شناسهٔ خبر: 67624038 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مسکو: به استقرار موشک‌های آمریکا در آلمان پاسخ نظامی می‌دهیم/ غرب به خاطر «باورهای غلط» مجازات می‌شود

امیرمحمد سهرابی

معاون وزیر خارجه روسیه هدف آمریکا برای استقرار موشک‌های دوربرد در آلمان را «تضعیف امنیت روسیه» ارزیابی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، ایالات متحده اعلام کرده تا سال ۲۰۲۶ موشک‌های دوربرد «تاماهاک» را در خاک آلمان مستقر خواهد کرد و به گفته پنتاگون این سامانه تهاجمی دوربرد آمریکایی شامل موشک‌های اس‌ام-۶ تاماهاک و تسلیحات مافوق‌صوت در حال توسعه خواهد بود.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه گزارش کرد: «این اقدامات در وهله اول با هدف آسیب رساندن به امنیت کشور ما انجام می‌شود، صرف نظر از این که آیا احتمال مذاکره در مورد کنترل تسلیحات در آینده افزایش می‌یابد یا خیر.»

وی افزود: «این تصمیم آمریکا به افزایش تنش‌ها منجر می‌شود و یکی از عناصر ایحاد رعب است که امروزه به سیاست اصلی ناتو و ایالات متحده آمریکا در قبال روسیه بدل شده است.»

وی تصریح کرد که روسیه به طرح‌های آمریکا برای استقرار موشک‌های دوربرد در آلمان پاسخ نظامی خواهد داد.

ریابکوف تاکید کرد: ماهیت واکنش ما به شیوه‌ای آرام و حرفه‌ای مشخص خواهد شد. ارتش قبلا کار روی این موضوع را آغاز کرده است. ما البته تجزیه و تحلیل خواهیم کرد که کدام سیستم خاص مورد بحث قرار خواهد گرفت. ما پاسخ نظامی به این موضوع را تعیین خواهیم کرد.

وی افزود: مسکو متأسف است که ناتو هنوز برنامه‌ای جز تسلط خود ندارد، اما رهبران کشورهای ائتلاف به ترویج باورهای نادرست خود ادامه می‌دهند و به خاطر این "مجازات خواهند شد".

ریابکوف گفت: "اما آنها [کشورهای غربی] بر تصورات غلط خود پافشاری می‌کنند. خوب، بر این اساس مجازات خواهند شد. من فکر می‌کنم که تاریخ، نابودی و شکست کامل این سیاست را نشان خواهد داد."

اوتصریح کرد: تصمیم ایالات متحده در مورد استقرار موشک‌های دوربرد در آلمان، روسیه را مجبور به خلع سلاح یا درگیر شدن در یک مسابقه تسلیحاتی پرهزینه نخواهد کرد.

بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان، گفته است که واشنگتن سیستم‌های موشکی را به صورت چرخشی در آلمان مستقر خواهد کرد و انتظار دارد برلین نیز خودش سامانه‌های تسلیحاتی مشابه را توسعه دهد.

پیستوریوس گفت: «از آنجایی که این سامانه‌های تسلیحاتی دوربرد به صورت چرخشی مستقر می‌شوند، انتظار می رود که ما خودمان برای توسعه و خرید چنین سلاح‌های دوربرد سرمایه‌گذاری کنیم».

وی افزود: استقرار سیستم‌های آمریکایی به آلمان فرصت می‌دهد تا سیستم های تسلیحاتی خود را توسعه دهد.

کاخ سفید گفته است که در سال ۲۰۲۶، استقرار موشک‌های زمین به هوای موشک - ۶ استاندارد Standard Missile-۶ ، موشک‌های کروز تاماهاوک و تسلیحات مافوق صوت را در آلمان آغاز خواهد کرد که به گفته ایالات متحده «بُرد بیسیار بیشتری از موشک های فعلی مستقر در اروپا دارد.

در بیانیه کاخ سفید و آلمان آمده است: «به‌کارگیری این قابلیت‌های پیشرفته نشان‌دهنده تعهد ایالات متحده به ناتو و مشارکت آن در بازدارندگی یکپارچه اروپا خواهد بود».

این اعلامیه در حالی منتشر شده که رهبران ناتو در هفتاد و پنجمین سالگرد تشکیل این ائتلاف در واشنگتن گرد هم آمده و پیش‌نویس سیاست‌های جدید از جمله حمایت از اوکراین را بررسی می کنند.

هر دو موشک SM-۶ و تاماهاوک در درجه اول به عنوان موشک‌های قابل پرتاب از کشتی استفاده می شوند. ایالات متحده هنوز موشک‌های مافوق صوت واقعی را توسعه نداده است که حداقل پنج برابر سرعت صوت پرواز می کند و در هنگام پرواز قابلیت مانور دارند، اگرچه روسیه و چین هر دو این سلاح‌ها را در اختیار دارند.

آمریکا همچنان به سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری برای توسعه تسلیحات مافوق صوت ادامه می‌دهد و ارتش روی سیستم تسلیحات مافوق صوت دوربرد کار می کند، که انتظار نمی رود تا سال ۲۰۲۵ وارد میدان شود. نیروی هوایی امسال اعلام کرد که سلاح واکنش سریع هوایی خود را کنار می‌گذارد و به آزمایش یک سلاح مافوق صوت دیگر می‌پردازد.

ایالات متحده در حال حاضر ده‌ها هزار سرباز در اروپا و مجموعه‌ای از سلاح های متعارف دارد. سال گذشته، روسیه از معاهده نیروهای مسلح متعارف در اروپا خارج شد، که محدودیت‌هایی را برای انواع سلاح‌های متعارف در اروپا ایجاد کرد و باعث شد ایالات متحده و متحدان ناتو مشارکت خود را در این معاهده تعلیق کنند.

ایالات متحده همچنین حدود ۱۰۰ بمب هسته‌ای تاکتیکی B۶۱ در اروپا از جمله آلمان دارد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما