شناسهٔ خبر: 67621019 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌وگو|

عبدالله بن حسن سرباز دلیر امام حسین (ع) بود/ اهمیت و شیوه تربیت کودکان، درسی از واقعه کربلا است

یک کارشناس علوم قرآنی، تربیت درست کودک و نوجوان را در دامن خانواده را نکته‌ای مهم دانست ودلاوری عبدالله بن حسن در دفاع از حقیقت و امام حسین (ع) را واقعه کربلا را نشان تربیت درست خواند.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام والمسلمین مهدی فیض آبادی در گفت‌وگو با میزان درباره روز پنجم ماه محرم گفت: این روز با عنوان روضه عبدالله بن الحسن نامگذاری شده است. نوجوانی که در واقع کربلا و در هنگام دفاع از امام حسین (ع) به شهادت رسید.

وی ادامه داد: حضرت عبدالله بن حسن برای دفاع از سیدالشهدا (ع) به سمت مقتل شتافت درحالی که حضرت زینب (س) تلاش داشت جلوی او را بگیرد، عبدالله خود را به عموگرامیش رساند و دست‌های خود را در مقابل شمشیر دشمن که قصد به‌شهادت رساندن امام حسین (ع) را داشت گرفتف که دو دستش قطع شد وحرمله با تیری این نوجوان را به شهادت رساند.

فیض آبادی مطالعه تاریخ را مبنایی برای رشد فکری افراد دانست و گفت: حضرت عبدالله بن الحسن نوجوانی بود که تحت تربیت خانواده‌ای مذهبی و ارزشمند بود، بنابراین حاصل آن تربیت، سربازی دلیر همچون عبدالله بن حسن شد که در واقعه کربلا به شهادت رسید. این مهم اهمیت تربیت کودکان را به خوبی نمایان می‌کند.

وی به آیات قرآن کریم درباره تربیت فرزندان اشاره و بیان کرد: رشد هر کودک از خانواده شکل می‌گیرد و مکتبی که کودک در آن پرورش پیدا می‌کند تاثیری فراوان بر نوع تفکر او گذاشته و آینده آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همانگونه که عبدالله بن حسن در مکتب پدر و بعد مادر و در نهایت عموی بزرگوارش رشد یافته بود.

این کارشناس علوم قرآنی خانواده را از نگاه جامعه شناسان مورد بررسی قرار داد و افزود: خانواده عنصر کوچکی از جامعه محسوب می‌شود، این خانواده است که می‌تواند تعیین کننده شیوه رشد و توسعه جامعه باشد. ایمانی که زیربنا و متکی به آگاهی‌هایی اصولی باشد مورد توجه و تاکید است تا فرزند در این محیط پرورش داده شود، پس مفاهیم دینی و اعتقادی خانواده بسیار مهم است.

وی به آیه ۳۵ سوره آل عمران اشاره و تصریح کرد: خداوند متعال فرمودند «إِذْ قَالَتِ امْرَأَتُ عِمْرَانَ رَبِّ إِنِّی نَذَرْتُ لَکَ مَا فِی بَطْنِی مُحَرَّرًا فَتَقَبَّلْ مِنِّی ۖ إِنَّکَ أَنْتَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ، آن گاه که زن عمران گفت: پروردگارا، من عهد کردم فرزندی که در رحم دارم از فرزندی خود در راه خدمت تو آزاد گردانم، این عهد من بپذیر که تویی شنوا و آگاه.» کسانى در خدمات دینى موفق‌ترند که تمام وجود خود را صرف خدمت می‌کنند و این مهم را به کودکان خود می‌آموزند.

فیض آبادی خطر‌های موجود پیش پای خانواده‌های امروز را مورد بررسی قرار داد و افزود: باید به خط قرمز‌هایی که اسلام برای خانواده مطرح کرده توجه داشت. حرکت خانواده‌ها به سمت غرب و بی‌هویتی سبب می‌شود که رشد کودک تحت تاثیر قرار گیرد و این کودکان امروز هستند که در آینده تعیین کننده سرنوشت کشور و جوامع است.

این کارشناس علوم قؤانی فلسفه قیام امام حسین (ع) را مورد بررسی قرار داد واظهارکرد: امام حسین (ع) به خاطر حفظ دین اسلام قیام کرد، زیرا یزید در آن زمان خود را نماینده اسلام معرفی می‌کرد و این مهم را با ترفند‌های مختلف تلاش داشت تا اذهان عمومی را با خود همراه کند.

وی تصریح کرد: امام حسین (ع) از مدینه به مکه آمد تا با یزید بیعت نکند، او حتی در مکه نیز باقی نماند، زیرا به خوبی می‌دانست که یزید قصد به شهادت رسیدن ایشان را دارد، زیرا چنانچه خونی درکعبه ریخته می‌شد حرمت‌ها شکسته می‌شد به همین دلیل به سمت کوفه حرکت کردند و این مهم به واسطه دعوت کوفیان با سیدالشهدا (ع) و اعلام بیعت با ایشان بود.

فیض آبادی شهادت امام حسین (ع) را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: شهادت امام حسین (ع) سوالات بسیاری را در اذهان جامعه مسلمان شکل داد و به نوعی تاریخ را به این سوال وادار کرد؛ که چرا امام حسین (ع) با یزید بیعت نکرد؟ و چرا کسی که دایعه اسلام را دارد دست پسر پیامبر اسلام (ع) را به شهادت رسانده است؟.
انتهای پیام/

نظر شما