شناسهٔ خبر: 67624357 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

در روزنامه‌های امروز کشور چه گذشت؟؛

ملت امام حسینیم/ از فراخوان خشم تا تداوم دیدارهای داخلی با پزشکیان

مطبوعات امروز کشور به موضوعات مختلفی پرداختند که مهم ترین آن‌‌ها شفاف‌سازی برنامه‌هی ریاست جمهور منتخب و حضور او در حسینیه هدایت بود که در پیشخوان مطبوعات خود عرضه کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شیخ نکواخلاق و خوش‌سیرت شهر در هیئت عزاداری سیدالشهدا دو هدیه ارزشمند به رئیس‌جمهور منتخب داد و یک توصیه کرد. روزنامه‌های امروز صبح کشور تیتر اول خود را پیرامون این موضوع  و موضوعات مهم دیگر نوشتند که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

روزنامه کیهان صفحه اول خود را با این تیتر آغاز کرد: گزارش «اسب زین‌شده» چرا مدعیان اصلاحات را به هم ریخت؟!

در فاصله کمتر از یک ماه به پایان دولت سیزدهم و تنفیذ و تحلیف رئیس‌جمهور منتخب، جبهه انقلاب برخلاف سکوت ناشی از شرمندگی مدعیان اصلاحات در پایان دولت روحانی، با افتخار و مستند به آمار از دستاوردهای دولت شهید رئیسی می‌گویند.

افتخار و شرم

افتخار جبهه انقلاب به دولت سه ساله شهید رئیسی درست در مقابل شرم مدعیان اصلاحات در برابر عملکرد روحانی در طی هشت سال، به خوبی دلیل این عصبانیت مدعیان اصلاحات و رسانه‌های زنجیره‌ای آنها را نمایان می‌سازد.

کیهان باز هم در پایان عمر کوتاه سه ساله دولت سیزدهم با افتخار از وضعیت کشور در مرداد 1403 می‌گوید و برای ثبت در تاریخ از آمارها و عملکرد این دولت یاد می‌کند، آیا مدعیان اصلاحات نیز در پایان دولت دوازدهم حاضر به دفاع از شرایط کشور در مرداد 1400 بودند؟

در قاموس مدعیان اصلاحات اگر شهید رئیسی دستاوردی داشته همه عوامل در آن دخیل و رئیس‌جمهور و دولت بی‌تاثیر بودند و در برابر اگر برجام به عنوان تنها برنامه دولت بدون برنامه روحانی با شکست رو‌به‌رو شد، این بار همه مقصرند جز روحانی و امیرکبیرهای خودخوانده آن دولت.

در برابر این واقعیت، در طی دو روز گذشته این طیف تندرو در برابر گزارش مستند کیهان، با فرار به جلو، سعی داشته و دارند که با دروغ پردازی درباره وضعیت کشور در مرداد 1403، ناکارآمدی احتمالی‌شان را پیش از شروع دولت جدید توجیه کنند.

در ادامه وطن امروز نوشت: فراخوان خشم

رژیم صهیونیستی با حمله به یک مدرسه در جنوب نوار غزه جنایتی دیگر را رقم زد و طبق اعلام وزارت بهداشت غزه در این حمله حداقل ۲۹ زن و کودک به شهادت رسیدند که نشان‌دهنده یک جنایت بزرگ توسط ارتش اسرائیل است.

منابع محلی و پزشکی سه‌شنبه شب گزارش کردند ارتش رژیم صهیونیستی مدرسه «العوده» را در شرق شهر خان‌یونس در جنوب غزه که در آن آوارگان پناه گرفته بودند، بمباران کرد که بر اثر آن دست‌کم 60 فلسطینی شهید و ده‌ها نفر دیگر نیز زخمی شدند.

ارتش رژیم صهیونیستی برای دومین بار منطقه «دوار ابوحمید» را در خان‌یونس هدف قرار داد که بر اثر آن ده‌ها نفر شهید و زخمی شدند. دفتر اطلاع‌رسانی دولتی غزه اعلام کرد رژیم صهیونیستی پس از ارتکاب ۶ قتل‌عام در اردوگاه‌های مرکزی غزه، قتل‌عام در خان‌یونس را مرتکب شد و تعداد شهدا طی ساعات گذشته به ۶۰ نفر رسید که 29 تن از آنها زن و کودک هستند.

ایران تیتر اصلی خود را اینگونه نوشت: ضرورت همکاری همه دستگاه‌ها و نهادها با رئیس جمهور منتخب

در حالی که اعلام شده مراسم تحلیف رئیس جمهوری منتخب سه‌شنبه نهم مردادماه برگزار می‌شود، مسعود پزشکیان روز گذشته در جلسه شورای نگهبان حضور داشت.‌ هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان با اعلام تأکید بر ضرورت همکاری‌ و همدلی‌ بین دو نهاد ریاست‌جمهوری و شورای نگهبان برای پیشرفت ایران اسلامی در این جلسه که به گفت‌وگو و تبادل نظر درباره مسائل مختلف کشور اختصاص داشت، گفت:

در این جلسه بر این نکته تأکید شد که اکنون آقای دکتر پزشکیان رئیس‌جمهور همه مردم ایران هستند و همه دستگاه‌ها و نهادها باید برای اداره کشور همکاری لازم را با ایشان داشته باشند. طحان نظیف در ادامه گزارش خود از این جلسه ابراز امیدواری کرد که با همکاری و همیاری همه مسئولان بخصوص رئیس‌جمهور منتخب، گام‌های مهمی برای پیشبرد مسائل کشور و پیشرفت ایران اسلامی برداشته شود.

آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان نیز در ابتدای جلسه دیروز این شورا  با قدردانی از حضور حماسی و مسئولانه مردم ایران در انتخابات و تبریک به مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران، تک‌تک آرای مردم ایران را اسناد حقانیت جمهوری اسلامی ایران دانست و تأکید کرد:

شورای نگهبان همیشه نشان داده با پایبندی به الگوی مردم‌سالاری دینی از آرای مردم به عنوان حق‌الناس حراست می‌کند. دبیر شورای نگهبان در ادامه اظهار داشت: اکنون رقابت‌های انتخاباتی باید جای خود را به همدلی و تلاش برای پیشرفت و سربلندی ایران بدهد و حل مشکلات کشور و بویژه مشکلات اقتصادی مردم، باید سرلوحه فعالیت‌های سه قوه قرار گیرد.

 تداوم دیدارهای داخلی با پزشکیان

حجج‌ اسلام محمد محمدی گلپایگانی و سیدعلی اصغر حجازی رئیس و قائم مقام دفتر مقام معظم رهبری نیز بعد از ظهر دیروز با حضور در دفتر پزشکیان ضمن تبریک به رئیس جمهور منتخب برای کسب اعتماد مردم، اظهار امیدواری کردند که وی با توکل بر خدا و توسل به ائمه معصومین و بهره‌گیری از ظرفیت‌های متنوع و متعدد کشور بتواند در ایفای مسئولیت سنگینی که بر عهده دارد، موفق باشد.

پزشکیان نیز ضمن تقدیر از این حضور، سیاست‌های کلی نظام، ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب را مهمترین برنامه کار دولت آینده و چشم‌انداز توسعه کشور عنوان کرد. رئیس جمهور منتخب همچنین  روز گذشته در دفتر خود از برخی دیگر از مقامات و شخصیت‌های کشور میزبانی کرد.

خراسان امروز را این طور شروع کرد:شروط 18 گانه پزشکیان برای خدمت در دولت

با انتخاب مسعود پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب، ماموریت سخت تشکیل دولت چهاردهم برعهده این سیاستمدار کهنه‌کار قرار گرفته است؛ ماموریتی دشوار که باید در زمانی اندک تا شهریورماه به نتیجه برسد و هر چه سریع‌تر سکان قوه مجریه را برعهده بگیرد.

طبق آن چه بهارستانی ها اعلام کرده اند 9 مرداد مراسم تحلیف مسعود پزشکیان نهمین رئیس جمهور کشورمان  با حضور مهمانان عالی‌رتبه داخلی و خارجی در خانه ملت برگزار خواهد شد و پس از آن او باید ظرف مدت دو هفته و پیش از پایان مردادماه کابینه خود را برای گرفتن تایید صلاحیت، به مجلس معرفی کند.

حالا در تازه ترین خبر، پزشکیان در اطلاعیه‌ای ضمن قدردانی از مردم ایران، شاخص‌ها و معیارهای تعیین افراد را برای خدمت در دولت چهاردهم اعلام کرد. در این اطلاعیه 18 شاخص و معیار برای انتخاب برترین‌ها اعلام شده است که برخی از این معیارها عبارت اند از:

«اعتقاد به قانون اساسی و قوانین بالادستی ـ اشتهار به پاک‌دستی، صداقت و شجاعت، داشتن نگرش ملی ، دوری از گرایش‌های جناحی قومی مذهبی و منطقه‌ای ـ باور به ضرورت توسعه عدالت ـ باورمند به ایده صدای بی‌صدایان و تحقق مطالبات زنان، جوانان و اقوام، باور به ضرورت همگرایی وفاق و انسجام ملی، معتقد و عامل به تخصص‌گرایی و شایسته‌گزینی ، باور به ضرورت همراهی و توأمانی مقاومت و انعطاف در سیاست خارجی و  اعتقاد به کار کارشناسی.» با وجوداین اما گمانه زنی ها و تحلیل ها از این که چه کسانی در کابینه او حضور دارند، ادامه دارد.

رسالت امروز خود را اینگونه آغاز کرد: حلقه‌های مفقوده ساماندهی اتباع خارجی

جنگ و بی‌ثباتی، بیکاری و گرسنگی و تسلط تدریجی طالبان بر افغانستان دست‌به‌دست هم داده تا عموم مردم این کشور خانه و کاشانه خود را برای چندمین‌بار در سال‌های گذشته رها کرده و راهی ایران و سایر کشور‌های همسایه شوند. حضور آنها تنها محدود به چند سال اخیر نیست. آنها از همان اوایل پیروزی انقلاب اسلامی و حتی قبل‌تر به ایران مهاجرت کرده‌اند و امروزه با نسل چهارم افغانستانی‌ها در ایران روبه‌رو هستیم و آنچه عیان است نبود اراده و سازوکاری سازمان‌یافته برای حل بحران مهاجرت‌های غیرقانونی است.

اگرچه آمار مشخصی از تعداد مهاجران افغانستانی در دسترس نیست، اما مبتنی بر آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ که از سوی مرکز آمار ارائه شده، یک‌میلیون و ۵۸۳ هزار و ۹۷۹ نفر مهاجر در ایران سکونت قطعی دارند. مسئولین این روزها ارقام متفاوت دیگری هم اعلام می‌کنند و براساس یکی از این آمار‌ها در حال حاضر حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار مهاجر افغان ساکن ایران هستند که یک میلیون نفر از آنها در قالب طرح آمایش بوده و اغلب در استان‌های تهران و خراسان رضوی سکونت دارند.

معاون سازمان برنامه و بودجه نیز در صحن علنی مجلس عنوان کرده است: «هشت‌میلیون‌و ۴۰۰ هزار نفر مهاجر افغانی در کشور حضور دارند.» احمد وحیدی، وزیر کشور در مردادماه سال گذشته، تعداد مهاجران را «۵ میلیون نفر» اعلام کرده است. برخی مسئولان هم  به جمعیتی بالغ بر ۱۰ تا ۱۵ میلیون مهاجر اشاره دارند که تعداد آن ها در برخی شهرها، از جمله مشهد، تهران، کرج، اصفهان، شیراز، یزد و کرمان به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده سابق مجلس به خبرآنلاین گفته است: «فقط در زمان طالبان چیزی حدود ۲ میلیون نفر به ایران آمدند و الان طبق آخرین خبری که من از یکی از کارشناسان گرفتم، روزی ۱۰ هزار نفر از افغانستان وارد ایران می‌شوند.

اگر این آمارها درست باشد یک پنجم جمعیت افغانستان در ایران حضور دارند.»اما به‌رغم حضور روبه افزایش اتباع غیرقانونی افغانستانی و نگرانی از تشدید بیکاری در برخی نقاط کشور و ایجاد افزایش تقاضا در حوزه‌های عمومی که به افزایش بی‌رویه قیمت خدمات و کالاها در حاشیه شهرهای بزرگ منجر شده و زندگی ساکنان ایرانی را در معرض خطر قرار داده و به‌رغم استفاده قابل توجه مهاجرین از منابع و یارانه‌های پنهان اعم از مسکن و حمل‌ونقل عمومی و بهداشت، مسئولین کشور هنوز راه حلی برای سازماندهی و جلوگیری از ورود غیرقانونی آنها صورت نداده‌اند.

با این حال در ایام رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری، چگونگی مقابله با مهاجرت‌های غیرقانونی، برای اولین بار به بحث‌های انتخاباتی کشور راه یافت و رئیس جمهور منتخب سه وعده کلیدی داد؛ از «عملیات دیوارکشی و انسداد فیزیکی مرز ایران و افغانستان» تا موضوع «ساماندهی» و «مذاکره با کشورهای اروپایی برای تقبل هزینه‌های حضور مهاجران در ایران».

جوان نوشت: ملت امام حسینیم

حضور رئیس‌جمهور منتخب در حسینیه هدایت و شرکت در مراسم عزاداری این هیئت و سپس دریافت دو هدیه ویژه از شیخ حسین انصاریان- تسبیح نماز شب‌های شیخ و دستمالی که در روضه‌های حسینی استفاده می‌کرد - و سپس دعوت پزشکیان به بخشش تمام کسانی که به او تهمت زدند، دعوت همه سیاستمداران به پیام عاشورا بود.

این روز‌ها موسم اشک و حماسه است؛ پیروزی خون بر شمشیر. «باز این چه شورش است که در خلق عالم است، باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است». محبت حسین (ع)، گریه بر حسین (ع) و دلباختن به مرام و راه حسین (ع) مرز ندارد، جغرافیا ندارد، رنگ، جنسیت و حرفه نمی‌شناسد. شهر در عزای سرور آزادگان در ماتم است.

این روز‌ها هیئت‌های عزاداری هم با حضور پرشکوه مردم در حال برگزاری است. گوشه و کنار شهر انعکاس صدای نوحه، مدیحه‌سرایی و سینه‌زنی است. سیاست هم رنگ محرم گرفته است. مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب صبح دیروز به حسینیه هدایت رفت تا در عزای حسینی شرکت کند. حسینیه هدایت همان جایی است که شیخ حسین انصاریان چندین دهه است که بر آن منبر می‌رود و در این منبر اخلاق، انصاف و تقوا بر چیز‌های دیگر ارجحیت دارد.

بله اینجا و در این منبر اخلاق اشاعه داده می‌شود. اخلاق حسینی، انصاف علوی و کردار نبوی. شیخ نیکو اخلاق و خوش سیرت شهر هم رئیس‌جمهور منتخب را از فیوضات معنوی یک عمر منبر خود بی‌نصیب نگذاشت. دو هدیه ارزشمند به امانت به پزشکیان سپرد. یکی از فعالان رسانه‌ای در این زمینه خوب نوشته که «فارغ از اینکه حضور پزشکیان در حسینیه هدایت ستودنی است، اما شیخ حسین مهم‌ترین داشته‌هایش را اهدا کرد.

جام جم نوشت: رسانه ملی؛ پیشران مشارکت فراموش‌نشدنی

رسانه‌ملی که همواره در انتخابات همراه مردم و نامزدهاست تا فرصت شناخت دقیق‌تر را فراهم آورد در ایام اخیر هم با وجود محدودیت زمانی، به‌سرعت به برنامه‌ای جامع برای تولید وپخش برنامه‌های انتخاباتی رسید و اجماع خوبی نیز با نامزدها و نمایندگان آنان برای اجرایی شدن این برنامه‌ها داشت.

فرصت اندکی که می‌توانست این رسانه را محدود به رفع تکلیف کند، مانعی بر سر ایده‌های نو و اجرا کردن آنان در بسترهای مختلف این رسانه اعم از رادیو، فضای مجازی و تلویزیون نشد. معاونت‌های فنی، مجازی، استان‌ها و... همه با هم پای کار آمدند تا کارنامه پرباری را به لحاظ کیفی و کمی از برگزاری این دوره از انتخابات در صداوسیما به جای بگذارند. در ادامه به بررسی وجوه برجسته اقدامات رسانه‌ملی در انتخابات اخیر نگاهی داشتیم.

برنامه‌ریزی دقیق در کوتاه‌ترین زمان

انتخابات این دوره از ریاست جمهوری با دوره‌های پیشین تفاوت‌هایی داشت. از همان ابتدا برگزاری زودهنگام این رویداد آن را نسبت به دوره‌های قبل متمایز می‌‎کرد. با اعلام شهادت ناگهانی رئیس‌جمهور دولت سیزدهم و هیات همراهش درپی سقوط بالگرد، کشور در تب وتاب برگزاری انتخابات افتاد و این مهم تقریبا مقارن با چهلم آیت‌ا...رئیسی وهمراهان‌شان در۸تیربرگزار شد.

انتخاباتی که به دوره دوم رسید ودر۱۵تیر امسال تکلیف ریاست جمهوری کشور مشخص شد. این بازه زمانی کوتاه رسالت رسانه‌ملی برای برنامه‌ریزی و روی آنتن فرستادن برنامه‌های ویژه این ایام راسنگین‌تر می‌کرد.

در ادامه همشهری نوشت: همه وعده‌های انقلابی آقای رئیس‌جمهور

هرچه به موعد آغاز به‌کار رسمی دولت چهاردهم نزدیک‌تر می‌شویم، تصویر شفاف‌تری از مواضع و الگوهای دولت‌داری رئیس‌جمهور منتخب در حال شکل‌گیری است؛ مواضعی که عمدتا در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی مطرح و تحقق آنها به مطالبه‌ای عمومی تبدیل شده‌است.

این روزها در شرایطی که به‌نظر می‌رسد چینش ترکیب کابینه دولت چهاردهم، بیش از هر موضوع دیگری وقت و ذهن مسعود پزشکیان را به‌خود معطوف کرده‌است، شاهد اتخاذ مواضع اصولی و راهبردی، به‌ویژه در حوزه سیاست‌خارجی بوده‌ایم که قابل تقدیر بوده و با استقبال افکارعمومی مواجه شده‌است؛ سیاستگذاری‌هایی که در چارچوب گفتمان نظام و انقلاب می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات موجود در کشور باشد.

اعلام مواضع اصولی رئیس‌جمهور منتخب طی روزهای اخیر در شرایطی است که مطالبه اساسی مردم، تحقق حداکثری این مواضع در رویکردهای دولت چهاردهم است. درواقع جامعه انتظار دارد دولت آینده با تدوین برنامه‌ها و راهبردهای مؤثر، مسیر پیش‌رو را برای تحقق چنین مواضعی هموار کند. در ادامه به بررسی مواضع رئیس‌جمهور منتخب طی روزهای اخیر که در ادامه گفتمان انتخاباتی پزشکیان بوده‌‌است، می‌پردازیم.

در پایان فرهیختگان تیتر اصلی خود را این گونه نوشت: ۵۰ روز حرفه‌ای

 از صبح روزی که به سرپرستی ریاست‌جمهوری منصوب شد، گفت که راه دولت خدمت تا روز آخر ادامه پیدا خواهد کرد. به گفته خودش راه یک‌ساله دولت را در 50 روز طی کرد. اگر به آنچه دولت در این 50 روز انجام داد نگاهی اجمالی بیندازیم، قضاوت منصفانه این است که معاون اول رئیس‌جمهور شهید توانست به‌خوبی و بدون افتادن دولت در دام سیاسی‌کاری‌ها بعضی از کارهای نیمه‌تمام و روی‌زمین‌مانده دولت سیزدهم را به سرانجام برساند، تا آنجا که رسانه‌های اصلاح‌طلب نیز زبان به تمجید او باز کردند.

نکته مهم‌تر این است که مخبر در میانه تمام رقابت‌های انتخاباتی و کشمکش‌های انتخاباتی برخی از اعضای دولت حاضر در ستادها، وارد حاشیه‌های انتخاباتی نشد و فرمان دولت را در این 50 روز به خوبی در اختیار گرفت.

نکته قابل توجه این است که مخبر در تمام این 50 روز هیچ زمان ژست حمایت از مردم نگرفت، به دنبال قهرمان‌سازی از خود نبود و به سیاق برخی از سیاستمداران دوربین‌دوست نبود. معاون اول رئیس‌جمهور شهید، چیزی بیشتر از خدمت به مردم برای خود تعریف نکرد.

او حالا دولت را در شرایطی در دست دولت چهاردهم قرارخواهد داد که هم‌ مسیر رئیس‌جمهور شهید را ادامه داده و هم در دام حاشیه‌سازی‌ها نیفتاده است. در ادامه مروری داشتیم بر این 50 روز و اقدامات مهمی که معاون اول رئیس‌جمهور شهید انجام داد.

اگر وارد رقابت‌های انتخاباتی شوم، اداره دولت با چالش مواجه می‌شود

در میانه روزهای شروع ثبت‌نام‌های انتخاباتی در حالی که تصور می‌شد‌ دولت گزینه‌ای در انتخابات تیرماه داشته باشد، تقریبا 5 نفر از دولت رئیسی به ساختمان خیابان فاطمی رفتند. مخبر هم یکی از گزینه‌هایی بود که احتمال نام‌نویسی او در انتخابات چندان کم نبود.

گزارشی از امیر کریمی

نظر شما