شناسهٔ خبر: 67632048 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

امنیت جمعی یا ناامنی جمعی؟ / رابرت کندی: اولویت اصلی ناتو نه حفظ و برقراری صلح بلکه به راه انداختن جنگ است

کندی با بیان اینکه اولویت اصلی ناتو هم‌اکنون به راه انداختن جنگ است نه حفظ صلح به ناتو هشدار می دهد: «کشتار را متوقف کنید. به جنگ‌طلبی پایان دهید. دیگر هیچ دلاری نباید صرف کشتن شود.»

صاحب‌خبر -

امسال گردهمایی سران ناتو در واشنگتن، زیر سایه  بحران‌های متعدد سیاسی و نظامی  جهان به ویژه در منطقه غرب آسیا و نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه  همزمان شده است. از سویی دیگر بیش از دو و نیم سال از جنگ فرسایشی  در اوکراین می گذرد که این روند با کمک های تسلیحاتی و لجستیکی ناتو باعث تداوم درگیری  و شدت گرفتن تلفات ارتش اوکراین در برابر روسیه شده است. با توجه به  حمایت های همه جانبه سران ناتو از زلنسکی و دادن وعده هاتی پیروزی به کی  یف در جنگ، اما هنوز آتش جنگ در این کشور فوران می باشد بطوریکه برخی از اعضای فعلی ناتو از جمله مجارستان مخالف اصلی  این جنگ به شمار می ورد، هرچند که دیگر اعضا مانند اسپانیا و ایتالیا نیز در مقاطعی با این رویه درگیری و جنگ بین مسکو و کی یف مخالفت های بسیاری داشتند.

بازتاب انتخابات امریکا بر نشست ناتو

نکته ای که  امسال در  برگزاری هفتادو پنجمین سالگرد تأسیس ناتو در آمریکا شاهد هستیم، سال آخر حاکمیت جمهوری خواهان در ایالات متحده آمریکا و اسباب کشی آنها از کاخ سفیدهست و این مسئله در سخنرانی روز گذشته بایدن بسیار مشهود بود چرا که وی با موضعی تکراری و نخ نمای همیشگی خود را ناجی اوکراین در برابر روسیه معرفی کرد. این در حالی است که این سخنرانی بیشتر جنبه تبلیغاتی برای انتخابات آتی آمریکا برای وی داشت و به نوعی وی قصد داشت به  متحدان داخلی و بین‌المللی خود  نشان دهد که هنوز توانایی رهبری در آمریکا را دارد. تنها یکصدو هفده روز تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا یعنی  روز سه‌شنبه ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ۱۴۰۳) باقی مانده و بر اساس نتایج نظر سنجی که در رسانه های غربی اعلام شد موفقیعت جمهوری خواهان به رهبری ترامپ در انتخابات بیشتر از دموکرات ها می باشد  و این زنگ خطری است که علاوه بر آمریکا جهان در آستانه سال 2030 را تهدید خواهد کرد چراکه ظهور جریان های راست گرایی و همسو با جمهوری خواهان آمریکا می تواند سیاست جدیدی را در عرصه بین المللی ایجاد نمایداین درحالی است که درماه گذشته میلادی راست گرایان در اروپا توانستندبا کسب ۱۸۶ کرسی از مجموع ۷۲۰ کرسی در پارلمان اروپا جایگاه اکثریتی را به خود اختصاص دهند. و این مسئله می تواند در آینده شرکای اروپایی، آمریکا در ناتو تأثیری مستقیم از خود بر جایی بگذارد.

امنیت جمعی یا ناامنی جمعی؟

این در حالی است که به تازگی صحبت های زیادی درباره نقش ناتو در هند واقیانوس آرام و شرکت ناظرانی از برخی کشورهای آسیایی در اجلاس ناتو شنیده می شود اما اعضای اروپایی ناتو- حتی اگر بخواهند-نمی توانند تاثیری در توازن قدرت در آسیا داشته باشند.

شاید هنوز اعضای ناتو به درستی به وظایف خود آشنا نیستند و یا تاریخچه تشکیل این سازمان نظامی را ندانند اما بر اساس تفاهم نامه اولیه، علل و تشکیل سازمان پیمان آتلانتیک‌شمالی (ناتو)  در 4 آوریل 1949 با یک هدف جمعی و در راستای دفاع از کشورهای عضو در واشنگتن پایه گذاری شد. قلب اصلی این پیمان ماده 5 است که در آن کشورهای امضا کننده توافق کرده اند حمله نظامی علیه یک یا چند کشور عضو در اروپا یا آمریکای شمالی  را مانند حمله به همه کشورهای عضو تلقی کنند و به مقابله با آن برخیزند. البته این مسئله  در سال های اخیر شکل دیگری به خود گرفته بطوریکه آمریکا سعی دارد مسیر نابودی رقیب سنتی خود روسیه را از مرزهای زمینی شرق اروپا سپری کند و با دادن وعده های توخالی به متحدان اروپایی خود از جمله دست یابی به اروپای آزاد و صلح فرگیر خود را فاتح جنگ در اوکراین معرفی نماید هرچند که با توجه به جنگ اوکراین و سردی عمیق در روابط پایتخت های اروپایی با روسیه این مسئله بیهوده به نظر می رسد و تنها آمریکا قصد دارد متحدان اروپایی خود را به جان روسیه بیندازد.

برای رسیدن به نقش ناتو در جهان ابتدا باید به تاریخچه شکل گیری این سازمان نظامی در جهان پرداخت و سپس به اهداف آن، نخست باید به این نکته اشاره کرد که ریشه ناتو را باید در مذاکرات پنهانی چرچیل و روزولت دنبال کرد. درست زمانی که ماشین جنگی آلمان امپراتوری بریتانیا را به چالش کشیده بود و نظم انگلیسی را به سمت فروپاشی کامل سوق می‌داد، ناگهان چرچیل بین بد و بدتر، مجبور به انتخاب بد شد و با خود اندیشید که بین حفظ امپراتوری جهانی خودشان و از دست دادن سلطه بر اروپا کدام‌یک را باید انتخاب کند؟ انگلستان  با هدایت او تصمیم گرفت که امپراتوری جهانی‌اش را به پسرعموهای خود در آمریکا واگذار کند اما جلوی سلطه آلمان بر اروپا و مخصوصاً شرق اروپا را بگیرد کابوس آن‌ها اتحاد بین شوروی و آلمان بود. لذا ابتدا سراغ پسرعموهای خود در آن سوی آتلانتیک رفتند و این‌گونه بود که به‌صورت علنی و رسمی روزولت و چرچیل روی عرشه ناو «آگوستا» در شمال آتلانتیک دیدار و «منشور آتلانتیک» را امضا کردند.

نقطه ورود آمریکا به پیمان ناتو

منشور آتلانتیک نقطه آغازین ورود آمریکا به بازی کشورهای اروپایی بود. در واقع چرچیل کشوری را وارد بازی و جنگ جهانی دوم کرد که قدمت و تاریخ کهنی نداشت تا شایستگی‌های حداقلی برای بازیگردانی را داشته باشد.

تمامیت‌خواهی لیبرالیستی آمریکایی‌ها که ادامه همان تمامیت‌خواهی انگلیسی به‌عنوان پیشران سابق تمدن لیبرالی بود آن‌ها را بر آن داشت تا کشورهای اروپای غربی و کانادا را مبتنی بر تئوری آتلانتیسیم یا عقیده به همکاری همه‌جانبه دو سوی آتلانتیک مجبور به تبعیت از خود کند و آن‌ها را در پیمان واشنگتن که بعدها به پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو معروف شد، کاملاً تحت سلطه خود قرار داد؛ یعنی آمریکایی‌ها با تمام توان سلطه گذشته انگلیس را توسعه و گسترش دادند

اما رفتار ناتو از جنگ سرد تا به امروز؛ جنگ‌طلبی‌ها و مزاحمت‌های آلمان‌ها در جنگ جهانی اول و دوم برای لندن  که می‌توانست خطر بالقوه‌ای برای نظم جدید انگلوآمریکایی نیز باشد، باعث شد که در پوشش ناتو، اشغال آلمان از سوی آمریکا توجیه شود. به قول اروپایی‌ها ناتو برای این در جنگ سرد تشکیل و توسعه داده شد که آلمان را در خاک خود متوقف کند، شوروی را از اروپا بیرون کند و حضور و اشغال نظامی آمریکا در اروپا را رسمیت بخشد. این اشغالگری از طریق شبکه عظیمی از پایگاه‌های نظامی آمریکا از شرق تا غرب اروپا و از شمال تا جنوب اروپا بعد از گذشت هشتاد سال از جنگ جهانی دوم همچنان ادامه دارد. در واقع ناتو برای اولین بار در طول تاریخ بشریت، شبکه‌ای عظیم از سیستم نظامی، امنیتی و اطلاعاتی گسترده با ده‌ها هزار سلاح‌های کشتارجمعی، درست کرد که حتی فراتر از کره زمین را رصد می‌کند و برای اولین بار در تاریخ بشریت جمعی از انسان‌ها در قالب ناتو توانایی نابود کردن کل کره زمین را برای خود به وجود آوردند و این خطری عظیم برای کل بشریت در عصر کنونی و نسل‌های آینده است.آمریکا در قالب ناتو  اهداف سلطه بر اوراسیا و غرب آسیا را دنبال می کند. حضور رژیم صهیونیستی در منطقه غرب آسیا و نسل کشی و تغییر هویت جمعیتی در فلسطین و سرزمین های اشغالی بخشی از این برنامه ناتو در خاورمیانه است و همین موضوع عامل مهمی در جلوگیری از اتحاد های منطقه ای و ایجاد بحران های متعدد برای جلوگیری از ثبات و امنیت و توسعه پایدار در کشورهای مختلف جهان شده است که این امر بیانگر اهداف شوم و خطرناک آمریکا در پوشش سازمان ناتو در بین کشورهای اروپایی است.

پیمان جنگ و نه صلح

پیرو همین مسئله است که نامزد مستقل ریاست جمهوری آمریکا تاکید می کند اولویت اصلی ائتلاف پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نه حفظ و برقراری صلح بلکه به راه انداختن جنگ است. «رابرت اف. کندی جونیور»، برادرزاده جان اف. کندی، رئیس‌جمهور پیشین ترور شده آمریکا همزمان با شروع اجلاس رهبران اعضای ناتو در شهر واشنگتن دی.سی در پیامی که در شبکه اجتماعی «ایکس» منتشر کرد نوشت: «این هفته جهان شاهد نمایش غم‌انگیز انحراف حاکمیت غربی به سمت یک فاجعه همزمان با گردهمایی ناتو در شهر واشنگتن است. اصحاب رسانه در پایتخت آمریکا به شکلی بر حق نگران مسیر حرکت این ائتلاف هستند و باید هم نگران باشند چون اولویت اصلی ناتو هم‌اکنون به راه انداختن جنگ است نه حفظ صلح.» کندی در انتها خطاب به ناتو هشدار می دهد: «کشتار را متوقف کنید. به جنگ‌طلبی پایان دهید. دیگر هیچ دلاری نباید صرف کشتن شود.»

نظر شما