شناسهٔ خبر: 67627363 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار کرمان: روستاها نیازمند الگوهای توسعه جداگانه هستند

کرمان - ایرنا - استاندار کرمان با بیان اینکه روستاها نیازمند توسعه اقتضایی هستند، گفت: هر روستا بر اساس شرایط خاص اقلیمی و منطقه‌ای و تنوع در کشاورزی و گردشگری باید الگوهای توسعه‌ای جداگانه داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از روابط عمومی استانداری کرمان، محمدمهدی فداکار روز پنجشنبه در نود و نهمین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان، راه‌اندازی دبیرخانه توسعه روستایی با محوریت اتاق بازرگانی و خارج از مجموعه دولتی را پیشنهاد داد و افزود: اتاق بازرگانی هم ارتباطات خوب و هم ظرفیت‌های مادی را می‌تواند پشتیبانی کند.

وی اظهار کرد: این دبیرخانه با حضور دستگاه‌هایی مانند جهاد کشاورزی، سازمان مدیریت، بنیاد مسکن، اداره کل روستایی و معاونت عمرانی استانداری می‌تواند شکل گیرد و فعالیت خود را اغاز کند.

استاندار کرمان: روستاها نیازمند الگوهای توسعه جداگانه هستند

استاندار کرمان با بیان اینکه، روستا همواره منبع تولید بوده است، گفت: اما این اولویت در حال کاهش است، علاوه بر خدماتی که برای روستاها فراهم می‌شود باید اشتعال روستا هم مدنظر قرار گیرد، توسعه نامتوازن ساختار توسعه را در روستاها بهم زده است.

وی خاطرنشان کرد: پدیده بازگشت به روستا و کاهش مهاجرت با رونق صنعت گردشگری به راه افتاده است، آسیب‌دیدگی روستاها کمتر شده و رسیدگی و اصلاح روستاها پیشرفت خوبی کرده است.

فداکار افزود: نرخ جمعیتی در روستاها بیشتر است، اما بدلیل مهاجرت، جمعیت روستا رشد نکرده و عدد ثابت مانده است، بنابراین مهاجرت نقش زیادی بر کاهش توسعه روستایی دارد.

مدیرکل دفتر روستایی و شوراهای استانداری کرمان نیز در این نشست گفت: سفره تولیدی در روستا را با بهره‌وری می‌توان بالا برد و از ظرفیت بیشتری در روستاها استفاده و از مهاجرت جلوگیری کرد.

محمدجواد عبدالکریمی اظهار کرد: اگر قرار است روستا توسعه پیدا کند، باید از طریق آموزش باشد و نیاز است که فکر و ذهن توسعه یابد.

وی عنوان کرد: حدود ۲ هزار و ۵۰۰ دهیار و ۹ هزار نفر عضو شورا در روستاهای استان به عنوان حکمرانان روستایی هستند که نیاز است برای آموزش آنها در راستای توسعه روستا تلاش کرد و از تمام ظرفیت‌ها برای تقویت آموزش حکمرانان استفاده کرد، اما تاکنون به دلیل جمعیت زیاد در این حوزه موفق نبودیم و ارائه مباحث به دلیل کمبود فضا میسر نشده است.

امیر حسن‌زاده معاون اقتصادی استاندار کرمان نیز پیشنهاد داد: دبیرخانه شورای عالی توسعه روستا به ریاست استاندار و دبیری جهاد کشاورزی تشکیل شود.

وی اظهار داشت: روستاها با سه ظرفیت کشاورزی، گردشگری و صنعتی جدا شده‌اند، بحث آموزش، زنجیره ارزش و بازار مهم و لازم است دنبال شود، همچنین تسهیلاتی بالاتر از تبصره ۱۸ برای رسیدن به توسعه روستایی باید استفاده کرد.

نظر شما