شناسهٔ خبر: 67625757 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اردوغان: عاملان وحشی‌گری در غزه در برابر قوانین بین‌المللی پاسخگو خواهند شد

فاطمه نبید

رئیس‌جمهور ترکیه غزه امروز را با سربرنیتسای بوسنی هرزه‌گوین مقایسه و سازمان‌های بین‌المللی را «تماشاگر» قتل بیش از ۴۰ هزار انسان بی‌گناه از جمله ۱۶ هزار کودک در غزه درست مانند ۲۹ سال پیش در سربرنیتسا دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در یک پیام ویدئویی به "مراسم بزرگداشت بیست و نهمین سالگرد نسل کشی سربرنیتسا" در بوسنی و هرزگوین با یادآوری اینکه امروز لکه سیاهی بر تاریخ بشریت به جا گذاشت، این روز غم انگیز را به خانواده‌های داغدار شهدا و همه مردم بوسنی تسلیت گفت.

وی با تأکید بر اینکه حکمت و حقیقت تلخ سخنان علی‌عزت بگوویچ، اولین رئیس جمهور بوسنی و هرزگوین، دولتمردی با ایده و هدف بزرگ را فراموش نمی‌کند، که گفته بود: « هر کاری که می‌کنید، نسل‌کشی را فراموش نکنید، زیرا نسل‌کشی که فراموش شده تکرار می شود» گفت: نباید چنین جنایتی در هیچ کجای دنیا تکرار شود. ما سربرنیتسا را ​​فراموش نمی‌کنیم و نمی‌گذاریم فراموش شود.

او با اشاره به پیش نویس قطعنامه اعلام ۱۱ ژوئیه به عنوان "روز جهانی بزرگداشت نسل‌کشی سربرنیتسا" گفت: ما معتقدیم که این تصمیم باید به عنوان نمونه‌ای باشد تا از تکرار نسل کشی سربرنیتسا در هر نقطه از جهان جلوگیری شود. با این حال، جنایتی مشابه با جنایات ۲۹ سال پیش در سربرنیتسا، اکنون در غزه در حال تکرار است.

وی افزود: امروز مردم فلسطین در غزه، سرزمین‌های فلسطینی اشغالی در معرض جنایاتی مشابه جنایات ۲۹ سال پیش در سربرنیتسا قرار گرفتند. سازمان‌های بین‌المللی به تازگی قتل بیش از ۴۰ هزار انسان بی‌گناه از جمله ۱۶ هزار کودک را تماشا می‌کنند، درست مانند آنچه ۲۹ سال پیش در سربرنیتسا انجام دادند. کسانی که مسئول بربریت غزه هستند دیر یا زود در برابر قوانین بین‌المللی پاسخگو خواهند بود، درست مانند نسل‌کشی سربرنیتسا.

اردوغان با تاکید بر اینکه برای کسانی که هنوز نسل‌کشی در بوسنی و هرزگوین را انکار می‌کنند و با وجود تصمیم‌های دادگاه‌های بین‌المللی از جنایتکاران جنگی تجلیل می‌کنند متاسف است، گفت که با نگرانی حملات و آزار و اذیت مردمی را که پس از جنگ به خانه‌های خود بازگشته‌اند دنبال می‌کند.

اردوغان با بیان اینکه از مقامات محلی انتظار دارند تا سهم خود را انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که هر شهروند بوسنی و هرزگوین، صرف نظر از قومیت، در محل زندگی خود احساس امنیت می کند، گفت: برای حفظ صلح و ثبات دائمی در بوسنی و هرزگوین، ما باید انواع سخنان نفرت انگیز را پشت سر بگذاریم و به دنبال راه‌هایی برای گسترش فرهنگ مدارا و سازش باشیم.

رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه این آرزوی صادقانه آنها است که در بوسنی و هرزگوین یک اجماع داخلی که همه بخش‌ها را پوشش می‌دهد، حاکم شود، تاکید کرد که همه باید در نظر داشته باشند که هیچ‌کس از درگیری و تنش سودی نخواهد برد و ترکیه به سهم خود برای تبدیل بوسنی و هرزگوین به حوزه ثبات، صلح و رفاه و به حمایت بی قید و شرط از تمامیت ارضی، وحدت سیاسی و حاکمیت بوسنی و هرزگوین ادامه خواهد داد.

انتهای پیام

نظر شما