شناسهٔ خبر: 67625652 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

فقط کودکان و نوجوانان بخوانند/ کتاب‌هایی درباره امام حسین(ع)؛قهرمان قهرمان‌ها

شناخت امام حسین و عاشورا به کودکان کمک می کند تا رویدادهای مهم تاریخی و اقدامات فرهنگی در سنت اسلامی را درک کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین کتاب‌ها با گسترش دانش، پرورش تفکر انتقادی و پرورش هوش هیجانی، نقش مهمی در شکل دادن به سفر آموزشی کودکان دارند و از چند جهت رشد زبان و سواد،رشد شناختی،پیشرفت تحصیلی،همدلی و تفاهم،آگاهی فرهنگی،پیوند و روابط بر تربیت کودکان تأثیر عمیقی دارند.

درواقع منظور از رشد رشد زبان و سواد این است که کتاب‌ها کودکان را در معرض طیف وسیعی از واژگان و ساختارهای زبان قرار می دهند و به آنها کمک می‌کند تا مهارت‌های خواندن و نوشتن قوی‌تری داشته باشند. این قرار گرفتن در معرض توانایی آنها برای برقراری ارتباط موثر افزایش می‌یابد. همچنین رشد شناختی بیان می‌کند که خواندن کتاب، تخیل و مهارت‌های تفکر انتقادی کودکان را تحریک می‌کند. آنها را تشویق می‌کند که خلاقانه فکر کنند، بین ایده‌ها ارتباط برقرار کنند و مفاهیم پیچیده را درک کنند. پیشرفت تحصیلی نیز عنوان می‌کند که کودکانی که به طور منظم مطالعه می کنند، از نظر تحصیلی در همه موضوعات بهتر عمل می کنند. درک مطلب و مهارت‌های تحلیلی به دست آمده از کتاب‌ها به بهبود عملکرد در مدرسه تبدیل می شود. مورد بعدی همدلی و تفاهم است که موجب می‌شود کتاب‌ها اغلب شخصیت‌ها و موقعیت‌های مختلفی را به تصویر می‌کشند و به کودکان کمک می‌کنند همدلی و درک دیدگاه‌های مختلف را پیدا کنند. این باعث رشد اجتماعی و عاطفی می شود. آگاهی فرهنگی نیز بر تربیت کودکان نقش به سزایی دارد زیرا کتاب‌ها کودکان را در معرض فرهنگ‌ها، سنت‌ها و رویدادهای تاریخی مختلف قرار می‌دهند، جهان بینی آن‌ها را گسترش می‌دهند و حساسیت فرهنگی را ارتقا می‌دهند. آخرین مورد که مربوط به پیوند و روابط است، بیان می‌کند که خواندن با هم، باعث ایجاد پیوند بین کودکان و مراقبان یا همسالان می شود. فرصت هایی برای بحث و تبادل نظر و تقویت روابط ایجاد می کند.

به طور کلی نتیجه می‌گیریم کتاب باید برای کودک و نوجوان همیشه جزو سبد خرید خانواده‌ها باشد. ما در این گزارش قصد داریم به چرایی خواندن کتاب‌های دینی و مذهبی توسط کودکان و نوجوانان و معرفی چند کتاب معروف در این زمینه بپردازیم.

همیشه باید به این موضوع توجه داشته باشیم که در کنار ادبیات کودک و نوجوان، ادبیات دینی کودک نیز در حال ایفای نقشی در یک پازل بزرگ تربیت دینی است. در کودک از سن خردسالی باید گرایش به مفاهیم دینی آغاز بشود. کتاب های دینی بسته به عوامل مختلفی از جمله مناسب بودن محتوا، زمینه فرهنگی و خانوادگی، ارزش آموزشی، تفکر انتقادی و بحث، احترام به تنوع و راهنمایی والدین می‌توانند برای کودکان و نوجوانان مناسب باشند. همچنین آشنا کردن کودکان با ماه محرم، امام حسین (ع) و معارف کربلا مسئله‌ بسیار مهمی است.  توجه داشته باشیم که نباید مصائب کربلا را به گونه‌ای برای کودک و نوجوان خود بازگو کنیم که موجب ترس و هراس او شود.

شناساندن امام حسین(ع) و عاشورا به کودکان در خدمت انتقال دانش تاریخی، ارزش های اخلاقی، درک معنوی و احساس هویت فرهنگی و همبستگی جامعه در چارچوب سنت اسلامی است.

چرا فرزندان ما باید با امام حسین(ع) و وقایع عاشورا آشنا شوند؟

1_ آگاهی تاریخی و فرهنگی: امام حسین (ع) در تاریخ اسلام، به ویژه در میان مسلمانان شیعه مورد احترام است. شناخت امام حسین و عاشورا به کودکان کمک می کند تا رویدادهای مهم تاریخی و اقدامات فرهنگی در سنت اسلامی را درک کنند.

2_ درس‌های اخلاقی: داستان امام حسین(ع) و عاشورا اغلب برای تاکید بر ارزش های اخلاقی و اخلاقی مانند شجاعت، فداکاری، عدالت و ایستادگی در برابر ظلم و ستم آموزش داده می شود. این درس‌ها می‌توانند عمیقاً با کودکان طنین‌اندازی کنند و به شکل‌گیری قطب‌نمای اخلاقی آنها کمک کنند.

3_ تربیت معنوی و دینی: برای خانواده‌ها و جوامعی که روز عاشورا را برگزار می کنند، شناساندن امام حسین(ع) به کودکان، زمینه ساز تربیت معنوی و دینی آنان است. این موضوع به آنها کمک می کند تا باورها و اعمال مرتبط با این رویداد مهم در اسلام را درک کنند.

4_ ترویج همدلی و شفقت: آگاهی از آزمایشات امام حسین(ع) و یارانش در روز عاشورا، همدلی و شفقت را در کودکان تشویق می کند. به آنها می آموزد که با رنج دیگران همدردی کنند و برای عدالت و عدالت قیام کنند.

5_هویت فرهنگی و پیوند جامعه: برای مسلمانان شیعه، عاشورا زمان عزاداری و تأمل عمومی است. شناختن امام حسین(ع) و عاشورا به کودکان به تقویت هویت فرهنگی آنها کمک می کند و حس تعلق را در جامعه مذهبی آنها پرورش می دهد.

6_زمینه تاریخی برای رویدادهای جاری: درک بافت تاریخی ایستادگی امام حسین(ع) در برابر بی عدالتی نیز می‌تواند به کودکان کمک کند تا با مسائل اجتماعی معاصر ارتباط برقرار کنند و آنها را تشویق می کند تا در مورد اهمیت عدالت، برابری و حقوق بشر در دنیای امروز تأمل کنند.

در ادامه تعدادی از کتاب‌های مناسب عاشورایی برای مطالعه کودکان و نوجوانان معرفی می‌شود.

«چهل روز عاشقانه»

«چهل روز عاشقانه» کتابی از انتشارات کانون پرورش فکری است که به قلم محمدرضا سنگری در سال 1389 منتشر شده است. این کتاب به مناسبت سال عزت حسینی، درباره وقایع و رویدادهای پس از شهادت امام حسین (ع) و یارانش تا اربعین آن حضرت نگاشته است. نگارنده ضمن بیان شداید و مصایب وارده بر اهل بیت(ع) ـ طی این چهل روز ـ زبان حال هر یک از بازماندگان نهضت عاشورا را بیان کرده است.

فقط کودکان و نوجوانان بخوانند/ کتاب‌هایی درباره امام حسین(ع)؛قهرمان قهرمان‌ها

«بچه‌های عاشورا»

«بچه‌های عاشورا» از سوی انتشارات به‌نشر برای گروه سنی کودکان و نوجوانان منتشر شده است. طاهره ایبد به عنوان نویسنده، در این مجموعه هفت جلدی تلاش دارد تا با زبانی داستان‌وار و کودکانه داستان شهدای نوجوان قیام عاشورا را برای بچه‌ها بازگو کند.

«بچه‌های عاشورا» دربرگیرنده داستان‌های کوتاهی است که طی آنها سرگذشت کودکان و نوجوانان کاروان امام حسین(ع) در کربلا به‌صورت جداگانه بازگو می‌شود. در این مجموعه که با تصویرگری مسعود قره‌باغی منتشر شده، رشادت‌ها و دلیری‌های شهدای کودک و نوجوان کربلا نقل شده است.

«شمشیر و اسب زخمی»، «اسیران کوچک»، «مرد و میدان»، «کوچه به کوچه»، «جنگجوی کوچک»، «از غریبه‌ها می‌ترسم» و «عطش و آتش» عناوین این مجموعه هفت جلدی هستند.

فقط کودکان و نوجوانان بخوانند/ کتاب‌هایی درباره امام حسین(ع)؛قهرمان قهرمان‌ها

« 10قصه‌ عاشورایی»

«10قصه‌ عاشورایی» نوشته فریبا کلهر و از سوی انتشارات قدیانی در سال 1390 برای کودکان منتشر شده و داستان ‌همراهی 10 نفر از شهدای کربلا با امام حسین(ع) در روز عاشورا را بیان می‌کند. در این کتاب، قصه‌ رشادت‌های 10 قهرمان واقعه‌ عاشورا با زبان ساده و قابل درک برای کودکان روایت شده است.

«مسلم»، «حبیب»، «حر»، «زهیر»، «حضرت قاسم(ع)»، «حضرت علی‌اصغر(ع)»، «حضرت علی‌اکبر(ع)»، «حضرت زینب(س)»، «حضرت ابوالفضل(ع)» و «حضرت علی بن الحسین(ع)» قهرمانانی هستند که قصه آنان در این کتاب به زبانی زیبا و کودک پسند روایت شده است.

داستان‌های این کتاب برای گروه سنی «ب» ـ دانش‌آموزان سال‌های اول، دوم و سوم دبستان ـ مناسب است و تصویرگری آن را سیدحسام‌الدین طباطبایی انجام داده است.

فقط کودکان و نوجوانان بخوانند/ کتاب‌هایی درباره امام حسین(ع)؛قهرمان قهرمان‌ها

«امام حسین آموزگار زندگی»

کتاب «امام حسین آموزگار زندگی» شامل 9 گفتار است که به قلم فاطمه طریقت از سوی انتشارات سرو دانا در سال 1396 برای نوجوانان منتشر شده است

این 9 گفتار، شامل معرفی امام حسین (ع)، همسران و فرزندان امام حسین (ع)، ادوار گوناگون زندگی امام حسین (ع)، امام حسین (ع) و وقایع کربلا، سرانجام قاتلین امام حسین (ع)، عبادت امام حسین (ع)، کربلا در نگاه تاریخ و روایات، اعجاز امام حسین (ع) و اخلاق و گفتار امام حسین (ع) است.

فقط کودکان و نوجوانان بخوانند/ کتاب‌هایی درباره امام حسین(ع)؛قهرمان قهرمان‌ها

«تشنه لبان»

«تشنه لبان» به قلم حمید گروگان نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان نگاشته شده و در سال 1391 از سوی انتشارات کانون پرورش فکری منتشر شده است.

نویسنده در این کتاب با رجوع به معتبرترین منابع تاریخ عاشورا، حوادث این روز بزرگ را با دقت و جزء به جزء روایت کرده است. این کتاب در واقع از کتاب‌های «مقتل» به شمار می‌رود که در آن وقایع کربلا و حماسه آفرینان عاشورا با ذکر نام و شیوه شهادت و شرح مطالب بیان شده است. هم چنین شعرهایی با بیت‌هایی متناسب با مطلب از شاعران مختلف چون حافظ انتخاب که در کتاب آمده است.

فقط کودکان و نوجوانان بخوانند/ کتاب‌هایی درباره امام حسین(ع)؛قهرمان قهرمان‌ها

«مردان نخیله»

کتاب «مردان نخیله» رمان نوجوان است که به قلم زینب امامی‌نیا از سوی انتشارات کودک و نوجوان سوره مهر منتشر شده است

مردان نخیله روایت مردمان کوفی است. مردمانی که نان به نرخ روز می‌خورند و ایمان‌شان در گرو زر و سکه است. قهرمانان قصه عامر و قاسم نوجوانانی هستند که در شمشیرزنی از مهارت بالایی برخوردارند و باید در غیاب پدران خویش که به میدان کارزار رفته‌اند، به دنبال تمیز دادن حقیقت از شایعات و حمایت از خانواده و مظلومان باشند.

فقط کودکان و نوجوانان بخوانند/ کتاب‌هایی درباره امام حسین(ع)؛قهرمان قهرمان‌ها

مجموعه ۹جلدی «قهرمانان کربلا»

مجموعه ۹جلدی «قهرمانان کربلا» به قلم منصوره مصطفی زاده از سوی انتشارات کتاب‌پارک منتشر شده است و به معرفی ۹ تن از قهرمانان کربلا می‌پردازد.

امام حسین(ع)؛ قهرمان قهرمان‌ها، مردی که سعی کرد آدم‌ها را از بدی‌ها و بداخلاقی‌ها نجات دهد.

حضرت زینب(س)؛ پیام‌آور مقاوم و صبور کربلا؛ حضرت زینب یک مأموریت سخت به عهده داشت و بدون آنکه ضعف از خودش نشان دهد باید مراقب اهل بیت امام حسین(ع) می‌بود.

حضرت ام‌البنین(س)؛ با این که در کربلا نبود اما به خاطر تربیت فرزندی چون حضرت عباس(ع) در کربلا مؤثر بود.

حضرت قاسم(ع)؛ قهرمان دفاع از امام، بعضی از قهرمان‌ها با وجود کوچکی، شجاع و بااراده هستند.

مسلم(ع)؛ یار گوش به فرمان امام حسین(ع).

حبیب‌بن مظاهر؛ یاور و دوستدار امام حسین(ع)، پیرترین شهید کربلا که از کودکی در خدمت خاندان پیامبر(ص) بود.

حُر؛ مردی آزاده که در ابتدا راه را بر امام بست؛ اما امام او را تحت‌تأثیر قرار داد و به سپاه امام ملحق شد.

زهیر؛ یار و دوستدار امام حسین(ع).

و در نهایت اسلم ترک که در زمان امام(ع) زندگی می‌کرد و مردی کاردان و باسواد بود.

فقط کودکان و نوجوانان بخوانند/ کتاب‌هایی درباره امام حسین(ع)؛قهرمان قهرمان‌ها

نظر شما