شناسهٔ خبر: 67620103 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

بایدن زیر ذره‌بین در نشست ناتو

رئیس‌جمهوری آمریکا در نشست ناتو در واشنگتن متعهد شد از اوکراین در برابر تهاجم روسیه با قدرت دفاع کند. بایدن ۸۱‌ساله که پس از مناظره ضعیف با دونالد ترامپ، با زیر سؤال رفتن توانایی‌هایش به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا مواجه شده است، در جریان نشست ناتو بیش‌ازپیش زیر ذره‌بین رسانه‌ها و طرفداران حزب دموکرات قرار دارد. او با توجه به این موضوع، تلاش کرد از سخنرانی در ناتو به‌عنوان یک صحنه جهانی برای احیای قدرتش استفاده کند و به متحدان داخلی و خارجی نشان دهد هنوز می‌تواند به‌عنوان یک رهبر جهانی ایفای نقش کند.

صاحب‌خبر -

رئیس‌جمهوری آمریکا در نشست ناتو در واشنگتن متعهد شد از اوکراین در برابر تهاجم روسیه با قدرت دفاع کند. بایدن ۸۱‌ساله که پس از مناظره ضعیف با دونالد ترامپ، با زیر سؤال رفتن توانایی‌هایش به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا مواجه شده است، در جریان نشست ناتو بیش‌ازپیش زیر ذره‌بین رسانه‌ها و طرفداران حزب دموکرات قرار دارد. او با توجه به این موضوع، تلاش کرد از سخنرانی در ناتو به‌عنوان یک صحنه جهانی برای احیای قدرتش استفاده کند و به متحدان داخلی و خارجی نشان دهد هنوز می‌تواند به‌عنوان یک رهبر جهانی ایفای نقش کند.

به گزارش رویترز، جو بایدن‌ در سخنرانی‌اش در نشست ناتو به موضوع جنگ روسیه و اوکراین پرداخت و گفت: «ولادیمیر پوتین چیزی کمتر از تصرف کامل اوکراین و محو این کشور از روی نقشه نمی‌خواهد؛ اما اوکراین می‌تواند و باید پوتین را متوقف کند».

بایدن در این سخنرانی تأکید کرد: «امروز ناتو قوی‌تر از همیشه است». او هنگام این سخنرانی تمام تلاشش را به کار گرفت تا با صدایی قوی و رسا صحبت کند، اشتباهات کلامی نداشته باشد و نشانه‌های سردرگمی رفتاری که او را سوژه رسانه‌ها می‌کند، از او دیده نشود. رئیس‌جمهوری آمریکا در این نشست با تجلیل از فعالیت‌های ینس استولتنبرگ، دبیرکل نروژی ناتو، مدال آزادی ریاست‌جمهوری را که بالاترین جایزه مدنی در ایالات متحده است، به گردن او آویخت.

کاخ سفید امیدوار است بایدن بتواند با این سخنرانی، بر ضعف‌های آشکار خود سرپوش بگذارد و عملکرد ضعیفش در برابر دونالد ترامپ، رقیب خود را از ذهن‌ها پاک کند؛ هرچند برخی دیپلمات‌های حاضر در نشست تأکید کرده‌اند که نادیده‌گرفتن آنچه رخ داد، دشوار است.

یکی از دیپلمات‌های اروپایی که تفسیر سخنرانی روز سه‌شنبه را به‌عنوان دلیلی بر توانایی بایدن مردود می‌داند، گفت: «من مطمئن نیستم او پس از مناظره بتواند اعتبارش را بازیابد‌». او تأکید کرد: «نمی‌توان تصور کرد که بایدن چهار سال دیگر در رأس ایالات متحده و ناتو باشد».

ناتو که هفتادوپنجمین سالگرد تأسیسش را جشن می‌گیرد، بر هدف مخالفت با حمله پوتین به اوکراین تأکید می‌کند. از سوی دیگر، برخی دیپلمات‌ها که با توجه به اظهارات پیشین ترامپ، نگران روی کار آمدن او در آمریکا بودند، حالا از در قدرت ماندن بایدن با عملکرد ضعیف هم نگرانی تازه‌ای پیدا کرده‌اند.

جو بایدن قرار است امروز یک کنفرانس مطبوعاتی انفرادی برگزار کند که شاید بتواند چنین نگرانی‌هایی را کاهش دهد. با این حال گزارش‌ها حاکی از آن است که در حالی که بایدن تلاش می‌کند متحدان خارجی و حمایت داخلی را دوباره به سمت خود جلب کند، چندین مقام بلندپایه اروپایی در جریان این اجلاس با مشاور ارشد سیاست خارجی ترامپ دیدار کردند.

قرار است محور اصلی نشست ناتو تعهدات جدید شامل کمک‌های نظامی و بشردوستانه به اوکراین باشد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده هم می‌گوید: «این اجلاس مسیر این کشور جنگ‌زده به سمت عضویت در ناتو را بیش‌ازپیش تقویت خواهد کرد».

جو بایدن و رهبران آلمان، ایتالیا، هلند و رومانی با صدور بیانیه‌ای مشترک با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، از تحویل پنج سامانه دفاع هوایی راهبردی و پاتریوت‌های بیشتر برای حفاظت از شهرها، غیرنظامیان و سربازان اوکراینی خبر دادند و اعلام کردند که ارسال سیستم‌های دفاع هوایی راهبردی بیشتر در سال ۲۰۲۴ در دستور کار خواهد بود.

زلنسکی که روز سه‌شنبه وارد واشنگتن شد و قرار است امروز با بایدن دیدار کند، می‌گوید اوکراین به دست‌کم پنج سامانه پاتریوت نیاز دارد. اوکراین تلاش دارد به ناتو بپیوندد تا از حملات بعدی روسیه جلوگیری کند، اما پیوستن اعضا را باید همه اعضای این ائتلاف تأیید کنند و در حال حاضر برخی اعضای این پیمان از درگیری مستقیم با روسیه‌ بیم دارند.

در نشست ناتو، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، تأکید کرد «نباید اجازه داد روسیه در جنگ با اوکراین پیروز شود». او افزود: «پیروزی روسیه در این جنگ نه‌تنها باعث جسارت پوتین می‌شود، بلکه سایر رهبران اقتدارگرا در کشورهایی مانند کره شمالی و چین را هم جسورتر خواهد کرد. همه این کشورها از جنگ وحشیانه روسیه حمایت می‌کنند و خواهان شکست ناتو هستند. بنابراین نتیجه این جنگ امنیت جهانی را برای دهه‌های آینده شکل خواهد داد».

دبیر‌کل ناتو با بیان اینکه «زمان دفاع از آزادی و دموکراسی فرارسیده و مکان آن اوکراین است»، افزود: «جنگ روسیه علیه اوکراین بزرگ‌ترین بحران امنیتی در دهه‌های اخیر است. اوکراین شجاعت د‌رخور توجهی از خود نشان داده و متحدان ناتو حمایت بی‌سابقه‌ای ارائه کرده‌اند، اما اگر بخواهیم صادق باشیم، باید بگوییم که این حمایت‌ها کافی نبوده است».

کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر جدید بریتانیا نیز در حالی برای اولین‌بار در نشست ناتو شرکت می‌کند که به تعهد کمپین خود مبنی بر افزایش هزینه‌های دفاعی بریتانیا به 2.5 درصد تولید ناخالص داخلی عمل می‌کند، اما تأکید کرد که این کار را تنها زمانی انجام خواهد داد که کشورش توان پرداخت آن را داشته باشد و البته این کار را پس از بررسی استراتژی دفاعی بریتانیا انجام خواهد داد.

یک مقام ارشد ناتو گفت روسیه فاقد مهمات و نیرو برای شروع یک حمله بزرگ در اوکراین است و به تأمین تجهیزات مهمات مهم از دیگر کشورها نیاز دارد. اما او تخمین زد که روسیه بتواند اقتصاد جنگی خود را برای سه تا چهار سال دیگر حفظ کند.

او تأکید کرد که «مدتی طول خواهد کشید» تا اوکراین مهمات و پرسنل مورد نیاز خود را برای اجرای عملیات تهاجمی در مقیاس بزرگ 

جمع‌آوری کند.

 

نظر شما