شناسهٔ خبر: 67632293 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دردسرهای سیلاب برای مشترکین آب و فاضلاب کلات

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان کلات گفت: سال‌هایی که بارندگی داریم از جمله فصل بهار و حتی سال‌های اخیر در تابستان به دلیل وقوع سیلاب خسارت‌های شدیدی به منابع آبی و بخشی از خطوط انتقال آب وارد می‌شود.

صاحب‌خبر -

رضا رمضانپور در گفت و گو با ایسنا در خصوص وضعیت منابع آبی شهرستان اظهار کرد: بیش از ۷۰ درصد منابع آبی شهرستان از آب‌های زیرسطحی و به صورت چشمه یا چشمه قنات تأمین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به ناچار منابع آبی در حریم رودخانه‌ها هستند، تصریح کرد: در هر سیلاب به منابع آبی و بخشی از خطوط انتقال آب خسارت جدی وارد می‌شود.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان کلات بیان کرد: هر ساله براثر سیلاب چندین مرتبه به خطوط انتقال و منابع آبی بیش از ۱۰ تا ۲۰ روستا خسارت وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه خسارت‌ها موجب قطعی یا کدورت آب در شهرستان می‌شود، خاطرنشان کرد: مشکلات و خسارت‌ها علاوه بر اینکه موجب تنش‌های اجتماعی می‌شود، هزینه‌های گزافی را برای رفع مشکل تحمیل می‌کند.

رمضانپور اظهار کرد: کوهستانی بودن منطقه کلات، شیب بالای رودخانه‌ها و سیل‌آسا شدن بارندگی موجب شده طی سال‌های اخیر با مشکلات بسیاری مواجه باشیم.

خسارت سیلاب به بیش از ۲۰ روستا

وی گفت: برای اینکه شبکه‌های انتقال آب یا از مسیر رودخانه‌ها خارج شوند و یا ایمن‌سازی قوی کنیم تا در سیلاب‌های حداقل زیر ۵۰ سال خسارتی به منابع آبی و خطوط انتقال وارد نشود نیاز جدی به اعتبارات بحران داریم.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان کلات افزود: امسال سیلاب به خطوط انتقال و منابع آبی بیش از ۲۰ روستا خسارت جدی وارد کرد، میزان خسارت‌های وارده به تأسیسات آبی ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان بوده است.

نیاز به ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار

وی در خصوص میزان اعتبار مورد نیاز برای جابجایی شبکه‌های انتقال آب از بستر رودخانه‌ها، گفت: برای جابجایی به اعتباری بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم که عملاً تخصیص این مبلغ به یک‌باره امکان‌پذیر نیست.

رمضانپور گفت: در شهرستان کلات ۷۰۰ کیلومتر خطوط انتقال شبکه توزیع داریم که بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد این میزان در مسیر و بستر رودخانه قرار دارد که باید یا مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی شوند و یا از بستر رودخانه خارج کنیم که هزینه‌های بسیاری را می‌طلبد.

وی افزود: برای اینکه فعلاً از سیلاب‌های زیر ۵۰ سال جلوگیری کنیم می‌شود به صورت فازبندی ایمن‌سازی شوند. ابتدا باید منابع آبی را از مسیر رودخانه‌ها خارج کنیم که می‌طلبد مطالعات دقیقی را از سطح شهرستان داشته باشیم که از حدود ۴ تا ۵ سال قبل مطالعات را شروع کرده‌ایم.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان کلات با بیان اینکه تلاش می‌شود از چاه‌های سازندی استفاده کنیم، بیان کرد: تاکنون حدود دو چاه سازندی به صورت مطالعاتی حفاری کردیم و هنوز ادامه دارد، اما برای اینکه به یک منابع آبی پایدار برسیم به زمان بیشتری نیاز داریم.

وی تصریح کرد: اگر ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یابد می‌شود طی مدت ۲ تا ۳ سال شبکه‌های انتقال آب را از بستر رودخانه‌ها جمع‌آوری کنیم.

۹۹ درصد جمعیت شهرستان تحت پوشش آب و فاضلاب

رمضانپور با بیان اینکه در وضعیت فعلی خطوط انتقال آب شکننده هستند، ادامه داد: خوشبختانه ۹۹ درصد جمعیت شهرستان تحت پوشش آب و فاضلاب کلات هستند.

وی با اشاره به وجود ۵۵ روستا و ۱۸ تا ۲۰ محله یا روستاهای زیر ۲۰ خانوار در شهرستان گفت: تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار تحت پوشش هستند.

رئیس اداره آب و فاضلاب کلات همچنین فرسودگی شبکه توزیع و انتقال آب را یکی دیگر از مشکلات و معضلات جدی در شهرستان دانست و گفت: اکنون حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد تأسیسات شهرستان فرسوده هستند.

وی در ادامه از شناسایی چندین مورد انشعاب غیرمجاز خبر داد و افزود: گرچه سالیانه بعضاً بین ۵ تا ۳۰ مورد انشعاب غیرمجاز در شهرستان شناسایی و جمع‌آوری می‌شود اما نسبت به سایر شهرستان‌ها کمتر است.

رمضانپور بحران‌ها و خسارت‌هایی که سیلاب برجای می‌گذارد را از مهمترین معضلات و مشکلات فعلی دانست و گفت: خسارت‌ها علاوه بر هزینه‌های بسیاری که تحمیل می‌کند موجب قطعی‌های مکرر آب شرب در سطح شهرستان کلات می‌شود.

وی فرسودگی شبکه‌ها را از دیگر مشکلات دانست و افزود: در روستای گرو و برخی شهرها از جمله شهر چنار بیشترین مشکل را داریم.

۲۰ درصد تولیدات آب شهرستان برای مصرف دام استفاده می‌شود

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان کلات با بیان اینکه بیشترین اتفاقات و شکستگی داخل شبکه شهر چنار بیشتر از سایر مناطق است، بیان کرد: متأسفانه در فصل دام ورود دام به داخل شهرها و روستاها و استفاده از آب شرب ما را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

وی خاطرنشان کرد: گرچه تأمین آب مورد نیاز دام‌ها برعهده ما نیست اما مجبور هستیم تأمین کنیم، توان، قدرت و پتانسیل خطوط انتقال و ایستگاه‌های پمپاژ و منابع آبی دیگر جوابگو نیست.

رمضانپور گفت: چون امسال بارندگی بهتر بود و مردم مقداری به سمت نگهداری دام رفته و از سویی به دلیل خشک شدن منابع آبی مناطق و محلات عشایری طی سال‌های گذشته به داخل روستاها آمدند.

وی افزود: چون نگهداری دام و آذوقه در داخل روستا به نسبت محلات برایشان هزینه‌بردار نیست برای همین به داخل شهر و روستا بر می‌گردند و از آب شرب استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۲۰ درصد از تولیدات آب در شهرستان برای مصرف دام استفاده می‌شود، بیان کرد: در برخی مناطق مانند خشت و چنار بیش از ۱۰ تا ۱۵ هزار دام دارند که از آب شرب استفاده می‌کنند.

انتهای پیام

نظر شما