شناسهٔ خبر: 67625945 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

رئیس کل دادگستری خوزستان: ایرادات شکلی از عوامل مهم اعاده پرونده از دادگاه تجدید نظر به بدوی است

رئیس کل دادگستری خوزستان با اشاره به ایرادات شکلی گفت: بخش عمده‌ای از پرونده‌هایی که در دادگاه تجدید نظر، نقض می‌شوند، ناشی از ایرادات شکلی دادگاه بدوی است که همین امر باعث اطاله دادرسی می‌شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - رئیس کل دادگستری استان خوزستان در ادامه بازدید‌های سال جاری به همراه جمعی از معاونین با حضور در شهرستان بهبهان از شعب دادگاه و دادسرای این شهرستان بازدید و آخرین اقدامات قضایی شهرستان را مورد رصد و پایش قرار داد.

علی دهقانی رئیس کل دادگستری خوزستان در جمع قضات شهرستان بهبهان که به منظور تبیین وتشریح سیاست‌های قضایی برگزار شد؛ ضمن تسلیت ایام ماه محرم و شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران ایشان، اظهار کرد: در سیره امام حسین (ع) مهم‌ترین راه اجرای عدالت و قیام به آن عمل در چارچوب فریضه الهی است که با تحقق عدالت می‌توان از هرگونه ظلم فردی و اجتماعی رهایی یافت و اجتماع را به سعادت دنیوی و اخروی رساند که نتیجه آن تأمین آرامش و آسایش عمومی در جامعه است.

دهقانی افزود: امام حسین (ع) جان خویش و اهل بیت (ع) را برای اقامه عدالت گذاشت تا حق به جای خود بازگردد و ظلم از میان برود و باطل راه تباهی خویش را بپیماید. 

رئیس کل دادگستری استان خوزستان خطاب به قضات دادگاه و دادسرا بهبهان گفت: یاد خدا و تقویت ایمان و اعتقاد، تقویت دانش قضایی باید به عنوان مهم‌ترین ارکان سرلوحه کار باشد و این امر برای قضات که در جایگاه حساس اجرای عدالت و احقاق حق قرار دارند امری ضروری‌تر و حیاتی است.

وی با بیان اینکه حفظ کرامت ارباب رجوع از جمله مهمترین اولویت‌های تعیین شده در برنامه‌های سند تحول قوه قضاییه است تأکید کرد: برخورد کریمانه با مردم در همه ابعاد از جمله تکالیف قضات و کارکنان در مجموعه قضایی سراسر استان است.

دهقانی در ادامه به همراه معاونین با حضور در شعب ضمن دیدار با کارکنان اداری، میزان موجودی، میانگین مختومه و «تعداد پرونده‌های مسن با ماندگاری بیش از یک سال»، «میانگین تعیین اوقات رسیدگی و نظارت» را مورد بررسی قرار داد.

رئیس کل دادگستری استان خوزستان همچنین به‌طور مصداقی چند مورد از پرونده‌های آماده ارسال به مرجع تجدیدنظر را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: بخش عمده‌ای از پرونده‌ها که در محاکم تجدیدنظر دارای نقص تشخیص داده می‌شوند و جهت رفع نقص به دادگاه بدوی اعاده می‌شوند، ناشی از عدم رعایت تشریفات شکلی است که سبب بروز اطاله می‌شود، لذا لازم است ضمن افزایش نظارت ها، دقت لازم در ارسال پرونده‌ها صورت گرفته تا از بازگشت پرونده به دادگاه جلوگیری شود.

وی همچنین در بازدید از شعب ضمن تاکید بر استفاده از فناوری‌های نوین و الکترونیک در فرایند رسیدگی‌ها گفت: با استفاده از تکنولوژی‌های روز در دستگاه قضا ضمن کاهش اطاله دادرسی، هزینه‌های جاری و زیست محیطی به واسطه کاهش استفاده از کاغذ نیز صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/

نظر شما