبینی شد. در استان‌های مختلف این عدد مختلف بود، اما در بیشترین مورد شهر اهواز به دمای ۵۰ درجه رسید که در چندسال اخیر بی سابقه بوده است.

۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای پاسخ به رشد مصرف برق

او افزود: اگر بخواهیم متناسب با افزایش دما و به تبع افزایش مصرفی که صورت گرفته نیروگاه ایجاد کنیم باید ۶ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی احداث می‌شد. تقریبا به ازای هر کیلووات تولید باید هزار دلار سرمایه گذاری شود. طبق براوردی که انجام شده سالانه ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت برق نیاز داریم که بتوانیم پاسخگوی رشد مصرف باشیم.

مدیرعامل توانیر گفت: بیش از ۹۳ هزار مگاوات ظرفیت منصوبه تولید برق در کشور ما است و دلیل اینکه امکان پاسخگویی به نیاز ۷۷ هزار مگاواتی مصرف وجود ندارد این است که نزدیک به ۷۷ هزار مگاوات ظرفیت منصوبه نیروگاه‌های حرارتی ما است که متاثر از دما ارتفاع میزان ظرفیت عملی آنها با ظرفیت اسمی متفاوت خواهد بود. همه این نیروگاه‌ها در مدار هستند و طبق استاندارد یک نرخ خروج اضطراری هم داریم. تلاش کردیم نرخ خروج اضطراری ما کمتر از استاندارد باشد و در حال حاضر حدود ۱ درصد واحد‌ها به دلایل مختلفی از شبکه خارج هستند.

رجبی مشهدی در تفکیک سبد‌های مختلف تولید انرژی برق گفت: ۱۲ هزار مگاوات نیروگاه برقابی داریم که تولید آنها در اوج مصرف ۱۰ هزار و ۶۰۰ مگاوات بوده است. نیروگاه‌های حرارتی حدود ۵۵ هزار مگاوات در اوج بار شبانه برق تولید کرده اند. نیروگاه‌های اتمی و نیروگاه‌های مقیاس کوچک نیز هستند و به طور کلی ۶۴ تا ۶۵ ظرفیت تولید نیروگاهی داریم.

۱۷۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی توسط صنایع احداث شده است

سخنگوی برق گفت: در دولت سیزدهم تلاش بر این بود که تولید ظرفیت نیروگاهی به حداکثر برسد. حدود ۹ هزار مگاوات در دولت سیزدهم به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شده که ۷ هزار مگاوات آن مربوط به نیروگاه‌های جدید و ۲ هزار مگاوات هم ارتقا ظرفیت نیروگاه‌های موجود است. اما نیاز ما بیش از این مقدار است. بخش صنایع انرژی بر کشور بر اساس قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق باید ۱۰ هزار مگاوات را احداث کنند که ۱۷۰۰ مگاوات از این محل احداث شده است. ۲۲ هزار مگاوات برای سه سال آینده برنامه ریزی شده به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود که نیمی از آن نیروگاه‌های تجدیدپذیر هستند.

قطعی های نقطه ای برق ناشی از حوادث و غیرقابل پیش بینی است

او در پاسخ به اینکه علت قطعی‌های اخیر برق در برخی استان‌ها گفت: ما شبکه برق پهناوری داریم و ۱ میلیون کیلومتر طول شبکه‌های ما است که در معرض حوادث طبیعی و زیست محیطی است. در طول تابستان تجهیزات به دلیل افزایش مصرف برق در معرض حادثه بیشتری قرار می‌گیرند. قطعی‌هایی هم که رخ می‌دهد ناشی از حوادث و اجتناب ناپذیر است. به عنوان مثال در تهران دو واحد نیروگاه منتظر قائم را داشتیم که از مدار خارج شدند و موجب قطعی برق شد. خوشبختانه نرخ خاموشی به ازای هر مشترک روند کاهش داشته و از حدود ۱.۲ دقیقه به ازای هر مشترک در روز به ۱.۰۶ در پایان سال گذشته رسیده است.

نظر شما