شناسهٔ خبر: 67622947 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

تقلای یک جانی برای فرار از محاکمه

محاکمه بنیامین نتانیاهو پیامدهای حقوقی، سیاسی و امنیتی قابل توجهی برای کابینه‌ او دارد، زیرا وی با اتهامات سنگینی روبروست و ممکن است به زندان محکوم شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  پاییز پیشِ رو برای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، فصل سهمگینی خواهد بود. به دو دلیل روشن: اول اینکه مهر ماهِ آتی، نخستین سالگرد عملیات طوفان الاقصی خواهد بود که به عنوان نقطه عطفی مهم در تاریخ شکست‌های رژیم ثبت شده است. اما این فقط سالگرد عملیات طوفان الاقصی نیست که نتانیاهو را شرمسار خواهد کرد بلکه او مجبور است از تیم حقوقی و همچنین لابی گران خود بخواهد، راهی برای فرار از محاکمه‌ آذرماه پیدا کنند.

دادستان کل رژیم صهیونیستی ضمن ردّ درخواست وکیل نتانیاهو برای به تعویق انداختن محاکمه تا بهار سال بعد، اعلام کرده که لازم است در ماه آذر، محاکمه برگزار شود.

بنیامین نتانیاهو مشهور به بی‌بی، با اتهامات رشوه خواری، کلاهبرداری و نقض اعتماد روبروست و محاکمه‌ او، پیامدهای حقوقی، سیاسی و امنیتی قابل توجهی برای رژیم صهیونیستی خواهد داشت و بعید نیست که نتانیاهو زندانی شود. همه‌ی اینها در حالی اتفاق افتاده که جنایات و حملات صهیونیستها علیه مردم مظلوم غزه ادامه دارد. هلال احمر غزه اعلام کرده که با وجود ده‌ها درخواست امداد، نمی‌تواند به مردم کمک برساند چرا که حجم حملات بسیار بوده و نظامیان تحت امر نتانیاهو، با لطمه زدن به زیرساخت‌های غزه، شرایط غیرانسانی و دهشتناکی را برای مردم به وجود آورده‌اند. اما نکته انیجاست که حتی اعلام زمان تقریبی محاکمه نتانیاهو، می‌تواند عاملی برای افزایش حملات وحشیانه باشد.

آیا فلسطینیان باید تاوان نتانیاهو را بدهند؟

دادستان کل رژیم صهیونیستی وانمود کرده که اهل پیگیری مطالبات عمومی است و اجازه نمی‌دهد که ماه پشت ابر بماند. اما واقعیت قضیه این است که همین مهلت چند ماهه نیز، برای نتانیاهو، حکم کیمیا را دارد.

وزارت آموزش عالی فلسطین اعلام کرده که از مهر ماه پارسال به این سو، نزدیک به ۹ هزار دانش‌آموز فلسطینی بر اثر حملات رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند و در مجموع ۵۰۰ معلم و کادر آموزشی نیز در نوار غزه و کرانه باختری شهید شده‌اند. اما هنوز هم حملات رژیم به مدارس و کودکان متوقف نشده است و حالا بیم آن می‌رود که مشاورین حقوقی نتانیاهو، به دنبال این استراتژی وحشیانه باشند: افزایش تلفات فلسطینیان. چنین چیزی هم می‌تواند روحیه انتقام جویی صهیونیست‌ها را آرام کند و هم این که فضایی به وجود بیاورد که در آن، نتانیاهو در قامت یک شخصیت سیاسی مدافع امنیت صهیونیست‌ها، حاشیه امن بیشتری برای فرار از محاکمه یا تبرئه به دست آورد!

پیامدهای احتمالی محاکمه نتانیاهو

شواهد مهمی همچون استعفای چندین مقام صهیونیستی و نیز انحلال کابینه‌ جنگ، نشان داده که اختلافات داخلی و انشقاق فکری و سیاسی، به بالاترین سطح در تاریخ نکبتی رژیم صهیونیستی رسیده است. بنابراین به طور کلی، می‌توان درباره‌ محاکمه نتانیاهو، چنین تبعاتی را در نظر گرفت:

اتهامات مطرح شده بسیار سنگین است و از نظر قانونی، ممکن است نتانیاهو به زندان محکوم شود. البته اگر اتهامات دیگری همچون بی‌کفایتی نتانیاهو در جریان مقابله با حملات مبارزین فلسطینی هم مطرح شود؛ کار برای تیم وکلای او بسیار دشوارتر خواهد شد.

ممکن است از لحاظ سیاسی، این محاکمه باعث تعمیق اختلافات در داخل رژیم صهیونیستی شود چرا که همین حالا هم یک دوقطبی شکل گرفته که در جریان آن، حامیان نتانیاهو استدلال می‌کنند که این اتهامات دارای انگیزه سیاسی هستند، در حالی که مخالفان او معتقدند که این محاکمه گامی ضروری برای مقابله با یک فساد مالی بی‌سابقه است. حامیان نتانیاهو خواستار اصلاحات قضایی شده و استدلال می‌کنند که سیستم فعلی علیه او مغرضانه عمل کرده است. با این حال، منتقدان استدلال می‌کنند که چنین اصلاحاتی می‌تواند استقلال قوه قضاییه را تضعیف کند.

بنیه امنیتی رژیم صهیونیستی همین حالا هم خسته و فرسوده است و می‌توان پیش بینی کرد که محاکمه نتانیاهو، تمام موضوعات امنیتی را تحت تاثیر قرار دهد زیرا نتانیاهو و مشاوران و معاونان او، نقشی محوری در شکل‌دهی به سیاست خارجی رژیم صهیونیستی در یک سال اخیر داشته‌اند و برخی از تحلیلگران نگرانند که در صورت به قدرت رسیدن یک تیم دیگر، شرایط برای جلب حمایت‌ها دشوار شود.

پیامدهای قانونی

محاکمه بنیامین نتانیاهو شامل سه پرونده جداگانه است که هر کدام مجموعه‌ای از پیامدهای قانونی خاص خود را دارند. برخی از اتهامات این چند پرونده از این قرار است:

پذیرش رشوه و هدایای غیرقانونی از ثروتمندان و مدیران کسب و کار از جمله دریافت رشوه از «آرنان میلشان» تهیه کننده یهودی هالیوود و دریافت جواهراتی به ارزش ۱۹۵ هزار دلار. همسر نتانیاهو نیز در این ماجرا دخیل است.

دور زدن تشریفات قانونی خرید تسلیحات از آلمان و دریافت رشوه.

اعمال فشار بر مدیر مسئول یک روزنامه برای پوشش مطلوب اخبار به نفع حزب حاکم.

تصویب تغییرات نظارتی به نفع شرکت مخابراتی «بیزک» در ازای پوشش رسانه‌ای مثبت بوده به نفع نتانیاهو.

خود نتانیاهو چه می‌گوید؟

نخست وزیر رژیم صهیونیستی، قبلا به شکلی قاطعانه، اتهامات را رد می‌کرد. این در حالی است که برخی از مخالفان او، حتی مارک یا برند برخی مشروبات الکلی و کالاهای لوکس را که به شکل رشوه به او و خانواده‌اش داده شده بود، بیان کردند. در ماه‌های اخیر، نتانیاهو دفاعیه‌ کوتاه دیگری ابداع کرده که نشان می‌دهد او به توصیه‌ وکلا و مشاوران حقوقی خود، بر طبل انکار نمی‌کوبد و به دنبال چیز دیگری است. دفاع جدید نتانیاهو این است: «من آنقدر به خاطر جنگ سرم شلوغ است که فرصت ندارم به این چیزها بپردازم!»

در پایان لازم است به این نکته اشاره شود که ماهیت مجرمانه جنایات نتانیاهو در نسل کشی فلسطینیان مظلوم، به مراتب بیش از اتهامات داخلی است و اتهام دریافت رشوه و آلوده شدن دامن نخست وزیر رژیم به فساد مالی، نباید سرپوشی شود برای از غافل ماندن از جنایات جنگی او.

نظر شما