شناسهٔ خبر: 67626721 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

آلودگی هوای اصفهان؛ امروز پنجشنبه ۲۱ تیر + وضعیت شاخص آلودگی به تفکیک مناطق

سنجش کیفیت هوا، امروز (پنجشنبه) با قرار گرفتن روی شاخص ۱۳۲ وضعیت هوای ناسالم (نارنجی) ثبت شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سنجش کیفیت هوای اصفهان امروز _پنجشنبه بیست‌ویکم تیر_ در ساعت منتهی به ۱۳:۰۰ صبح با قرار گرفتن بر شاخص ۱۳۲ در وضعیت هوای ناسالم (نارنجی) قرار دارد.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست منطقه اصفهان، ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا متعلق به شهرداری اصفهان واقع در ایستگاه فرشادی با شاخص ۲۲۷ در وضعیت بسیار ناسالم (بنفش) ثبت شده است.

در همین راستا، امروز سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های خیابان ۲۵ آبان با شاخص ۱۲۵، انقلاب با شاخص ۱۱۵، دانشگاه صنعتی با شاخص ۱۳۳، رهنان با شاخص ۱۲۲، زینبیه با شاخص ۱۱۸، سپاهان شهر با شاخص ۱۰۴، فیض با شاخص ۱۰۶، کاوه با شاخص ۱۱۴، کردآباد با شاخص ۱۲۳ و ولدان با شاخص ۱۲۷ ناسالم (نارنجی)، ۸۶، پارک زمزم با شاخص ۸۴، میرزاطاهر با شاخص ۹۵، در موقعیت سالم (زرد ۹ قرار دارد.

مطابق سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست منطقه اصفهان، ایستگاه‌های احمدآباد با شاخص ۱۵۴ ناسالم برای عموم (قرمز)، خرازی با شاخص ۱۴۸ ناسالم (نارنجی)، پروین با شاخص ۸۰ در موقعیت هوای سالم (زرد) ثبت شدند.

در حال حاضر تنها ایستگاه‌های فعال در زمینه نشانگر شاخص کیفیت هوا در استان اصفهان به‌جز شهر اصفهان، ایستگاه‌های زرین‌شهر و مبارکه، سجزی، قهجاورستان، خمینی‌شهر، مبارکه، شاهین‌شهر، کاشان، نجف‌آباد، است.

در همین راستا، شاخص کیفی هوا در شهرستان‌های مبارکه با شاخص ۱۹۲ و سجزی با شاخص ۱۷۷ ناسالم (قرمز)، قهجاورستان با شاخص ۱۴۸، کاشان و زرین‌شهر با شاخص ۱۲۱ و نجف‌آباد با شاخص ۱۰۸ ناسالم (نارنجی)، شاهین‌شهر با شاخص ۹۸، خمینی‌شهر ۹۳، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست منطقه اصفهان، دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های استانداری اصفهان، رودکی، جی، میثاق، خواجو، باغ غدیر و شهر دولت‌آباد فعال نیست.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا همچون مونوکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن‌دار، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف دارد، به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

نظر شما