شناسهٔ خبر: 67624448 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

بررسی حضور اسپانیایی‌ها در فوتبال ایران

لیگ‌برتر لالیگا نیست!

پرسپولیس روز یکشنبه با گاریدو اسپانیایی رسما قرارداد امضا کرد تا پنجمین سرمربی اسپانیایی باشد که پایش به فوتبال ایران باز شده است. نکته جالب در خصوص مربیان اسپانیایی در فوتبال ایران این است که هیچ کدام از ۴ سرمربی قبلی عاقبت خوشی را تجربه نکردند؛ یا از سمت‌شان برکنار شدند یا خودشان ایران را ترک کردند.

صاحب‌خبر -
 
هار سرمربی اسپانیایی که در سال‌های اخیر هدایت تیم‌های لیگ برتری ایران را برعهده گرفته بودند عاقبت خوشی نداشتند و حالا تکرار این ناکامی برای پرسپولیس نگران‌کننده است. پاکو خمز، ایگناسیو مارتینز و لوکاس آلکار مربیانی بودند که قبل از گاریدو وارد لیگ برتر ایران شده‌اند. لیگی که چالش‌ها وحاشیه‌های زیادی راداشته ودارد ومعمولا با مربیانی از سرزمین کروات‌ها بیشتر همسو بوده است. البته غیر از مربیان، چند بازیکن اسپانیایی هم حضور در فوتبال ایران را تجربه کردند که آنها هم چندان آخر و عاقبت خوشی نداشته‌اند.
   
پاکو خمز؛ خودش رفت
خمز از مربیان مشهوری بود که پا به فوتبال ایران و شهر تبریز گذاشت. نتایج ضعیفی که او با تراکتور گرفت نه باب میل خودش بود نه باب میل پرشورها. به همین دلیل هم بود که او در نیم فصل دوم لیگ برتر بیست و سوم چمدانش را بست و لیگ برتر ایران را ترک کرد.
   
مارتینز/شروعش خوب بود؛ پایان نه!
سال قبل اواخر تابستان بود که فولادی‌ها از سرمربی اسپانیایی خود رونمایی کردند اما عمر مارتینز هم در فوتبال چندان بلند نبود. با این که او در ابتدای حضورش عملکرد خوبی داشت و با دو برد کارش را شروع کرد اما تغییرات مدیریتی و نتایج ضعیفی که گرفت باعث شد تا پس از ۵ ماه فعالیت در خوزستان از فولاد جدا شود.
   
آلکاراز/صندلی رحمتی خوش یمن نبود
آلکاراز در اواسط نیم فصل اول بود که جای سید مهدی رحمتی را در نساجی گرفت. او در بدو ورود تدارک یک اردو در ترکیه را دید اما نه آب و هوای ترکیه به او ساخت نه آب و هوای قائمشهر. با شروع نیم فصل دوم دو شکست در کارنامه او ثبت شد و با کسب تساوی در هفته هفدهم او از سمت خود برکنار شد تا جدایی او از ایران زودتر از آنچه که خیلی‌ها فکرش را می‌کردند اتفاق بیفتد.
   
هرناندز/ نساجی نباید مربی اسپانیایی بگیرد
پس از جدایی آلکاراز از نساجی، حمید مطهری هدایت این تیم را برعهده گرفت اما نساجی که انگار علاقه‌مند فعالیت با مربیان اسپانیایی بود با جدایی مطهری و رفتن او به تراکتور دوباره سراغ یک اسپانیایی رفت؛ کارلوس هرناندز. آنچه از ظاهر قصه پیداست این است که نساجی‌ها نباید در راس تیم‌شان از سرمربی اسپانیایی استفاده کنند چرا که عملکرد آنها در این تیم هرگز خوب نبوده و هرناندز هم بیشتر از ۶۰ روز نتوانست در این تیم دوام بیاورد و با برکناری از سمت خود بازیکن ایران را ترک کرد.
   
گاریدو/طلسم می‌شکند؟
خیلی‌ها چشم انتظار این هستند تا گاریدو طلسم ناکامی همه مربیان اسپانیایی در ایران را بشکند و با نتایجی که در پرسپولیس می‌گیرد خط بطلانی بکشد روی همه شکست‌های هموطنان خودش! هر چند پرسپولیس شاید فضایی متفاوت با فولاد،تراکتور و نساجی داشته باشد اما انتظارات از او هم بسیار بالاست و باید دید در مسیری که پیش رویش قرار گرفته می‌تواند موفق باشد یا نه؟
   
۷ بازیکن لالیگایی در لیگ برتر ایران
در تاریخ فوتبال ایران ۷‌بازیکن از اسپانیا در لیگ برتر بازی کرده‌اند. نخستین بار در لیگ برتر شانزدهم بود که تیم ماشین سازی تبریز با مانوئل فرناندز، دروازه‌بان سابق دپورتیوو لاکرونیا که سابقه حضور در تیم‌های پایه اسپانیا را داشت قرارداد بست و او را به ایران آورد. ایبای گومز، روبرتو تورس و الکس الگریا ۳‌بازیکن اسپانیایی هستند که توسط نکونام وارد فوتبال ایران شدند که از این جمع فقط تورس نمایش موفقی داشت.او با سابقه سال‌ها حضور در اوساسونا راهی فوتبال ایران شد و در فولاد زیر نظر نکونام به میدان رفت و سال گذشته هم عضو تیم گل‌گهر سیرجان بود که با عملکرد درخشان خود یکی از بهترین بازیکنان لیگ برتر محسوب می‌شد. تورس فصل قبل ۲۴ بازی برای گل‌گهر انجام داد و آمار ۷ گل و ۷ پاس گل را ثبت کرد.خایمه رومرو و آلوارو خیمنس ۲ بازیکن دیگر از سرزمین ماتادورها بودند که خمز با خودش به تراکتور آورد. با این حال عملکرد ضعیف آنها باعث شد تا عمرشان در فوتبال ایران به اندازه خود خمز باشد. نونو دلگادو بازیکن دیگری بود که فصل قبل به نساجی پیوست. او عملکرد ضعیفی نداشت اما با فسخ قراردادش در نیم فصل از جمع قائمشهری‌ها جدا شد.

نظر شما