شناسهٔ خبر: 67631713 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بایدن: در تلاش برای پایان جنگ غزه هستیم؛ ترامپ را دوباره شکست خواهم داد

نیویورک – ایرنا- جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در نشستی خبری، نشست ناتو را موفقیت آمیز خواند و درباره جنگ اسرائیل در غزه نیز گفت: در تلاش هستیم به این جنگ پایان دهیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، جو بایدن رئیس جمهور دموکرات آمریکا پنجشنبه شب به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران در حاشیه نشست ناتو گفت: در تلاش هستیم به جنگ غزه پایان دهیم، گروگان‌ها را آزاد کنیم و صلح را برقرار کنیم. در حال پیشرفت هستیم و این روند مثبت است.

بایدن درباره مذاکرات آتش بس در غزه بدون اشاره به حمایت های نظامی آمریکا از اسرائیل مدعی شد که چند هفته قبل، طرحی برای صلح در خاورمیانه ارائه کرده است و گفت: "هنوز اختلافاتی وجود دارد. ما در حال پیشرفت هستیم... من مصمم هستم که این توافق را انجام دهم و به این جنگ پایان دهم."

رئیس جمهور آمریکا با بیان اینکه پس از جنگ غزه، اسرائیل نباید نوار غزه را اشغال کند، اضافه کرد: خواستار ایجاد روندی برای تشکیل دو کشور اسرائیل و فلسطین با همکاری کشورهای منطقه بوده‌ایم.

بایدن بار دیگر حمایت واشنگتن از تل آویو را یادآور و مدعی شد: از اسرائیل حمایت می کنم اما کابینه جنگ فعلی، محافظه‌کارترین کابینه جنگ این کشور است.

رئیس جمهور آمریکا ادعا کرد: در روند ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه با کشورهای عربی در تماس بوده‌ام، اما اسرائیل در این زمینه کمتر همکاری کرده است.

ناتو قدرتمندتر از همیشه شده است

بایدن در نشست خبری خود در حاشیه کنفرانس ناتو، این نشست را کاملا موفقیت‌آمیز خواند و درباره جنگ روسیه و اوکراین گفت: مردم اوکراین با کمک کشورهای متحد خود توانستند مقابل تهاجم روسیه بایستند. اگر اجازه دهیم روسیه در اوکراین موفق شود، در اوکراین متوقف نخواهند شد.

رئیس جمهور دموکرات آمریکا  با بیان اینکه با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، این ائتلاف قدرتمندتر از همیشه شده است،  گفت که نشست ناتو، هفتاد و پنج سال پس از تاسیس، این پیام را ارسال می‌کند که این ائتلاف هنوز پابرجا از گذشته قوی‌تر است.

رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد که نشست امسال ناتو این پیام را به همگان ارسال کرد که ناتو به عنوان یک نیروی متحد با هر گونه حمله به هر یک از اعضایش مقابله خواهد کرد.

او ناتو را برای امنیت ایالات متحده آمریکا ضروری دانست و افزود: هر دشمنی به یکی از اعضای ناتو حمله کند، گویی که به همه کشورهای عضو حمله کرده است.

بایدن ادامه داد: دوران جنگ سرد تمام شده است. ما در حال ایجاد اتحاد بین کشورهای شرق آسیا و اقیانوسیه هستیم تا جهان را به جای امن‌تری تبدیل ‌کنیم.

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد که در نشست ناتو درباره آینده همکاری‌های چین و روسیه گفتگو کردیم. او گفت که باید به چین بگوییم  اگر با روسیه و کره شمالی همکاری نظامی و اطلاعاتی کند، نمی‌تواند از منافع اقتصادی بازار غرب استفاده کند.

بایدن افزود: این نگرانی وجود دارد که چین، روسیه، ایران و کره شمالی که در گذشته با یکدیگر هماهنگ نبودند، اکنون به فکر راههای تاثیرگذاری بر جهان هستند. آماده هستم تاثیر گذاری مدنظر این کشورها را مختل کنم اما به صورت علنی درباره جزییات آن اظهار نظر نمی‌کنم.

رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد: کشورهای اروپایی در نظر دارند اگر کمک‌های چین به روسیه ادامه یابد، سرمایه‌گذاری در چین را کاهش دهند.

بایدن: در انتخابات می‌مانم/ ترامپ را دوباره شکست خواهم داد

بایدن در پاسخ به سوالی درباره افزایش درخواست ها برای کناره‌گیری خود از رقابت‌های انتخاباتی گفت: من با صلاحیت‌ ترین فرد برای ریاست‌ جمهوری هستم. قبلا ترامپ را شکست داده‌ام و دوباره او را شکست خواهم داد.

بایدن در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا «کامالا هریس» معاونش را جایگزین خودش خواهد کرد به اشتباه معاونش هریس را ترامپ خواند. او در پاسخ به این سوال گفت: «ببینید، اگر فکر نمی‌کردم او واجد شرایط باشد، من معاون رئیس‌جمهور ترامپ را به عنوان معاون رئیس‌جمهور انتخاب نمی‌کردم».

رئیس جمهور آمریکا در حالیکه مدعی شد که کنفرانس مطبوعاتی‌اش هیچ هدف انتخاباتی ندارد، افزود: در زمان ریاست‌جمهوری من اقتصاد آمریکا بهتر شده و قیمت‌ها کاهش یافته است.

بایدن در حالیکه فشارها در آمریکا به ویژه از سوی حزبش (حزب دموکرات ) برای کناره گیری او از نامزدی در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری در حال افزایش است، افزود: به کارنامه‌ام و تغییرات مثبت اقتصادی که ایجاد کرده ‌ام نگاه می ‌کنم و این مرا مطمئن می‌کند که می‌توانم در کارم موفق شوم.

بایدن سپس به اجلاس سه روزه ناتو در واشنگتن اشاره کرد و گفت که رهبران جهان در ناتو می‌گویند به دلیل شخص جو بایدن دور هم جمع شده‌اند.

رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد: هیچ‌کدام از رهبران اروپایی به من نگفته ‌اند که کنار بروم. آنچه آنها مدام می‌گویند این است که من حتما باید در انتخابات پیروز شوم چرا که غیر از این فاجعه به بار خواهد آمد.

بایدن ادامه داد: کارهای زیادی باقی مانده است که باید تمام کنم. شرکت‌های بزرگ در حال چند برابر کردن منافع خود هستند و باید این مشکلات را حل کنم.

رئیس جمهور دموکرات آمریکا افزود، بر خلاف ترامپ که در حال گلف بازی است، برنامه من از صبح تا شب شلوغ بوده است و مدعی شد: حمایت دموکرات‌ها از من بسیار گسترده است.

بایدن همچنین گفت که تاکنون سه آزمایش مغز و اعصاب انجام داده است که هر سه مورد نشان داده‌اند سالم هستم و  فقط پای چپم بر اثر شکستگی در گذشته مشکل دارد.

رئیس جمهور آمریکا با بیان اینکه هر  روز تحت نظر متخصصان هستم، افزود که اگر پزشکان بخواهند که باز هم تحت آزمایش مغز و اعصاب قرار بگیرم، آماده انجام این کار هستم.

نظر شما