شناسهٔ خبر: 67614493 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

سخنرانی قاطعانه بایدن؛ آیا اوکراین جلوی پوتین را خواهد گرفت؟

کاخ سفید امیدوار است که بایدن بتواند در عالی‌رتبه‌ترین سخنرانی سیاسی خود از زمان مناظره، ورق را در این دوره دشوار به نفع خود بازگرداند، اگرچه برخی از دیپلمات‌ها در این نشست گفتند که جبران این آسیب ممکن است دشوار باشد. بایدن روز سه شنبه سخنرانی خود را از روی یک دستگاه متن‌نمای تله‌پرومتر با صدایی غرا و مطمئن ایراد و تا حد زیادی از لغزش‌های کلامی و سردرگمی‌های مناظره‌اش، اجتناب کرد.

صاحب‌خبر -

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه ۹ ژوئیه (۱۹ تیر ۱۴۰۳) در نشست سران ناتو در واشنگتن وعده داد که با قدرت از اوکراین در برابر تهاجم روسیه دفاع خواهد کرد. او از این پلت فرم بین‌المللی استفاده کرد تا به متحدان داخلی و بین‌المللی نشان دهد که هنوز توانایی رهبری دارد.

به گزارش یورونیوز، جو بایدن، رئیس‌جمهور ۸۱ساله آمریکا در روزهای گذشته انتقادهای زیادی در موردعدم آمادگی خودش برای مقام ریاست جمهوری را تحمل کرد، کما اینکه برخی از هم حزبی‌های او در کنگره و خیرین ستاد انتخاباتی او نیز از این موضوع نگرانند که عملکرد ضعیف او در مناظره اول در برابر ترامپ، در نهایت موجب شکست او در انتخابات پنجم نوامبر (۱۵ آبان) شود.

با این حال، بایدن در خوشامدگویی خود به کشورهای عضو ناتو در این نشست، با اشاره به رئیس جمهوری روسیه گفت: «پوتین به هیچ چیزی کمتر از انقیاد کامل اوکراین و محو اوکراین از روی نقشه رضایت نمی‌دهد. اوکراین می‌تواند و مطمئنا خواهد توانست پوتین را متوقف کند.

کاخ سفید امیدوار است که بایدن بتواند در عالی‌رتبه‌ترین سخنرانی سیاسی خود از زمان مناظره، ورق را در این دوره دشوار به نفع خود بازگرداند، اگرچه برخی از دیپلمات‌ها در این نشست گفتند که جبران این آسیب ممکن است دشوار باشد.

بایدن روز سه شنبه سخنرانی خود را از روی یک دستگاه متن‌نمای تله‌پرومتر با صدایی غرا و مطمئن ایراد و تا حد زیادی از لغزش‌های کلامی و سردرگمی‌های مناظره‌اش، اجتناب کرد.

قاب تصویر بایدن در حین سخنرانی به گونه‌ای بود که دیوارهای طلاکاری شده ساختمان «فدرال هال» که در معاهده ناتو در آنجا امضا شد، در پشت سر او دیده می‌شد. اجرای موسیقی هیجان‌انگیز گروه تفنگداران دریایی ایالات متحده نیز حسن ختام این رویداد شد.

رویکرد «بازسازی اتحادهای سنتی» در مقابل سیاست «اول آمریکا»

جو بایدن در سخنرانی خود گفت: «امروز ناتو قوی‌تر از همیشه در تاریخچه خود است.»

بایدن فراخوان دموکرات‌ها مبنی بر کناره‌گیری از ادامه رقابت با نامزد ۷۸ساله جمهوری‌خواهان یعنی دونالد ترامپ را رد کرده و قول داده است که در ماه نوامبر او را شکست دهد. او تاکنون حمایت عمومی اکثر نخبگان حزبش را حفظ کرده است.

رئیس جمهوری ایالات متحده رویکرد بازسازی اتحادهای سنتی در خارج از کشور را به عنوان محور سیاست خارجی خود، به ویژه در پاسخ به رویکرد «اول آمریکا» ترامپ که اغلب روابط با متحدان را تیره می‌کرد، قرار داده است. برنده انتخابات ماه نوامبر می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر آینده ناتو، اروپا و سایر نقاط جهان داشته باشد.

ترامپ تلویحا اشاره کرده است که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، اگر اعضای ناتو مورد حمله نظامی قرار گیرند، ولی پیش از آن ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی سالانه خود را برای این ائتلاف هزینه نکرده باشند، از آن‌ها دفاع نخواهد کرد. او همچنین میزان کمک‌های ارائه شده به اوکراین در نبرد با تهاجم روسیه را زیر سوال برده است.

بایدن سخنان خود را با اهدای مدال آزادی ریاست جمهوری به ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو پایان داد و بالاترین افتخار غیرنظامی ایالات متحده را بر گردن این سیاستمدار نروژی گذاشت. بایدن احیای مجدد ائتلاف ۳۲ عضوی را به استولتنبرگ نسبت داد.

اوکراین به دنبال کمک‌های بیشتر

محور اصلی نشست ناتو قرار است تعهدات جدید کمک‌های نظامی و بشردوستانه به اوکراین باشد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده تاکید کرد که این نشست مسیر کشور جنگ زده اوکراین به سمت عضویت در ناتو را «بیشتر تقویت خواهد کرد.»

بایدن و رهبران آلمان، ایتالیا، هلند و رومانی با صدور بیانیه‌ای مشترک با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین، از تحویل پنج سامانه پدافند هوایی راهبردی دیگر و پاتریوت‌های بیشتر برای حفاظت از شهرها، غیرنظامیان و سربازان اوکراینی خبر دادند.

زلنسکی که روز سه‌شنبه وارد واشنگتن شد و قرار است روز پنج‌شنبه با بایدن دیدار کند، گفته است که اوکراین به حداقل ۷ سامانه پاتریوت نیاز دارد. او در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «ما برای تضمین‌های امنیتی بیشتر برای اوکراین می‌جنگیم - و این‌ها شامل تسلیحات، کمک‌های مالی و حمایت سیاسی است.»

اوکراین در نهایت می‌خواهد به ناتو بپیوندد تا ازحملات بعدی روسیه جلوگیری کند، اما این موضوع باید توسط همه اعضای ائتلاف ناتو تأیید شود، که البته برخی از آن‌ها در خصوص ایجاد درگیری مستقیم با روسیه محتاط هستند.

برخی از اعضا می‌خواهند ائتلاف روشن کند که اوکراین «به‌طور برگشت‌ناپذیر» به سمت ناتو حرکت می‌کند و مشتاق هستند در بیانیه‌ای فراتر از تعهد سال گذشته ائتلاف مبنی بر اینکه «آینده اوکراین در ناتو است» به زبان بیاورند.

در عوض، برخی از اعضای ناتو معتقدند که این ائتلاف باید به صراحت تایید کند که مسیر اوکراین در پیوستن به ناتو «بازگشت ناپذیر» است و مشتاق هستند در بیانیه امسال فراتر از تعهد سال گذشته مبنی بر اینکه «آینده اوکراین در ناتو است» به زبان آورده شود.

دیدار مقام‌های بلندپایه اروپایی با مشاور ارشد سیاست خارجی ترامپ

در حالی که ناتو امسال هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس خود را جشن می‌گیرد، حمله پوتین به اوکراین باعث شده تا رسالت اولیه خود را دوباره تقویت کند. به طوری که بحث‌های خصوصی میان رهبران کشورهای عضو در طول این اجلاس بر موضوع اوکراین مسلط خواهد بود.

بایدن روز پنجشنبه یک کنفرانس مطبوعاتی انفرادی نادر برگزار خواهد کرد که اتفاقا آن هم قرار است با هدف رفع نگرانی‌ها در مورد توانایی بایدن برای ادامه راه انجام شود.

در حالی که بایدن تلاش می‌کند تا حمایت متحدان بین‌المللی و داخلی را به خود جلب کند، چندین مقام بلندپایه اروپایی در جریان این اجلاس با مشاور ارشد سیاست خارجی ترامپ دیدار کردند.

رهبران ناتو با بی‌ثباتی سیاسی در اروپا روبه‌رو هستند، بطوریکه دولت ماکرون در فرانسه در بحبوحه دستاوردهای احزاب چپ و راست افراطی در مجلس ملی عملا با فلج سیاسی روبرو است. در همین حال، ائتلاف اولاف شولتس، صدراعظم آلمان نیز پس از عملکرد ناامیدکننده در انتخابات پارلمان اروپا، تضعیف شده است.

یک مقام اطلاعاتی آمریکا روز سه شنبه گفت که روسیه ترجیح می‌دهد ترامپ در انتخابات آینده پیروز شود.

کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر جدید بریتانیا در حالی برای اولین بار در نشست ناتو شرکت می‌کند که به تعهد کمپین خود مبنی بر افزایش هزینه‌های دفاعی بریتانیا به ۲.۵ درصد تولید ناخالص داخلی عمل می‌کند، اما تاکید کرد که این کار را تنها زمانی انجام خواهد داد که کشورش توان پرداخت آن را داشته باشد و البته این کار را پس از بررسی استراتژی دفاعی بریتانیا انجام خواهد داد.

یک مقام ارشد ناتو روز سه‌شنبه گفت روسیه فاقد مهمات و نیرو برای شروع یک حمله بزرگ در اوکراین است و نیاز به تامین تجهیزات مهمات مهم از دیگر کشورها دارد. اما او تخمین زد که روسیه بتواند اقتصاد جنگی خود را برای سه تا چهار سال دیگر حفظ کند.

وی همچنین خاطرنشان ساخت که «مدتی طول خواهد کشید» تا اوکراین مهمات و پرسنل مورد نیاز خود را برای اجرای عملیات تهاجمی در مقیاس بزرگ خود جمع آوری کند.

نظر شما