شناسهٔ خبر: 67622280 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

افزایش تولید و قیمت نفت در ایران؛ کاهش در عربستان

جدیدترین آمار اوپک حالی از این است که نه‌تنها تولید نفت ایران در سال جاری میلادی افزایشی بوده که قیمت آن هم در مقایسه با سایر رقبای خود افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش قدس آنلاین، آمارهای جدید اوپک نشان می‌دهد که ایران در ماه ژوئن(خرداد ۱۴۰۳) ۳ میلیون و ۲۵۱ هزار بشکه نفت در روز تولید کرده که ۱۳ هزار بشکه از ماه می(اردیبهشت ماه) بیشتر است؛ به این ترتیب، ایران همچنان سومین تولیدکننده بزرگ در اوپک است.

طبق این آمار تولید نفت ایران در ماه ژوئن به ۳.۲۵۱ میلیون بشکه افزایش یافته؛ اما تولید نفت عربستان به ۸.۹ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.

ایران در سه ماه نخست ۲۰۲۴، روزانه ۳ میلیون و ۱۷۹ هزار بشکه و در سه ماهه دوم روزانه ۳ میلیون و ۲۳۷ تولید کرده است. این درحالی است که تولید نفت عربستان با کاهش ۷۶ هزار بشکه‌ای به روزانه ۸ میلیون و ۹۳۴ هزار بشکه نفت در روز رسیده است.

عربستان نخستین تولیدکننده نفت اوپک و عراق با تولید روزانه ۴ میلیون و ۱۸۹ بشکه در جایگاه‌ دوم قرار دارد؛ تولید نفت این کشور هم ۲۵ هزار بشکه در روز کم شده است. ایران از مرداد ماه ۱۴۰۲ (آگوست ۲۰۲۳) با پیشی گرفتن از امارات جایگاه سوم تولید نفت در اوپک را از آن خود کرد و از آن زمان تاکنون این جایگاه را حفظ کرده است.

کشورهای گابن، عراق، کویت، نیجریه، عربستان و امارات در این ماه کاهش تولید داشتند؛ اما سایر کشورها افزایش داشته‌اند. بیشترین کاهش تولید به عربستان و بیشترین افزایش تولید برای لیبی بوده است. تولید اوپک هم با کاهش تولید ۸۰ هزار بشکه‌ای به ۲۶ میلیون و ۵۵۶ هزار بشکه در روز رسیده است.

افزایش تولید و قیمت نفت در ایران؛ کاهش در عربستان

از طرفی جدیدترین گزارش اوپک نشان می‌دهد؛ متوسط قیمت نفت ایران در ۶ ماه نخست ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴ دلار و ۷۶ سنت افزایش یافته است. به‌این ترتیب نفت ایران در ماه ژوئن بشکه‌ای ۸۳.۶۵ دلار فروخته شده است. متوسط قیمت نفت ایران در ماه قبل از آن یعنی اردیبشت ماه (می) ۸۴.۱۳ دلار بوده که بدان معناست که قیمت نفت ایران ۴۸ سنت ارزان‌ شده است.

متوسط قیمت نفت ایران در ۶ ماه نخست امسال ۴ دلار و ۷۶ سنت نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر شده است. این رقم در ۶ ماه نخست امسال ۸۴.۴۴ دلار و در مدت مشابه سال گذشته ۷۸.۶۸ دلار بوده است. بیشترین کاهش قیمت برای در میان نفت‌های اوپک به موربان امارات با یک دلار و ۵۹ سنت اختصاص یافته است. نفت عربستان هم ۲۹ سنت ارزان شده و به ۸۵.۳۱ دلار در هر بشکه رسیده است. متوسط قیمت نفت اوپک نیز در این ماه با ۳۷ سنت کاهش به بشکه‌ای ۸۳.۲۲ دلار در هر بشکه رسیده است.

افزایش تولید و قیمت نفت در ایران؛ کاهش در عربستان

خالی از لطف نیست که بدانید سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) در گزارش ماهانه خود، پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۴، به میزان ۲.۲۵ میلیون بشکه در روز و در سال ۲۰۲۵، به میزان ۱.۸۵ میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد که هر دو پیش‌بینی نسبت به ماه گذشته، تغییری نداشت.

در گزارش ماهانه اوپک آمده است: پیش‌بینی می‌شود سفرهای هوایی و جابه‌جایی قوی در نیمکره شمالی در فصل تعطیلات و رانندگی تابستانی، تقاضا برای سوخت‌های حمل و نقل و رشد در آمریکا را تقویت خواهند کرد.

پیش‌بینی کنندگان درباره قوت رشد تقاضا برای نفت بیش از حد معمول اختلاف نظر دارند که تا حدودی به دلیل اختلافات بر سر گذار جهانی به سوی سوخت‌های پاکتر است. در حالی که اوپک به رشد قوی تقاضا، خوش بین مانده است، آژانس بین المللی انرژی و اداره اطلاعات انرژی آمریکا در ماه‌های اخیر، برآورد خود از رشد تقاضا را پایین‌تر برده‌اند. شرکت بریتیش پترولیوم روز چهارشنبه پیش‌بینی کرد تقاضا برای نفت در سال میلادی آینده، به اوج خواهد رسید.

اوپک پلاس که شامل اوپک و متحدانی نظیر روسیه است، از اواخر سال ۲۰۲۲، یک سلسله کاهش تولید را به اجرا گذاشته است تا از بازار پشتیبانی کند. این گروه در دوم ژوئن توافق کرد کاهش تولید ۲.۲ میلیون بشکه در روز را تا پایان سپتامبر تمدید کند و این کاهش را از اکتبر به تدریج حذف کند.

بر اساس گزارش رویترز، اوپک پیش‌بینی کرد نرخ رشد اقتصاد جهانی در سال میلادی جاری به ۲.۹ درصد خواهد رسید که بالاتر از ۲.۸ درصد در گزارش قبلی است و با توجه به روندی که امسال خارج از کشورهای توسعه یافته در سازمان توسعه و همکاری اقتصادی دیده می شود، به احتمال بازبینی صعودی این نرخ رشد اشاره کرد.

نظر شما