شناسهٔ خبر: 67629389 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

واعظ‌آشتیانی: فوتبال اژد‌های هفت سر فساد دارد

خبرگزاری ایرنا

مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال معتقد است که فوتبال ایران گرفتار یک اژدهای هفت سر فساد است و با ادامه روند افزایش قراردادها تا ۵ سال آینده ورشکست می‌شود.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

امیررضا واعظ‌آشتیانی، مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال روز پنجشنبه در گفتگو با ایرنا، درباره افزایش بی‌رویه قیمت بازیکنان فوتبال با وجود قانون سقف بودجه باشگاه‌ها، گفت: قانون سقف بودجه در شرایطی برای کنترل رقم قرارداد‌ها از سوی فدراسیون تدوین شد که باعث افزایش قیمت بازیکنان شده است. فدراسیون فوتبال با چه استدلالی و بر اساس چه فرمولی، به عنوان مثال رقم ۴۵۰ میلیارد را برای سقف بودجه اعلام کرده است. این قانون ابهام دارد و به همین خاطر هم در اجرا موفق نشده است.

وی با اشاره به تجربه اتخاذ قانون سقف قرارداد در دهه ۸۰، اظهار داشت: معتقدم که قانون سقف قرارداد، قانون درستی بود، اما نداشتن یک سازوکار مشخص برای اجرا، باعث شکست آن شد و زمینه‌ای را فراهم کرد که باشگاه‌ها آن را رعایت نکنند.

واعظ‌آشیانی با بیان اینکه بالا رفتن قرارداد‌ها و گران شدن فوتبال، شرایط سختی را برای ادامه فعالیت باشگاه‌های خصوصی فراهم کرده است، تاکید کرد: در همین چند هفته، مدیران ۳ باشگاه به دلیل گران شدن فوتبال، عنوان کردند که نمی‎‌توانند دیگر تیم‌داری کنند. با توجه به قوانین و نحوه مدیریت، شرایطی به وجود آمده که فوتبال غیرحرفه‌ای که پول حرفه‌ای می‌گیرد، گران شده است. البته این تاثیری در روند فعالیت باشگاه‌های خصولتی و دولتی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، ندارد و این تیم‌ها توجهی هم به رعایت قانون سقف بودجه ندارند.

کارشناس مدیریت ورزش کشورمان، افزود: برای کنترل قرارداد‌ها باید دوباره به قانون سقف قرارداد برگردیم و این قانون را این بار با یک سازوکار معین اجرا کنیم. با توجه به ارزیابی‌ها، یک سقف برای بازیکن و مربی گذاشته شود و باشگاه‌ها در هماهنگی با هم، بالاتر از آن با بازیکنی قرارداد نبندند، در آن صورت بازیکنی که پارسال ۲ میلیارد قرارداد داشته، دیگر نمی‌تواند قرارداد ۲۰ میلیاردی طلب کند. این بازیکن در صورتی که با رقم سقف قرارداد حاضر به عقد قرارداد نشود در صورتی که پیشنهاد خارجی داشته باشد، می‌تواند ترانسفر شود و حتی ارز هم وارد کشور کند. در صورتی که هم پیشنهادی ندارد مجبور است با همان رقم اعلامی باشگاه‌ها قرارداد امضا کند و با آن کنار بیاید.

وی تاکید کرد: با این کار فوتبال با سمت ارزن شدن می‌رود و می‌توان سرمایه‌ها را به سمت فوتبال جلب کرد. با این حال ما به دنبال آزمون و خطا در نوشتن و اجرای قانون هستیم. قانون سقف بودجه هم یک قانون آزمون و خطایی است و در حالی که اصلا اقتدار مدیریتی برای برخورد با تخلفات آن وجود ندارد و تعریف نشده، قرار است اجرا شود. این در حالی است که برای هر سطح از تخلف باید یک مجازات مشخص تعریف شود.

واعظ‌ آشتیانی یادآور شد: افزایش سرسام‌آور قرارداد‌ها و کارایی نداشتن قوانین مانند سقف بودجه برای تعدیل هزینه‌ها، سبب شده فوتبال ایران از خیلی از کشور‌های اروپایی هم گران‌تر شود. بازیکنان خارجی وقتی به ایران می‌آیند که در لیگ کشورشان، پولی که در ایران به آن‌ها می‌دهند را دریافت نمی‌کنند.

مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال با اشاره به اینکه هیچ راهی به جز گذاشتن سقف قرارداد برای مقابله با افزایش قرارداد‌ها نیست، تصریح کرد: برای قانون سقف قرارداد باید یک سازوکار و آیین‌نامه اجرایی تدوین شود. البته اجرای درست این قانون به مدیرانی کارآمد، شجاع و با برنامه احتیاج دارد و سیستم فعلی مدیریتی حاکم بر فدراسیون فوتبال نمی‌تواند آن را عملی کند.

وی گفت: دست‌هایی در فوتبال در کار است تا با افزایش قراردادها، پول بیشتری به جیب دلال‌ها برود! فوتبال با این فرمان به سمت قهقرا می‌رود و با این روند باید تا ۵ سال آینده شاهد ورشکسته شدن فوتبال باشیم. در فوتبال هم اژد‌های هفت سر فساد وجود دارد که اکنون آن را به این وضعیت رسانده است.

نظر شما