شناسهٔ خبر: 67633018 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: سنا | لینک خبر

یک استاد دانشگاه در گفت‌وگو با «سنا» مطرح کرد:

حفظ حقوق سهامداران در راس برنامه‌های دولت چهاردهم باشد/ تصمیمات خلق‌الساعه به ضرر بازار سرمایه است

حمید میرمعینی، استاد دانشگاه، تصمیمات خلق‌الساعه را به ضرر بازار سرمایه و سهامداران دانست و بیان داشت: در دولت چهاردهم باید اقدامات موثری در راستای مشارکت عمومی مردم برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و جهش تولید انجام شود.

صاحب‌خبر -

حمید میرمعینی، با بیان اینکه بازار سرمایه تابعی از شرایط حاکم بر اقتصاد است به طوری که با رشد اقتصادی، شاخص بورس نیز در مدار صعودی قرار می‌گیرد، به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، اظهار داشت: زمانی که کشور با رکود اقتصادی مواجه می‌شود، فعالیت بخش‌های تولیدی و خدماتی، شرایط تحرک بخشی لازم را ندارد و همین موضوع به منجر به افت شاخص بازار سرمایه می‌شود.

سیاست‌گذاری‌های اقتصادی

وی با بیان این که یکسری فاکتورها و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی، بازار سرمایه و میزان سرمایه‌گذاری مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد، گفت: برخی سیاست گذاری‌ها منجر به بی‌ثباتی‌های مالی و در مواقع دیگر بازار را در مدار صعودی قرار می‌دهد.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: در صورت وجود شرایط اقتصادی منطقی و با ثبات، بازار سرمایه نیز پیش‌بینی‌پذیرتر و امیدوارانه‌تر نسبت به آینده عمل کرده و روند خود را با شرایط اقتصادی هماهنگ‌تر می‌کند.

تاکید بر منافع بلندمدت

وی با تاکید بر این که حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران با تاکید بر منافع بلندمدت مهمترین ماموریت سازمان بورس و متولیان اقتصادی است، تصریح کرد: تصمیم‌گیران بازار سرمایه در دولت چهاردهم و مجلس دوازدهم، نباید با برخی تصمیمات و مصوبه‌ها آسیبی به امنیت و اعتماد سرمایه‌گذاران وارد کنند، چرا که یک تصمیم خلق‌الساعه بدون در نظر گرفتن منافع سرمایه‌گذاران، به ضرر بازار تمام شده و بازگرداندن اعتماد را سخت‌تر می‌کند.

امنیت فضای سرمایه‌گذاری

میرمعینی با بیان این که وضع برخی قوانین می‌تواند مانع تضییع حقوق سهامداران شود، افزود: بهتر است قوانین و مقرراتی در سطح قوانین تجارت به منظور دفاع از حقوق سرمایه‌گذاران و امنیت فضای سرمایه‌گذاری تدوین شود تا نهادهای مالی بتوانند با دفاع از حقوق سهامداران، امنیت سرمایه‌گذاری را در بازار سرمایه را افزایش دهند.

این استاد دانشگاه، کمک به تشکیل سرمایه و تامین منابع مالی در اقتصاد را از ماموریت‌های مهم سازمان بورس و اوراق بهادار دانست و اظهار داشت: تامین مالی از مسیر بازار سرمایه به منظور رفع مشکلات بنگاه‌های اقتصادی اهمیت بسزایی دارد. لذا نیازمند تحرک قابل توجهی در ساختار عملکردی آنها برای تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی هستیم.

اعتماد سرمایه‌گذاران

وی تاکید کرد: بازار سرمایه با مدیریت قوی و اثرگذار خود نقش اساسی در اقتصاد و مطالبه حقوق سهامداران از دولت و سیاست‌گذاران اقتصادی دارد که می‌بایست از سوی دولت و مجلس مورد حمایت جدی قرار گیرد.

میرمعینی خاطرنشان کرد: در دولت چهاردهم باید بیش از پیش و به مرور زمان، اعتماد سرمایه‌گذاران، سیاست‌گذاران اقتصادی و مسئولان دولت را به بازار سرمایه به عنوان بازوی اجرایی در تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی جلب و اقدامات موثری در راستای مشارکت عمومی مردم برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه و جهش تولید انجام داد.

نظر شما