شناسهٔ خبر: 67622733 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بایدها و نبایدهای بهداشتی تهیه نذری در محرم 

دلال آلبوشهبازی

مدیر سلامت محیط و ‌کار مرکز بهداشت خوزستان با تاکید بر لزوم رعایت بهداشت در تهیه نذری در ماه محرم گفت: توجه ویژه در سه مرحله آماده‌سازی مواد غذایی، پخت و توزیع مواد غذایی مستلزم رعایت الزاماتی مانند بهداشت فردی و بهداشت و نظافت ابزار و وسایل کار و تهیه مواد غذایی و آشامیدنی مانند شربت است. 

صاحب‌خبر -

مهران معلم در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با فرارسیدن ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع)، مواکب و تکایای عزاداری متعددی در گوشه و کنار شهرها و روستاها برپا می‌شود و مردم و موکب‌داران حسینی اقدام به توزیع نذورات خود می‌کنند و در این خصوص قطعا رعایت شرایط بهداشتی در مراحل آماده‌سازی و پخت و توزیع نذری، بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: باید توجه شود رعایت نکردن ضوابط بهداشت مواد غذایی و آشامیدنی در تهیه نذری می‌تواند خود عاملی برای بروز مسمومیت‌های ناشی از مصرف این مواد غذایی و آشامیدنی شود.

مدیر سلامت محیط و ‌کار مرکز بهداشت خوزستان گفت: استان خوزستان از لحاظ شرایط جغرافیایی و آب و هوایی شرایط بسیار خاصی دارد و این شرایط می تواند بستر مناسبی برای کمک به بروز و شیوع بیماری‌های روده‌ای باشد بنابراین توجه ویژه در سه مرحله آماده‌سازی مواد غذایی، پخت و توزیع مواد غذایی مستلزم رعایت الزاماتی مانند بهداشت فردی و بهداشت و نظافت ابزار و وسایل کار و تهیه مواد غذایی و آشامیدنی مانند شربت است. هم چنین باید این کار در مکانی سالم و بهسازی شده و به دور از عوامل آلوده‌کننده محیطی مانند گرد و خاک و فاضلاب و دسترسی جوندگان و حشرات انجام شود.

معلم ادامه داد: مراکز بهداشت شهرستان‌ها قبل از برگزاری مراسم این ایام، ضمن هماهنگی با ادارات عتبات آموزش‌های لازم را به موکب‌داران، متولیان مساجد و حسینیه‌ها در خصوص رعایت بهداشت فردی و بهداشت مواد غذایی ارائه داده‌اند و کماکان نیز ارائه این آموزش‌ها ادامه خواهد داشت. 

وی افزود: همچنین با تشکیل تیم‌های بازرسی سیار مهندسان بهداشت محیط، در ساعات برگزاری این مراسم‌ها کار بازدید و کنترل بهداشتی مساجد، حسینیه‌ها و تکایای عزاداری انجام می‌شود.

وی با اشاره به نکات بهداشتی برای تامین سلامت مردم عزادار در ایام محرم گفت: در تهیه نذری باید از مواد اولیه مجاز استفاده شود. همچنین مواد اولیه از مراکز بهداشتی و مورد تایید مقامات بهداشتی خریداری شود و دارای برچسب مشخصات بهداشتی باشند. افرادی که در تهیه و پخت مواد غذایی دخالت دارند حتما باید از مراکز بهداشت کارت صحت سلامت دریافت کنند و از سلامت خود مطمئن باشند. این افراد باید در صورت بروز علائم گوارشی و پوستی و تنفسی، از مداخله در آماده‌سازی و پخت و توزیع غذا خودداری کنند.

مدیر سلامت محیط و ‌کار مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: نظافت و ‌شست‌وشوی مستمر ابزار و وسایل کار و نگهداری در جای تمیز و به دور از گرد و ‌خاک و ناقلان مانند حشرات و جوندگان باید در دستور کار موکب‌داران باشد. نظافت و ضدعفونی مکان تهیه نذری نیز انجام شود.

وی افزود: توجه شود این اماکن باید به تایید مراکز بهداشت رسیده باشند و فاضلاب به روش بهداشتی دفع شود. هم چنین از آب آشامیدنی بهداشتی برای تهیه نذری‌ها استفاده شود. توزیع شربت دست‌ساز ممنوع است و می‌توان به جای آن از نوشیدنی‌های بسته‌بندی بهداشتی و مجاز استفاده کرد.

معلم عنوان کرد: استفاده از لیوان‌های شیشه‌ای و مشترک برای توزیع چای و قهوه اکیدا ممنوع است و باید از لیوان‌های یکبار مصرف بهداشتی استفاده شود. ظرف‌ها و لیوان‌های مورد استفاده در توزیع نذری هم باید حتما مناسب نگهداری مواد غذایی و آشامیدنی‌های گرم یا سرد ( Food grade ) باشند.

وی با توصیه به استفاده از سالاد و سبزی بسته‌بندی شده بهداشتی گفت: مردم عزادار حتما از مکان‌های مورد اطمینان نذری خود را دریافت کنند. با توجه به گرمای هوا حتما از آب‌های بسته‌بندی مجاز و بهداشتی استفاده شود. استفاده از از یخ بهداشتی با لحاظ رعایت بهداشت دست‌ها در استفاده از یخ مورد تاکید است. 

وی افزود: سامانه ۱۹۰ آماده دریافت شکایات بهداشتی در این ایام است.

انتهای پیام

نظر شما