شناسهٔ خبر: 67631714 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خشم آمریکا از سفر نخست وزیر هند به روسیه

تهران-ایرنا- بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد که روابط دوستانه میان نارندرا مودی نخست وزیر هند و ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در سفر اخیر مودی به مسکو، برخی از مقامات ارشد دولت آمریکا را خشمگین کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پنجشنبه شب ایرنا از "بلومبرگ", نخست وزیر هند در جریان سفر دو روزه خود، روسیه را "دوست همیشگی" هند توصیف کرد و از "دوستش" پوتین قدردانی ویژه کرد.

مودی که بالاترین مدال غیرنظامی روسیه را دریافت کرد، از پوتین به خاطر هدایت دوستی هند و روسیه به بالاترین سطح خود در دو دهه گذشته قدردانی کرد.

در گزارش بلومبرگ آمده است که مقامات ارشد آمریکا از زمانبندی سفر مودی به روسیه و به آغوش کشیدن پوتین همزمان با برگزاری نشست سران ناتو در واشنگتن (۹ تا ۱۱ ژوئیه) خشمگین شدند.

این درحالی بود که گفتگوها در مورد تهاجم روسیه به اوکراین موضوع اصلی اجلاس سران ناتو بود که توسط بایدن آغاز شد.

مقامات آمریکا اعلام کرده اند که اولین سفر نخست وزیر هند به روسیه پس از جنگ با اوکراین باعث بروز انتقادها در داخل و خارج از دولت آمریکا در رابطه با روابط نزدیک آمریکا و هند شده است.

این گزارش می افزاید که مقامات آمریکایی اذعان کرده اند که این دیدار برای دولت بایدن "دشوار و ناراحت کننده" است و دولت بایدن به دهلی نو اعلام کرده بود که این سفر"شرایط" را برای واشنگتن پیچیده می کند.

این گزارش ادامه می دهد: «کورت کمبل، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در اوایل ژوئیه با وینی کواترا، وزیر امور خارجه هند صحبت کرد و امیدوار بود که دیدار مودی و پوتین برای جلوگیری از همزمانی با نشست سران ناتو در زمان دیگری برگزار شود.»

حتی اریک گارستی، سفیر آمریکا، اوایل روز گذشته در حالی که در یک کنفرانس مطبوعاتی در دهلی نو سخنرانی می کرد، به طور غیرمستقیم از دیدار مودی و پوتین انتقاد کرد و گفت که هند نباید دوستی آمریکا را «دست کم» بگیرد.

در همین حال، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، به دهلی نو هشدار داد که "شرط بستن روی روسیه به عنوان یک شریک درازمدت و قابل اعتماد، شرط خوبی نیست" و مسکو در صورت بروز درگیری میان چین و هند، طرف پکن را خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، سفر دو روزه نارندرا مودی نخست‌وزیر هند به مسکو در حالی عصر سه‌شنبه ۱۹ تیرماه ۱۴۰۳ پایان یافت که رهبران دو کشور در این سفر به توافق‌های تازه‌ای دست یافتند.

بنا بر بیانیه منتشر شده در سایت کرملین، توافق برای تهیه برنامه راهکارهای راهبردی همکاری‌های اقتصادی روسیه و چین تا سال ۲۰۳۰ میلادی از جمله این توافقات بود.

بنا بر این گزارش، پوتین و مودی در مذاکرات خود بر تقویت همکاری‌های صنعتی در زمینه مهندسی حمل و نقل، متالورژی، صنایع شیمیایی و دیگر صنایع تأکید کردند.

کانتان تحلیلگر و پژوهشگر ژئوپلیتیک هند در این زمینه به روزنامه چینی گلوبال تایمز گفت:‌ سفر مودی به روسیه، نشان دهنده کاهش نفوذ جهانی ایالات متحده بر دیگر کشورها است.

وی گفت: رویکرد آمریکا در زمینه «تفرقه بینداز و حکومت کن» به این کشور اجازه می داد در زمانی که قوی تر و ثروتمندتر از سایر بازیگران سیاسی بود، در سراسر جهان نفوذ زیادی داشته باشد. با این حال، اولین سفر نخست وزیر هند به مسکو در پنج سال اخیر نشان می دهد که فاصله سطوح قدرت در جهان به سرعت در حال کاهش است.

نظر شما