شناسهٔ خبر: 67632087 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افزون بر سه هزار تن دانه روغنی در خراسان شمالی تولید شد

بجنورد- ایرنا- مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سه هزار و ۸۰ تن دانه روغنی کلزا، کاملینا و گلرنگ در سه ماهه نخست از سطح کشتزارهای این استان تولید شد.

صاحب‌خبر -

وحید صباغ روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از این میزان؛ یک هزار و ۵۰۰ تن کلزا، یکهزار و ۵۰۰ تن کاملینا و ۸۰ تن گلرنگ است.

وی افزود: تولید کلزا در سطح کشتزار های این استان نسبت به سال زراعی گذشته ۲ برابر افزایش یافته است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: کشاورزان این استان امسال یکهزار تن دانه روغنی کلزا، یکهزار تن دانه روغنی کاملینا تحویل تعاون روستایی استان داده اند و مابقی محصول نیز خود به فروش می رسانند و یا برای بذر نگهداری خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: سطح زیر کشت کلزا در این استان ۹۰۷ هکتار، کاملینا حدود سه هزار و ۷۰۰ هکتار و گلرنگ نیز ۱۷۰ هکتار است.

صباغ اظهار کرد: کشاورزان در سال زراعی گذشته ۶۵۰ هکتار کلزا و یک هزار و ۶۰۰ هکتار کاملینا کشت کرده بودند.

وی با بیان اینکه کشت کلزا در تناوب با گندم و جو در افزایش عملکرد محصول بسیار موثر است، تصریح کرد: رعایت این روش موجب کاهش و کنترل علف های هرز و بیماری های گندم می شود.

وی خاطرنشان کرد: کلزا یکی از گیاهان مناطق معتدل است و سازگاری خوبی هم با این نوع اقلیم دارد که در کنار آن سایر دانه های روغنی از جمله آفتابگران و کنجد نیز در خراسان شمالی کشت می شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر خودکفایی روغن تاکید کرد و افزود: تلاش می شود تا در سال های آینده با کشت انواع دانه های روغنی به خصوص کلزا، کنجد، گلرنگ، آفتابگردان، کاملینا و سایر موارد در این زمینه به تولید مناسب برسیم.

صباغ گفت: کشت کاملینا از پنج سال گذشته تاکنون در این استان رواج یافت و خوشبختانه از استقبال خوبی نیز برخوردار شده است، این دانه روغنی از نظر سطح زیر کشت در کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایرنا، استان خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار از مساحت این استان را اراضی کشاورزی تشکیل می دهد که از جمعیت یک میلیون نفر حدود ۳۸ درصد در بخش کشاورزی اشتغال دارند که این میانگین در سطح ملی حدود ۱۹ درصد اعلام شده است.

نظر شما