شناسهٔ خبر: 67631656 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سازمان ملل: جهان با نابودی تسلیحات هسته ای امن تر می شود

تهران-ایرنا- استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه گفت: سازمان ملل معتقد است که جهان تنها زمانی سلاح های هسته ای نابود شود، می تواند در امان باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پنجشنبه شب ایرنا از "خبرگزاری تاس روسیه", وی این اظهارات را در پاسخ به درخواست یک خبرنگار برای اظهار نظر در مورد بیانیه نشست سران ناتو در واشنگتن که در آن ائتلاف بر وضعیت هسته‌ای خود و تعهد به ارتقای تسلیحات تاکید می‌کند، بیان کرد.

دوجاریک گفت: ما موضع دبیرکل سازمان ملل را به همه یادآوری کنیم که تنها راه در امان ماندن در جهان، نابودی سلاح های هسته ای است.

در بیانیه آخرین نشست سران ناتو در واشنگتن که روز چهارشنبه منتشر شد، آمده است که این ائتلاف تا زمانی که سلاح‌های هسته‌ای وجود داشته باشد، یک اتحاد هسته‌ای باقی خواهد ماند.

طبق این بیانیه، کشورهای ناتو با پایبندی به اصول عدم اشاعه تسلیحات هسته ای، سیاست بازدارندگی هسته ای را دنبال خواهند کرد.

در این بیانیه همچنین آمده است که ائتلاف ناتو متعهد به انجام تمام اقدامات لازم برای تضمین ایمنی تسلیحات هسته ای خود از جمله از طریق مدرن سازی آنها خواهد بود. ناتو همچنین توانایی های هسته ای خود را تقویت خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، پیش از این، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو ۲۷ خردادماه ۱۴۰۳ در مصاحبه با روزنامه تلگراف با تاکید بر اینکه ناتو یک اتحاد اتمی است، گفت: کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی رایزنی‌هایی را در مورد لزوم آماده‌سازی تسلیحات هسته‌ای خود آغاز کرده‌اند.
استولتنبرگ در ادامه با بیان اینکه هدف ناتو جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای است، خاطرنشان کرد: تا زمانی که سلاح‌های هسته‌ای در دنیا وجود دارد، ما نیز یک اتحاد اتمی باقی خواهیم ماند.
دبیرکل ناتو همچنین با اشاره به اینکه ما در جهانی زندگی می‌کنیم که کشورهایی مثل چین، روسیه و کره شمالی دارای سلاح‌های هسته‌ای هستند، افزود: در چنین جهانی اگر ناتو از سلاح‌های هسته‌ای خود چشم‌پوشی کند، با وضعیت به مراتب وخیم‌تری مواجه خواهیم شد.
وی خاطرنشان کرد که ائتلاف ناتو از جمله از رشد قدرت هسته‌ای چین می‌ترسد و بنابراین در حال بحث است که دقیقاً چه تعداد کلاهک باید در شرایط جنگی عملیاتی مستقر شود.

نظر شما