شناسهٔ خبر: 67632310 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

برنامه سند تحول قضایی در حوزه پژوهش و نوآوری

سند جدید تحول و تعالی قوه قضاییه برای حوزه پژوهش و نوآوری سه برنامه کوتاه‌مدت دارد. برگزاری رویداد‌های حل مسأله، انجام ۹۰ درصد فعالیت‌های پژوهشگاه قوه قضاییه با اولویت اجرای سند تحول و انتشار عمومی، برخط و ماهانه آمار تعداد کل پرونده‌های ورودی، خروجی، موجودی و مانده، سه برنامه سند تحول در این حوزه است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - فصل سوم سند تحول و تعالی قوه قضاییه، تحت عنوان «نظام مدیریتی اجرای برنامه تحول» شامل موضوعات مربوط به نظام مدیریتی در قوه قضاییه طی ۹ مبحث و ارائه راهکار برای بهبود عملکرد قوه قضاییه در این امور است.

مبحث ششم از فصل سوم سند تحول قضایی به موضوع مهم «پژوهش و نوآوری» و ارائه برنامه برای ارتقای این بخش در قوه قضاییه می‌پردازد.

برنامه‌های سند تحول قضایی در حوزه پژوهش و نوآوری

سند جدید تحول و تعالی قوه قضاییه برای حوزه پژوهش و نوآوری سه برنامه کوتاه‌مدت (تا پایان سال ۱۴۰۳) دارد.

۱) برگزاری رویداد‌های حل مسأله به‌منظور تحقق سیاست‌گذاری مشارکتی قوه قضاییه با رویکرد آینده‌پژوهی و رعایت موارد زیر:

- جلب نظر از واحد‌های مختلف سازمانی قوه قضاییه جهت شناسایی مسائل اولویتدار با تمرکز بر عوامل و ریشه‌های شکل دهنده مسائل

- اجرای رویداد‌های حل مسأله هر سه ماه یک بار با فراخوان از مدیران، قضات و کارکنان قوه قضاییه، نخبگان، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، اندیشکده‌ها، پژوهشکده‌ها، مؤسسات دانش‌بنیان، تشکل‌های دانشجویی، نهاد‌های مردمی، اصناف، اهالی فرهنگ و هنر

- طراحی سازوکار‌های انگیزشی برای تقدیر از مشارکت‌کنندگان برتر و اتصال آن به نظام‌های منابع انسانی از جمله ارتقای شغلی و نقل‌وانتقال

پژوهشگاه قوه قضاییه، معاونت راهبردی و معاونت حقوقی و امور مجلس مسئول برگزاری این رویداد هستند.

۲) انجام (۹۰) درصد فعالیت‌های پژوهشگاه قوه قضاییه با اولویت اجرای سند تحول و تعالی براساس اعلام نیاز واحد‌های قوه قضاییه و با راهبری آن‌ها مانند تدوین گزارش پژوهشی برای کلیه لوایح قضایی و موضوعات مطرح در هیئت عمومی دیوان‌عالی کشور و هیئت عمومی دیوان عدالت اداری و انجام ارزیابی تاثیرات لوایح قانونی.

پژوهشگاه قوه قضاییه، معاونت راهبردی، معاونت حقوقی و امور مجلس و دادگستری استان‌ها مسئول انجام این برنامه هستند.

۳) انتشار عمومی، برخط و ماهانه آمار تعداد کل پرونده‌های ورودی، خروجی، موجودی و مانده به تفکیک حوزه‌های قضایی و ده عنوان پرتکرار خواسته و اتهام و میانگین زمان رسیدگی به منظور تسهیل دسترسی پژوهشگران به آمار‌های دقیق.

مرکز آمار و فناوری اطلاعات و پژوهشگاه مسئولیت اجرای این برنامه را بر عهده دارند.

انتهای پیام/

نظر شما