شناسهٔ خبر: 67620885 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

تابوی همکاری با رژیم صهیونیستی/ «وال‌استریت ژورنال» و «هاآرتص» از گسترش تحریم اسرائیل در جامعه آمریکا و اروپا می‌گویند

گسترش تحریم «اسرائیل» در جامعه آمریکا و اروپا و سرایت آن از اقتصاد به سیاست و امور نظامی تا پژوهش‌های علمی، رژیم اشغالگر را نگران آینده تحقیقات و درآمدهای اسرائیل می‌کند

صاحب‌خبر -

گسترش تحریم «اسرائیل» در جامعه آمریکا و اروپا و سرایت آن از اقتصاد به سیاست و امور نظامی تا پژوهش‌های علمی، رژیم اشغالگر را نگران آینده تحقیقات و درآمدهای اسرائیل می‌کند. «وال‌استریت ژورنال» در مقاله‌ای با عنوان «تحریم اسرائیل به زوایای جدید جامعه گسترش می‌یابد»، اشاره کرد که کمپین تحریم، از محافل دانشگاهی به سایر حوزه‌ها در حال گسترش است و این تحقیقات و درآمدهای اسرائیل را در معرض خطر قرار می‌دهد.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، اگرچه در طول سال‌ها، کارزارهای طرف‌دار فلسطینی‌ها که خواستار بایکوت جهانی «اسرائیل» شده‌اند، حمایت محدودی پیدا کرده، اما «در ماه‌های پس از شروع جنگ در غزه، حمایت از منزوی کردن اسرائیل افزایش یافته و فراتر از تلاشی که برای توقف جنگ صورت می‌گیرد، گسترش یافته است». «وال‌استریت ژورنال» می‌افزاید: «این دگرگونی، زندگی حرفه‌ای اسرائیلی‌ها را تغییر می‌دهد، به شرکت‌ها آسیب می‌زند و اقتصاد کشوری با جمعیت ۹ میلیون نفر را که به همکاری بین‌المللی، حمایت دفاعی، تجاری و تحقیقات علمی وابسته است، تحت‌تأثیر قرار می‌دهد».

این روزنامه درباره مدلی از تحریم علمی صحبت می‌کند که بر اساس توصیه‌های «کمیته اخلاق در دانشگاه گنت بلژیک» برای پایان‌دادن به «همه اشکال همکاری تحقیقاتی با مؤسسات اسرائیلی» شکل‌گرفته است. این مدل بر فعالیت «عیران سگال» زیست‌شناس محاسباتی اسرائیل اثر گذاشت باوجوداینکه کار سگال هیچ ارتباطی با تلاش نظامی اسرائیل ندارد. این کمیته همچنین، خواستار تعلیق مشارکت اسرائیل در برنامه‌های تحقیقاتی و آموزشی در سراسر اروپا شده که اغلب به بودجه اتحادیه اروپا وابسته است؛ سگال این اقدام را ضربه بزرگی به توانایی انجام تحقیقات علمی دانشگاهی می‌داند.

در همین زمینه، مقاله به نقل از یک محقق «مؤسسه دموکراسی اسرائیل»، «عیران شامیر پورر» می‌گوید: «موج ابتکارات سیاسی و حقوقی جدید علیه اسرائیل بی‌سابقه است؛ از جمله اقدامات دیوان عالی و دادگاه کیفری بین‌المللی علیه اسرائیل و رهبران آن». شامیر پورر می‌افزاید: «من فکر می‌کنم مطمئناً برای اسرائیل نگرانی وجود دارد، زیرا تبدیل‌شدن به یک کشور منحرف به این معنی است که حتی اگر همه چیز به طور رسمی اتفاق نیفتد، در وهله اول، شرکت‌های کمتری تمایل به سرمایه‌گذاری در اسرائیل خواهند داشت و دانشگاه‌های کمتری به همکاری با مؤسسات اسرائیلی ترغیب خواهند شد».

«وال‌استریت ژورنال» در پایان می‌گوید که «اسرائیلی‌ها دیگر در بسیاری از دانشگاه‌های اروپایی مورد استقبال قرار نمی‌گیرند، همان‌طور که همکاری آن‌ها با مؤسسات علمی و فرهنگی و شرکت در نمایشگاه‌های دفاعی به طور فزاینده‌ای تابو شده است».

در همین رابطه، روزنامه هاآرتص تأیید کرد که دولت اسرائیل پس از ۸ ماه جنگ مستمر، هیچ دستاوردی نداشته و برعکس، در حوزه‌های امنیتی، اقتصادی و اجتماعی با شکست‌ها و آسیب‌هایی مواجه است. این روزنامه توضیح می‌دهد که «اسرائیل» در معرض «موج بزرگ» تصمیمات اروپایی است که به اقتصاد و موقعیت آن آسیب می‌رساند؛ همچنین در خلال این جنگ «تقریباً هر روز» در معرض تصمیمات خارجی است که باعث فرسایش ایده‌های «جذب‌کننده سرمایه‌گذاری‌های جهانی» شده است.

این روزنامه با تأکید بر اینکه تحریم در حال گسترش است و این مسئله تأثیر بلندمدتی بر هزینه‌های زندگی و توان رقابت در اسرائیل خواهد داشت، خاطرنشان می‌کند: «اسرائیل طی ماه‌های اخیر باتوجه‌به جنگ در جبهه‌های مختلف شاهد افزایش قیمت‌ها بوده است». هاآرتص به‌عنوان نمونه به افزایش قیمت حمل‌ونقل دریایی به دلیل تهدید موشکی یمن اشاره می‌کند.

نظر شما