شناسهٔ خبر: 67623937 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انتقاد شدید چین از بیانیه ناتو

تهران- ایرنا- چین به شدت از بیانیه اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مورد اینکه پکن به عاملی تعیین کننده در جنگ بین روسیه و اوکراین تبدیل شده است، انتقاد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از خبرگزاری شینهوا، نمایندگی چین در اتحادیه اروپا امروز پنجشنبه ائتلاف نظامی ناتو را به دلیل "ذهنیت جنگ سرد و لفاظی‌های جنگ طلبانه" منعکس شده در بیانیه مشترکی که در نشست روز چهارشنبه در واشنگتن منتشر شد، مورد انتقاد قرار داد.

در این بیانیه، سران کشورهای عضو ناتو مدعی شدند که جاه طلبی‌ها و سیاست‌های قهری چین همچنان منافع، امنیت و ارزش‌های ناتو را به چالش می‌کشد.

پکن تاکید دارد: این بیانیه در مورد روابط چین و روسیه اغراق می‌کند و مدعی است که این رابطه منجر به تضعیف و تغییر شکل نظم بین‌المللی مبتنی بر قواعد می‌شود. آنها در بیانیه مدعی شدند که چین به عاملی تعیین‌کننده در جنگ بین روسیه و اوکراین تبدیل شده است و چالش‌های سیستمی برای امنیت یورو آتلانتیک ایجاد می‌کند.

این بیانیه همچنین استدلال می‌کند که تحولات در اقیانوس هند و اقیانوس آرام به صورت مستقیم بر امنیت اروپا-آتلانتیک تأثیر می‌گذارد و اتهاماتی را علیه چین در زمینه‌های سایبری، فضایی، هسته‌ای و سایر زمینه‌ها مطرح می‌کند.

سخنگوی نمایندگی چین در اتحادیه اروپا اعلام کرد: بندهای مربوط به چین با دروغ‌های آشکار و تهمت تحریک آمیز همراه است. ما قاطعانه این اتهامات را رد و ابراز تأسف می‌کنیم و به ناتو اعتراض جدی کرده‌ایم.

این سخنگو بار دیگر با تاکید بر مواضع پکن ابراز داشت که چین بحران اوکراین را ایجاد نکرده است و موضع این کشور در قبال اوکراین آشکار و مشخص است.

وی با اشاره به اینکه هدف پکن ترویج گفت‌وگوهای صلح و به دنبال حل و فصل سیاسی است، اظهار داشت که چین هرگز به هیچ یک از طرفین درگیری تسلیحات کشنده ارائه نکرده است و بر صادرات کالاهای دارای کاربرد دوگانه از جمله هواپیماهای بدون سرنشین غیرنظامی نظارت دقیقی اعمال می‌کند.

این دیپلمات چینی در اروپا خاطر نشان کرد که جریان عادی تجاری بین چین و روسیه هیچ طرف ثالثی را هدف قرار نمی‌دهد و نباید در معرض اختلال یا اجبار قرار گیرد.

وی ادامه داد: بحران اوکراین طولانی شده است. اما چه کسی بر آتش آن می‌افزاید؟ چه کسی شعله‌های آتش را بیشتر می‌کند؟ و چه کسی به دنبال دستاوردهای خودخواهانه است؟ پاسخ برای همه روشن است.

اشاره این مقام چینی به ارائه تسلیحات از سوی کشورهای غربی به اوکراین است که این مناقشه را به درازا کشانده است.

شب گذشته در جریان نشست سران ناتو در واشنگتن، کشورهای عضو بار دیگر از وعده‌های خود برای عرضه سلاح به اوکراین رونمایی کردند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد: جنگنده‌های اف-۱۶ ساخت این کشور از دانمارک و هلند به اوکراین ارسال می‌شوند و این تابستان شاهد پرواز آنها در آسمان این کشور خواهیم بود.

نظر شما