شناسهٔ خبر: 67631900 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

عمیق‌ترین کابل زیردریایی جهان نصب شد

این پروژه آزمایشی روی یک کابل با جریان مستقیم ولتاژ بالا ۵۰۰ کیلوولتی که توسط یک شرکت سازنده کابل و ارائه‌دهنده خدمات نصب موسوم به پریزمیان(Prysmian) انجام شد، با موفقیت به پایان رسید.

صاحب‌خبر -

عمیق‌ترین کابل زیردریایی جهان در عمق رکوردشکن ۲۱۵۰ متری دریای مدیترانه نصب شد.

به گزارش ایسنا، یک شرکت ایتالیایی نصب عمیق کابل زیردریایی را در عمق ۲۱۵۰ متری به پایان رسانده است که یک رکورد جدید در این حوزه است.

به نقل از آی‌ای، این پروژه آزمایشی روی یک کابل با جریان مستقیم ولتاژ بالا ۵۰۰ کیلوولتی که توسط یک شرکت سازنده کابل و ارائه‌دهنده خدمات نصب موسوم به پریزمیان(Prysmian) انجام شد، با موفقیت به پایان رسید.

این شرکت در بیانیه‌ای گفت: این یک رکورد در صنعت نصب است، زیرا اولین بار است که کابل HVDC در چنین عمقی نصب می‌شود و استانداردهای جدیدی را برای این بازار تعیین می‌کند.

این نصب مربوط به یک کریدور برق جدید در مرکز دریای مدیترانه است که به طول ۹۷۰ کیلومتر و با ظرفیت ۱۰۰۰ مگاوات در نظر گرفته شده است.

این پروژه با نام تیرنیان لینک(Tyrrhenian Link) سیسیل را با ساردینیا و شبه جزیره ایتالیا از طریق یک کابل دوتایی زیر آب متصل می‌کند.

نوآوری کابلی در اعماق دریا

این کابل زرهی غیرفلزی که با استفاده از مواد کامپوزیتی بر اساس الیاف مصنوعی ماژول بالا(HMPE) ایجاد شده است، به عنوان نسل آینده فناوری کابل‌های انتقال معرفی می‌شود.

مواد کامپوزیتی HMPE یک الیاف با نسبت کشش کم و نسبت استحکام به وزن بالا و مقاوم در برابر فشار و سایش است.

کابل‌های زیردریایی مورد استفاده در این پروژه در عمق بیش از ۲۰۰۰ متری آب نصب و نگهداری می‌شوند که بیشترین عمقی است که تا به حال یک کابل برق به آن رسیده است.

کابل‌کشی در چنین عمقی با راه‌حلی ابتکاری که می‌تواند ۵۰ درصد سبک‌تر از فولاد در آب باشد، امکانپذیر شده است.

گفتنی است که این عملیات کابل‌کشی توسط یک کشتی پیشرفته به نام «لئوناردو داوینچی» انجام و اجرا شد. به گفته این شرکت، آزمایش‌های آزمایشگاهی متعدد منجر به این موفقیت شد که قابلیت اطمینان فناوری‌های شرکت پریزمیان را بیش از پیش نشان داد.

شرکت پریزمیان گفت: همین فناوری سبک‌وزن در واقع در سال ۲۰۱۹ برای برقراری اتصال در عمق آب ۵۵۰ متری و در سال ۲۰۲۰ برای یک پروژه اتصال زیردریایی دیگر در عمق ۱۰۰۰ متری استفاده شد.

افزایش ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر

پیش‌بینی می‌شود ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ چهار برابر شود که نشان دهنده گرایش جهانی تزلزل ناپذیر به سمت کربن‌زدایی و انتقال انرژی است.

در سیسیل، ساردینیا و به ویژه کامپانیا، تولید از منابع تجدیدپذیر مانند خورشید و باد، قابل توجه و به طور مداوم در حال رشد است.

در گامی در همین راستا یک پروژه ۱.۷ میلیارد یورویی برای افزایش ظرفیت تبادل برق، تقویت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و بهبود قابلیت اطمینان شبکه طراحی شده است.

این پروژه شامل دو بخش عمده شامل بخش شرقی به طول ۴۹۰ کیلومتر و بخش غربی به طول تقریبی ۴۸۰ کیلومتر است.

همچنین شرکت پریزمیان شبکه انرژی مدیترانه را با طراحی، تامین و نصب بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر کابل زیر آب برای تسهیل تبادل برق بین ساردینیا، سیسیل و کامپانیا تقویت خواهد کرد.

۹ کشور حاشیه دریای مدیترانه و عضو اتحادیه اروپا شامل کرواسی، قبرس، فرانسه، یونان، ایتالیا، مالت، پرتغال، اسلوونی و اسپانیا در سال ۲۰۲۳ دست به دست هم دادند تا دریای مدیترانه را به عنوان قطب انرژی سبز توسعه دهند.

این طرح بر انرژی‌های تجدیدپذیر دریایی و ارتباطات متقابل انرژی‌های جدید بین کشورهای اتحادیه اروپا و کشورهای حوزه مدیترانه غیر اتحادیه اروپا با هدف جذب سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و ترویج راه حل‌های انرژی پایدار در سراسر منطقه تاکید دارد.

نظر شما