شناسهٔ خبر: 67626309 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

واکنش تند پکن به بیانیه ناتو

نمایندگی چین در اتحادیه اروپا به بیانیه اجلاس سران ناتو واکنش نشان داد و قسمت‌های مربوط به چین را «دروغ» خواند.

صاحب‌خبر -


به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، نمایندگی چین در اتحادیه اروپا در واکنش به بیانیه اجلاس سران ناتو اعلام کرد: «بیانیه ناتو در واشنگتن مملو از ذهنیت جنگ سرد و لفاظی‌های جنگ‌طلبانه است. پاراگراف‌های مربوط به چین دروغ‌های آشکار و تهمت‌های تحریک‌آمیز هستند. ما قاطعانه این اتهامات را رد و ابراز تاسف می‌کنیم.»

طبق آنچه خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داده، این نمایندگی با اعلام اینکه «چین مقصر درگیری اوکراین نیست»، افزود: «برای همه این مشخص است که چین ایجاد کننده درگیری اوکراین نبوده است. موضع چین در مورد اوکراین شفاف است. هدف ما ترویج گفت‌وگوهای صلح است و به دنبال حل‌وفصل این درگیری هستیم و این موضع مورد تایید جامعه جهانی است.»

در بیانیه مشترک اجلاس سران ناتو در واشنگتن دی‌سی، رهبران این ائتلاف نظامی ضمن آنکه روسیه را «بزرگترین و مستقیم‌ترین تهدید» علیه امنیت این ائتلاف نظامی خواندند بر عضویت آتی اوکراین در ناتو و اتخاذ موضعی سخت‌تر در قبال چین به دلیل «حمایت از روسیه» تاکید کردند.

این بیانیه ضمن طرح ادعایی مبنی بر اینکه چین «چالش‌های سیستماتیک» برای امنیت یوروآتلانتیک ایجاد می‌کند، افزوده است: «ما از چین می‌خواهیم تا حمایت‌های سیاسی و ارسال تجهیزات به  روسیه را متوقف کند.»

نمایندگی چین در اتحادیه اروپا در ادامه با اشاره به همین بیانیه ناتو تاکید کرد: «منطقه آسیا-اقیانوسیه مکانی برای توسعه صلح است، نه میدان کشتی برای رقابت ژئوپلیتیکی. ناتو نباید به برهم زننده صلح و ثبات در آسیا و اقیانوسیه یا ابزاری برای حفظ هژمونی توسط قدرت های خاص بدل شود.»

برچسب‌ها:

نظر شما