شناسهٔ خبر: 67621519 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مردم‌سالاری‌آنلاین | لینک خبر

جزییات تغییرات حقوق بازنشستگان - مردم سالاری آنلاين

واریز حقوق تیرماه بازنشستگان آغاز شد.​​​​​​​

صاحب‌خبر -

  واریز حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی طبق روال معمول بر اساس حروف الفبا از امروز در تهران و شهرستان‌ها آغاز شده و تا پایان روز ۳۱ تیر ماه ادامه خواهد داشت.

 جدول تاریخ قطعی واریز حقوق تیر ۱۴۰۳ بازنشستگان تامین اجتماعی بانک رفاه  براساس حروف الفبا از بیستم تیر را در این مطلب مشاهده می کنید.فیش حقوقی تیر ماهِ بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در سامانه مربوطه بارگذاری شد. بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی می‌توانند با مراجعه به سامانه فیش حقوقی خود را دریافت نمایند.

بر اساس مصوبه دولت، تا زمان ابلاغ آیین نامه متناسب سازی حقوق بازنشستگان، باید ماهانه مبلغ ۱۰ میلیون ریال به‌صورت علی الحساب به هر بازنشسته پرداخت شود؛ بازنشستگان ابراز امیدواری می‌کنند که این مبلغ نیز مجزا با حقوق و مستمری تیر ماه واریز شود.

رقم افزایش حقوق بازنشستگان

میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۳، ۴۰ درصد خواهد بود.

در بند الحاقی یک ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه، برای عدالت در پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان و نیز متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با ۹۰ درصد حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر مشمول کسور شاغلان مشابه و هم‌تراز، دولت مکلف است تا پایان سال سوم برنامه به نحوی عمل کند که در سال اول (۱۴۰۳) معادل ۴۰ درصد و در سال‌های دوم و سوم (۱۴۰۴ و ۱۴۰۵) هرکدام ۳۰ درصد مابه‌التفاوت حقوق تا ۹۰ درصد یاد شده در حقوق بازنشستگان اعمال شود.

خبر خوب اینکه بنا به گفته رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه کشور، آئین‌نامه اجرایی این بند از برنامه هفتم توسعه به تصویب هیات وزیران رسیده و به‌زودی مبلغ علی‌الحساب متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان واریز خواهد شد.

داود منظور، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «بازنشستگان عزیز! الوعده وفا؛ خبرهای خوشی در راه است. با عنایت به تصویب آئین‌نامه اجرایی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در جلسه روز یکشنبه (۳ تیرماه) هیات دولت، در روزهای آینده مبلغی به‌صورت علی‌الحساب در وجه بازنشستگان گرامی پرداخت خواهد شد تا پس از صدور احکام متناسب‌سازی، تسویه قطعی به عمل آید.

منابع مالی موردنیاز برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در صندوق‌های دولتی از محل افزایش یک درصد مالیات ارزش‌افزوده به مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

همچنین برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی، در قانون بودجه امسال پیش‌بینی شده است که دولت ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی خو را به تأمین اجتماعی پرداخت کند تا همسان‌سازی اجرایی شود.

تکلیف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مشخص شد؟

در روزهای قبل از پانزدهم تیر، سه میلیون تومان بابت علی‌الحساب همسان‌سازی به حساب بازنشستگان تامین اجتماعی پرداخت شد؛ پیش از آن، همین مبلغ برای بازنشستگان کشوری و لشگری واریز شده بود؛ اما در هر حال، مشخص نیست که آیا این ماه (تیرماه) نیز علی‌الحساب همسان‌سازی برای کارگران بازنشسته واریز می‌شود یا خیر و اجرای آن از چه زمانی آغاز می‌شود.

سیداحمد حسینی، فعال صنفی بازنشستگان تامین اجتماعی در این رابطه می‌گوید: متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، لشگری و کشوری سال‌ها قبل کلید خورد و اکنون در برنامه هفتم به عنوان یک تکلیف قانونی مصوب شده است؛ براین اساس، باید از ابتدای امسال اجرایی شود.

او افزود: من از خانواده‌ای کارگری هستم که پدرم و برادرم از دنیا رفتند و همسان سازی حقوق خود را به چشم ندیدند و خدا می‌داند در جامعه بازنشستگان کشور، چند خانواده دیگر مثل خانواده من هستند. بیایند تا بازنشستگان زنده‌اند، دستور اجرای همسان‌سازی را صادر کنند.

حسینی با تاکید بر اینکه باید از فروردین ماه همسان‌سازی برای همه بازنشستگان اجرایی شد؛ ادامه داد: هر چند در این تورم مبلغ همسان‌سازی بسیار کم است، باز پول چند قرص نان برای بازنشستگان می‌شود و همین هم غنیمت است.

برچسب‌ها:

نظر شما