شناسهٔ خبر: 67627804 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

قالیباف: دلارزدایی، فشار آمریکا بر اقتصاد‌های نوظهور را قطع خواهد کرد

خبرگزاری ایرنا

رئیس مجلس شورای اسلامی بر نقش‌آفرینی کشور‌های عضو بریکس در زنجیره ارزش جهانی تاکید کرد و گفت: دلارزدایی و استفاده از ارز‌های جایگزین سبب قطع فشار آمریکا بر اقتصاد‌های نوظهور خواهد شد.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

محمدباقر قالیباف امروز پنجشنبه (۲۱ تیرماه) در اجلاس روسای بریکس در شهر سن‌پترزبورگ روسیه اظهار داشت: حضور کشور‌های جدید و روند رو به رشد تمایل کشور‌ها برای پیوستن به این سازمان بین‌المللی چند جانبه، بیانگر اهمیت آن در مناسبات بین‌المللی و تثبیت جایگاه آن در عرصه جهانی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: نظام کنونی جهانی نتوانسته در زمینه حل و فصل اختلافات منطقه‌ای و بین‌المللی، پایان دادن به جنگ‌ها، کشمکش‌ها و نابرابری‌ها اقدامات ثمربخشی داشته باشد و بر این اساس، ظرفیت‌های اقتصادی و سیاسی جمعی جدید در چهارچوب سازمان‌های چند جانبه در حال شکل گیری است تا حکمرانی جهانی بر اساس اصل چندجانبه گرایی در جهان تسری پیدا کند.

وی با بیان اینکه موضع همیشگی جمهوری اسلامی، لزوم توجه به یک نظام چندجانبه گرا است، تاکید کرد: چنین نگرشی، دولت و مجلس شورای اسلامی ایران با عزم و اراده قوی، خواهان مشارکت و همکاری سودمند بین اعضا و تحقق عملی اهداف متعالی بریکس است.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه کشور‌های عضو بریکس باید به دنبال نقش آفرینی بیشتر و موثرتر در زنجیره ارزش جهانی باشند، تصریح کرد: بر این باورم که اقتصاد‌های کشور‌های عضو بریکس با ظرفیت‌های متعدد در حوزه‌های مختلف و راهبردی، مکمل، متمم و تقویت کننده یکدیگر هستند و این ظرفیت ارزشمندی برای توسعه متقابل همکاری‌های دوجانبه و چند جانبه است.

قالیباف از جمله اقدامات مهمی که در بریکس دنبال شده را دلارزدایی و استفاده از ارز‌های جایگزین برای تجارت بین اعضا عنوان کرد و افزود: این رویه باعث قطع یکی از اهرم‌های اصلی فشار آمریکا بر اقتصاد‌های نوظهور خواهد بود. توافق مالی اخیر میان ایران و روسیه از نمونه‌های موفق همکاری برای دلارزدایی از مناسبات دوجانبه است. گسترش همکاری در تعیین فرآیند‌های انتقال پول میان کشور‌های عضو و نیز توسعه کریدور‌های تجاری برای انتقال کالا و خدمات اعضای بریکس از جمله ظرفیت‌های مهمی است که باید از سوی مجالس عضو، پیگیری و فعال شود.

ترانزیت، انرژی، تجارت و بانک محور‌های مهم همکاری میان اعضای بریکس است

وی چهار محور اصلی ترانزیت، انرژی، تجارت و بانک را از مهمترین محور‌های همکاری میان اعضای بریکس برشمرد و اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی و دولت جدید ایران آمادگی همه جانبه دارند تا در تمامی این حوزه‌ها با شرکای خود همکاری کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: پارلمان‌های کشور‌های عضو، در موفقیت بریکس نقش حیاتی و مهمی دارند و می‌توانند برای برون رفت از یکجانبه گرایی، قوانین تسهیل گری برای توسعه تجارت وضع کرده و موانع قانونی گسترش همکاری‌های تجاری را بر طرف سازند.

قالیباف، نشست پارلمانی بریکس با تسهیل بحث، گفتگو و همکاری سیاسی و دفاع از حاکمیت قانون را زمینه ساز و ظرفیت ساز برای ارتقای روابط دولت‌های عضو عنوان کرد و گفت: همسویی مجالس عضو بریکس با دولت‌های عضو، می‌تواند ظرفیت دولت را برای اجرای سریع سیاست‌های اقتصادی و تجاری بازتر کند.

وی تاکید کرد: در نشست قبلی در آفریقای جنوبی، جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد ایجاد گروه دوستی پارلمانی بریکس در مجالس کشور‌های عضو را برای تسهیل و تقویت روابط دوجانبه پارلمانی ارائه کرد. مجدداً در این نشست پیشنهاد می‌شود نسبت به عملیاتی کردن این موضوع اقدام لازم صورت گیرد.

مقابله با اقدامات قهری یکجانبه گرایانه در دستور کار بریکس قرار گیرد

وی ادامه داد: همچنین پیشنهاد می‌کنیم که موضوع تحریم‌های اقتصادی و مقابله با اقدامات قهری یکجانبه گرایانه به عنوان یک تهدید بزرگ علیه امنیت، رفاه مردم و شهروندان عادی اعضای بریکس در دستورکار مجمع مجالس بریکس قرار گیرد. معتقدیم که استفاده از راه حل حقوقی و سازوکار جمعی و در نتیجه اقدام جمعی در این زمینه می‌تواند نتایج مؤثری در پی داشته باشد.

قالیباف با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی ایران، گسترش روابط و ارتقای تعاملات پارلمانی را جزء اصول محوری خود در نظر گرفته و آن را در راستای منافع ملی و تقویت چندجانبه گرایی ارزیابی می‌کند، خاطرنشان کرد: اینجانب آمادگی کامل پارلمان جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری و تعامل فعال و هدفمند با همتایان خویش در مجالس عضو بریکس در امر تقویت رهیافت ارزشمند همگرایی اعلام می‌کنم.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به دعوت «ویاچسلاو والودین» رئیس دومای ملی روسیه و همچنین «والنتینا ماتوینکو» رئیس شورای فدراسیون مجلس فدرال فدراسیون روسیه چهارشنبه - ۲۰ تیرماه - عازم این سفر شده است تا در دهمین مجمع پارلمانی بریکس شرکت و سخنرانی کند.

سفر رئیس قوه مقننه، نخستین حضور رسمی جمهوری اسلامی ایران در بریکس است.

نظر شما