شناسهٔ خبر: 67623671 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

برگزاری کنفرانس علمی پیشگیری، تشخیص و مشاوره ویروس پاپیلومای انسانی HPV

صاحب‌خبر -
کنفرانس علمی « پیشگیری، تشخیص و مشاوره ویروس پاپیلومای انسانی HPV» به همت پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی و با حضور جمعی از پژوهشگران، دانشجویان و متخصصان حوزه سلامت برگزار شد.

به گزارش سینا از روابط عمومی پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی؛ کنفرانس علمی یک روزه با امتیاز بازآموزی از وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با موضوع « پیشگیری، تشخیص و مشاوره ویروس پاپیلومای انسانی HPV » در تاریخ 20 تیرماه 1403 با سخنرانی دکتر حوریه سلیمان جاهی، استاد ویروس شناسی دانشگاه تربیت مدرس و دکتر شاداب شاه علی، دانشیار بهداشت باروری دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

دکتر سلیمان جاهی ؛ در ابتدا مقدمه ای در خصوص عوامل عفونی آسیب زا ارائه داد و با توجه به اهدف این نشست علمی بیشتر به موضوع ویروس پاپیلومای انسانی(HPV) پرداخت و به معرفی ویروس هایی که جزء عوامل خطر بیماری های سرطانی محسوب می شوند، پرداخت.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت؛ در حال حاضر بیش از 200 نوع ویروس پاپیلوما در جهان شناسایی شده است که قدرت سرطان زایی تیپ های مختلف متفاوت است. نتایج مطالعات نشان داده است که HPV تیپ 16 و سپس تیپ 18 در کشور ما شایعتر است که نقش بسیار مهمی در ابتلا به سرطان دهانه رحم دارند، پیشتر باور بر آن بود که پاپیلوما صرفا با سرطان دهانه رحم ارتباط دارد ولی در حال حاضر مشخص شده است که این ویروس ها امکان سرطان زایی در سایر ارگانها را نیز افزایش می دهند.

وی در ادامه تاکید کرد: تاخیر در پیشگیری و تشخیص به موقع HPVمی تواند منجر به پیشرفت بیماری به مراحل نهایی شود که در آن زمان نیاز به درمان ها پیچیده و پرهزینه خواهد بود و شانس کمتری برای درمان قطعی بیمار وجود خواهد داشت.

این ویروس می تواند حتی بر روی ژنوم میزبان (انسان) اثر مخربی داشته باشد و تکثیر طبیعی سلولهای بدن می تواند به گسترش بیماری سرطان در بدن میزبان کمک کند. بااین حال سطح ایمنی بدن یا تهاجمی بودن ویروس در پیشرفت بیماری تاثیر می گذارد.

گفتنی است؛ بنا به گزارش سازمان بهداشت جهانی سرطان دهانه رحم چهارمین علت اصلی مرگ و میر زنان در سال گذشته بوده است به همین علت غربالگری و تشخیص زودرس این بیماری اهمیت قابل توجهی دارند. در این خصوص بیش از غربالگری، باید به بحث پیشگیری اولیه یا واکسیناسیون توجه شود. در حال حاضر واکسن های مختلفی جهت پیشگیری از HPV وجود دارد. ظرفیت و میزان پوشش واکسن های مختلف متفاوت است. در حال حاضر واکسن Gardasil حدود 90 درصد از ابتلا به سرطان های پاپیلوما پیشگیری می کند. بنابراین یک سیستم بهداشتی مسئول و آگاه واکسیناسیون را انتخاب می کند زیرا می تواند با تمرکز بر پیشگیری سطح اول از هزینه های سنگین درمان بیماری در مراحل پیشرفته تر بکاهد.

تزریق واکسن HPV از 9 تا 45 سالگی توصیه شده است البته حداقل سن واکسیناسیون به سن ازدواج در جوامع بستگی دارد.

واکسن برای اثربخشی کامل باید در سه دوز تزریق شود با این حال حتی تزریق دو دوز خصوصا در سنین پایین می تواند اثربخشی قابل توجهی داشته باشد. مطالعات نشان داده است که تزریق واکسن حتی از پیشرفت موارد پیش سرطانی و تبدیل آن به سرطان تا حد قابل توجهی جلوگیری خواهد کرد.

در ادامه این کنفرانس علمی، دکتر شاه علی به جزییات مشاوره با مبتلایان به عفونت HPV اشاره و تاکید کرد که یکی از نکات قابل توجه، پیش از انجام تست HPV، انجام مشاوره است. عموما بیماران نگرانی های زیادی در خصوص وضعیت سلامت خود دارند و باید پیش از انجام آزمایش مورد مشاوره قرار گیرند تا ضمن بهبود وضعیت روحی، آگاهی های ضروری نیز به مراجعه کننده ارائه شود.

این مشاوره شامل 6 مرحله است که هرکدام از مراحل اطلاعات و آگاهی های مناسبی ارائه خواهد داد . بدیهی است که توجه به همه این مراحل در حین جلسات مشاوره و پس از آزمایش می تواند به رفتار مناسب بیمار در رویارویی با این عفونت بیانجامد. در این خصوص به نگرشها و باورهای غلط در زمینه عفونت HPV اشاره گردید و نحوه پاسخگویی به این باورهای غلط مراجعین مشخص شود.

بدیهی است که متخصصان حوزه سلامت نقش مهمی در ارتقاء آگاهی و سلامت دارند. به همین دلیل پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی در تلاش است با برگزاری دوره‌ها، کارگاه‌ها و برنامه‌های آموزشی متناسب با نیازهای پژوهشگران، دانشجویان و اندیشمندان حوزه سلامت، نقش مفیدی در ارتقا دانش و مهارت متخصصان و نهایتا ارتقا سلامت جامعه ایفا نماید.

کپی لینک لینک کپی شد

نظر شما