شناسهٔ خبر: 67622970 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رئیس سازمان حج و زیارت خبر داد

انجام تفاهمات اولیه با عربستان برای ازسرگیری حج عمره

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: مذاکرات با وزارت حج و عمره عربستان درباره عمره مفرده انجام و تفاهمات اولیه حاصل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سید عباس حسینی پس از حضور در موسم حج تمتع ۱۴۰۳ و نظارت بر روند اجرایی حج تمتع سال جاری در ابتدای ورود به کشورمان از عربستان اظهار کرد: با عنایت الهی و با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و تمهیدات اندیشیده شده، حجی روان را در ابعاد مختلف شاهد بودیم.

وی افزود: خدمات اجرایی در عرفات و مشعرالحرام در ایام تشریق در بهترین و کیفی‌ترین سطح قرار داشت و تنها موضوعی که در این ایام مسائلی را ایجاد کرد, شرایط محدودیت فضای موجود در سرزمین منا بود و به هر زائر حدود ۸۰ سانتی متر مربع تخصیص یافته بود که وضعیت اسکان را سخت می‌کرد، البته درخواست کردیم تا تدابیری اندیشیده شود که چادرها طبقاتی شود یا فضای بیشتری به زائران اختصاص پیدا کند.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه بعضی کشورها حتی توقفی در منا ندارند و اسکان پیدا نمی‌کنند، گفت: ما تمامی ایرادات را احصا کرده و راهکارهایی را پیشنهاد داده‌ایم حتی نسبت به شرایط سرویس‌های بهداشتی در منا نیز اشکالات را مطرح کرده‌ایم، زیرا سرویس‌های بهداشتی موجود با سرانه جمعیتی کشور ما سنخیتی ندارد و کمتر است.

حسینی تصریح کرد: از دست‌اندرکاران کشور میزبان درخواست کرده‌ایم تا مسیر رمی جمره (از منا به جمرات و بازگشت به منا) نیز بهبود پیدا کند و با مسقف شدن آن شرایط بهتری برای تردد زائران ایجاد شود.

وی با اشاره به گرمای شدید هوا در ایام تشریق حج تمتع سال جاری گفت: دمای هوا در مشاعر به ۵۱ درجه رسید که با تمهیدات اندیشیده شده همچون همراه بردن مایعات و استفاده از چتر، آسیب‌های کمتری به زائران ایرانی ایجاد شد، اما زائران برخی کشورها فوت کردند که دست‌اندرکاران کشور میزبان باید تمهیدات لازم را برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی بیاندیشند.

رئیس سازمان حج و زیارت درباره موضوع اعزام‌های عمره مفرده نیز بیان کرد: مذاکرات با وزارت حج و عمره عربستان و همچنین شر کت‌های طرف قرار داد را انجام داده‌ایم و تفاهمات اولیه حاصل شده است؛ از دست‌اندرکاران شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی نیز درخواست کرده‌ایم تا هماهنگی‌های لازم را برای جداول پروازی با مسئولان کشور میزبان انجام دهد، درباره موضوع اسکان نیز برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است و امیدواریم هر چه زودتر عملیات عمره آغاز شود.

حسینی افزود: اعزام‌های عمره مفرده مشروط به تسهیل در جداول پروازی و رفع مشکل آن‌ها و تأمین ارز مورد نیاز است؛ سازمان امکان و ظرفیت لازم برای اعزام‌ها را دارد و حتی در صورت هماهنگی و همکاری دستگاه‌های همکار، توانایی اعزام تا حدود یک میلیون نفر را طی سال داریم.

وی درباره هزینه‌های عمره نیز گفت: هزینه‌ها منوط به نرخ ارز، هزینه‌های مربوط به هواپیمایی و سایر خدمات استخراج شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت از خدمات هواپیمایی کشورمان که با ناوگان محدود و ظرفیت موجود، خدمات لازم را به جهت اعزام و بازگشت زائران ارائه کرد تشکر و قدردانی کرد.

حسینی درباره موضوع ثبت‌نام اربعین حسینی گفت: با توجه به نقاط ضعفی که در سال‌های گذشته در سامانه سماح وجود داشت و رفع آن توسط همکاران واحد انفورماتیک، در حال حاضر نرم افزار موجود برای نام‌نویسی متقاضیان به‌نحو مطلوبی فعالیت می‌کند و تعداد ۷۰ هزار نفر طی روزهای اخیر نام‌نویسی کرده‌اند.

منبع: تسنیم

نظر شما