شناسهٔ خبر: 67620968 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

شکست‌ شدن رکورد گرما در سیاره تب‌دار ما

آژانس آب‌وهوای اروپا به‌تازگی اعلام کرده سال گذشته، زمین رکوردهای گرمایی سالانه را شکست، با آستانه گرمایش جهانی مواجه شد و می‌توان گفت نشانه‌های دیگری از یک سیاره تب‌دار را در خود دارد.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: در سال‌های اخیر با گرمای بی‌سابقه‌ای روی زمین مواجه هستیم؛ اما در یک سال اخیر رکوردهای جدیدی دراین‌خصوص شکسته شده که قبلاً هرگز سابقه نداشته است؛ گرمایش زمین هر ماه در طول سال از ۱.۵ درجه سانتی‌گراد فراتر می‌رود.

شکست‌ شدن رکورد گرما در سیاره تب‌دار ما



رکورد بی‌سابقه گرما

بر اساس یک گزارش جدید، زمین برای ۱۳ ماه متوالی رکورد دمایی را شکسته است؛ یعنی از ژوئن ۲۰۲۳، هر ماه گرم تر از ماه قبل بوده است، به طوری که میانگین دمای جهانی بین ژوئیه ۲۰۲۳ تا ژوئن ۲۰۲۴ ۱.۶۴ درجه سانتی گراد (۳ فارنهایت) بیش از زمان قبل از انقلاب صنعتی بوده؛ زمانی که انسان شروع به سوزاندن سوخت های فسیلی برای انتشار مقادیر زیادی کرد.

شکست‌ شدن رکورد گرما در سیاره تب‌دار ما



ورود گازهای گلخانه ای به جو

گرمای بی‌سابقه زمین چیزی بیش از یک امر عجیب‌وغریب آماری است و در واقع تغییر بزرگ و مداومی را در آب‌وهوای ما نشان می‌دهد؛ حتی اگر این رشته خاص از افراط در نقطه‌ای به پایان برسد، با ادامه گرم‌شدن آب‌وهوا شاهد شکسته‌شدن رکوردهای جدیدی خواهیم بود.
بوونتمپو، مدیر سرویس تغییرات آب‌وهوایی کوپرنیک (C۳S) که این گزارش را ارائه کرده است می‌گوید: این امر اجتناب‌ناپذیر است، مگر اینکه اضافه‌کردن [گازهای گلخانه‌ای] به جو و اقیانوس‌ها را متوقف کنیم.

ال‌نینو

این اتفاقات از ۱۲ماهه اخیر تا حدی توسط ال نینو (چرخه آب‌وهوایی که در آن آب‌های مناطق گرمسیری شرق اقیانوس آرام گرم‌تر از حد معمول رشد می‌کنند) بود که از ژوئن ۲۰۲۳ تا مه ۲۰۲۴ ادامه یافت و منجر به دمای بالاتر از متوسط ‌دریا در شرق و مرکز استوایی شد.

سامانتا برگس، معاون مدیر C۳S می‌گوید: آب‌وهوا همچنان ما را نگران می‌کند. در ۱۲ ماه گذشته رکوردهایی شکسته شده که قبلاً هرگز سابقه نداشته و عمدتاً ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای ما و افزایش بیشتر رویداد ال نینو در اقیانوس آرام استوایی است.

ارتباط موج گرما با قحطی و تخریب گسترده اکوسیستم

به گزارش سایت livescience دانشمندان گرمایش جهانی ۲ درجه سانتی‌گراد (۳.۶ درجه فارنهایت) بالاتر از دمای قبل از انقلاب صنعتی را یک آستانه مهم در نظر می‌گیرند. گرمایش فراتر از این به میزان زیادی احتمال خرابی آب‌وهوای ویرانگر و غیرقابل‌برگشت را افزایش می‌دهد.
سازمان ملل متحد در گزارش ویژه‌ای در سال ۲۰۱۸ هشدار داد که با افزایش ۱.۵ درجه سانتی‌گراد، آب‌وهوای جهان به نقاط اوج متنوعی نزدیک می‌شود که موج گرما، سیل، قحطی و تخریب گسترده اکوسیستم‌ها را به همراه خواهد داشت.

ادامه موج گرما

بر اساس توافقنامه پاریس در سال ۲۰۱۵، نزدیک به ۲۰۰ کشور متعهد شدند که افزایش دمای جهانی را به ۱.۵ درجه سانتی گراد و ایمن به زیر ۲ درجه سانتی گراد محدود کنند.

درحالی‌که یافته‌های جدید نگران‌کننده هستند، این گزارش تأکید می‌کند محدودیت‌های ۱.۵ درجه سانتی‌گراد و ۲ درجه سانتی‌گراد اهدافی برای سیاره در یک دوره ۲۰ تا ۳۰ ساله هستند؛ به این معنی که این تعهدات هنوزبه طور رسمی شکسته نشده‌اند.

بیشتر بخوانید:

نیروگاه های فسیلی ایران چقدر بازدهی دارند؟ | حجم بالای آلایندگی محیط زیستی نیروگاه های فسیلی در ایران


ال نینو می رود ؛ لانینا می آید | پیش بینی تابستان سخت برای ایران

دمای هوای گرم‌تر از حد متوسط

محققان می‌گویند بعید است دمای بی‌سابقه به این زودی‌ها کاهش یابد. آنها ابتدا امیدوار بودند پایان ال‌نینو به سیاره مهلت دهد، اما طبق گفته اداره ملی اقیانوسی و جوی، ایالات متحده همچنان دمای هوای گرم‌تر از حد متوسط ‌را برای بقیه تابستان نیز خواهد داشت.

به گفته زیک هاسفادر، دانشمند آب‌وهوا در مؤسسه غیرانتفاعی ایالات متحده برکلی زمین تخمین زده می‌شود به نظرمی رسد سال ۲۰۲۴ نسبت به سال ۲۰۲۳ گرم‌ترین سال از زمان شروع رکوردهای دمای سطح جهانی در اواسط دهه ۱۸۰۰ باشد.

نظر شما