شناسهٔ خبر: 67623104 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

 بازار ارز آرام گرفت / کریدور جدید دلار مشخص شد؟

 به عقیده برخی از تحلیلگران امید بازار نسبت به چشم انداز سیاسی - اقتصادی کشور در دولت چهاردهم افزایش یافته است. در نتیجه می توان گفت که بازار حداقل در کوتاه مدت از کانال های ۶۱ و ۶۲ هزار تومانی فاصله گرفته و در حال کریدور سازی زیر مرز ۶۰ هزار تومانی است. 

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بسیاری از بازیگران بازار ارز در روزهای ابتدایی هفته جاری پس از افت نرخ چشمگیر شاخص‌های این بازار معتقد بودند که این افت قیمت صرفا بر مبنای فضای سیاسی بازار صورت گرفته و احتمال دارد بخشی از آن جبران شود. اما با گذشت چند روز از اعلام نتایج دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری مشاهده می‌شود که نه تنها افت نرخ‌ها جبران نشده، بلکه بازار در حال ادامه دادن به روند کاهشی خود است. به عقیده برخی از تحلیلگران امید بازار نسبت به چشم‌انداز سیاسی-اقتصادی کشور در دولت چهاردهم افزایش یافته است. در نتیجه می‌توان گفت که بازار حداقل در کوتاه‌مدت از کانال‌های ۶۱ و ۶۲ هزار تومانی فاصله گرفته و در حال کریدورسازی زیر مرز ۶۰ هزار تومانی است. بررسی نمودار قیمت اسکناس آمریکایی در سال جدید نشان می‌دهد که در روزهای آرام بازار نرخ ارز مذکور حدفاصل ارقام ۵۸ هزار و ۵۰۰ تا ۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان به نوسان پرداخته است.

از سوی دیگر عدم همراهی نرخ دلار آزاد با نرخ تورم کشور (بازدهی منفی دلار از ابتدای سال شاهد این امر است) حاکی از آن است که بازارساز تمایلی به تعدیل نرخ ارز ندارد. در نتیجه می‌توان احتمال داد که نرخ دلار در هفته‌های آتی نیز در کریدور مذکور به فعالیت خود ادامه دهد. البته برخی دیگر از فعالان بازار معتقدند که درصورت همراهی بازارساز با روند کاهشی و افزایش سطح تزریق‌های ارزی به بازار امکان حضور نرخ ارز مذکور در کانال‌های پایین‌تر نیز وجود دارد، اما تحلیلگران تکنیکال ضمن اشاره بر تلاش ناموفق دلار جهت حضور در کانال ۵۷ هزار تومانی معتقدند که سطح حمایت معامله‌گران بازار زیر رقم ۵۸ هزار تومان به میزانی است که نرخ اسکناس آمریکایی جهت حضور در این بازه مسیر راحتی در پیش ندارد و برای صورت پذیرفتن چنین افت نرخی، علاوه بر افزایش حمایت‌های بانک مرکزی نیاز به انتشار اخبار جریان‌ساز مثبت نیز وجود دارد.

دیروز چهارشنبه ۲۰ تیر ماه، بازار غیررسمی ارز یک سکانس کاهشی دیگر را از خود به نمایش گذاشت. قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد که در بازار روزهای میانی هفته در کانال ۵۹ هزار تومانی نوسانات کاهشی داشت؛ در روز گذشته با افت ۲۰۰ تومانی دیگر به کانال ۵۸ هزار تومانی سرک کشید. البته در بازار روزهای ابتدایی هفته جاری برخی از مراجع نرخ‌دهی قیمت فروش این ارز را در کانال ۵۸ ارائه می‌دادند. اما بررسی بازار نشان می‌داد که معامله‌گران خرد تمایلی به فروش دارایی‌های خود در این کانال نداشتند. روز گذشته بخش عمده بازار خرد در رقم ۵۸ هزار و ۹۰۰ تومان بسته شد. یورو و پوند در افت قیمت از دلار پیشی گرفتند. یورو با ۵۰۰ تومان کاهش به میانه کانال ۶۴ هزار تومانی رسید و در رقم ۶۴ هزار و ۴۵۰ تومان به فروش رسید. همچنین هر برگ اسکناس پوند با افت ۶۰۰ تومانی در رقم ۷۶ هزار و ۴۰۰ تومان دادوستد شد.

۲۲۰

نظر شما