شناسهٔ خبر: 67601733 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

اجلاس ناتو، در اوج آشفتگی سیاسی اروپا و آمریکا

صاحب‌خبر -

 [راضیه زرگری] اجلاس امسال سران ناتو در واشنگتن (سه‌شنبه تا پنجشنبه) با بحران‌های متعدد سیاسی و نظامی همزمان شده است، از تداوم جنگ اوکراین گرفته تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و ظهور راست افراطی در اروپا.سران سازمان ائتلاف آتلانتیک شمالی (ناتو) در حالی از دیروز در واشنگتن دی سی گرد هم آمدند که به نوشته اسوشیتدپرس، روسیه با توسعه عملیات علیه اوکراین،همزمان به برتری خود در میدان نبرد می‌افزاید. این ائتلاف نظامی در شرایط فعلی به اذعان رسانه های غربی با آینده‌ای نامعلوم در سایه اختلافات بر سر اوکراین و تحولات آینده در آمریکا مواجه است.

نشست ائتلاف نظامی در سایه انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا
نشست امسال ناتو در سایه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا برگزار می‌شود، رقابتی که نه‌تنها ممکن است در آن «جو بایدن» از «دونالد ترامپ» شکست بخورد، بلکه حتی ممکن است پیش از آغاز انتخابات، بایدن از رقابت‌ها کناره‌گیری کند! ایسنا به نقل از واشنگتن پست نوشت :«ترامپ در دور نخست ریاست‌جمهوری خود چندین بار از ناتو انتقاد کرده بود و اکنون با عملکرد ضعیف بایدن در نخستین مناظره انتخاباتی، رهبران اروپایی در حال برنامه‌ریزی برای احتمال بازگشت ترامپ به کاخ سفید هستند.اروپایی‌ها فکر نمی‌کنند که ترامپ ایالات متحده را به صورت کامل از ائتلاف نظامی ناتو خارج کند، با این حال احتمال می‌دهند که در دولت ترامپ تعهدات امنیتی و نظامی ایالات متحده به اعضای ناتو کاهش یابد.»بر اساس این گزارش، سخنرانی‌های ملی‌گرایانه ترامپ و عملکرد ضعیف بایدن در مناظره اول، نگرانی بسیاری از متحدان اروپایی واشنگتن را برانگیخته است. در همین حال وال استریت ژورنال نوشت با توجه به افزایش شانس پیروز شدن دونالد ترامپ در انتخابات ماه نوامبر، سران ناتو تلاش خواهند کرد تا زبان مشترکی با این نامزد ریاست‌جمهوری حزب جمهوریخواه بیابند. زیرا مواضع دونالد ترامپ در رابطه با جنگ اوکراین باعث نگرانی اعضای ناتو شده است. چراکه ترامپ به احتمال زیاد به کی‌یف برای تسلیم شدن فشار وارد می کند یا حتی ممکن است ارسال تسلیحات لازم برای ارتش اوکراین به‌منظور حفظ جریان جنگ را قطع کند.»

جو سیاسی ملتهب اروپا قطعا در نشست ناتو تاثیر می گذارد
از سوی دیگر، به نوشته واشنگتن پست در انتخابات‌های اخیر اروپا مانند انتخابات پارلمان اروپا و انتخابات پارلمانی فرانسه، جریان‌های پوپولیستی و راست افراطی قدرت گرفته‌اند؛ جریان‌هایی که رابطه آن‌ها با روسیه دوستانه است و دید خوبی به ناتو ندارند. اگرچه رای‌دهندگان فرانسوی در انتخابات یکشنبه با حضور حداکثری در دور دوم انتخابات، مانع قدرت‌گیری راست افراطی در پارلمان شدند، اما جو سیاسی اروپا همچنان ملتهب است و این تنش‌ها در نشست سران ناتو در واشنگتن احساس خواهد شد.

عضویت اوکراین در ناتو؛ اصلی ترین محل اختلاف رهبران ائتلاف
جنگ اوکراین مسئله اصلی در دستور کار سران ناتو خواهد بود. عضویت اوکراین، اصلی‌ترین موضوع و در عین حال مهم‌ترین محل اختلاف برای سران ناتو در این اجلاس محسوب می‌شود، تا جایی که ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو که چند روز پیش در مصاحبه با یک رسانه آلمانی ابراز امیدواری کرده بود که اوکراین طی 10سال آینده عضو ناتو خواهد شد، حالا در آستانه برگزاری اجلاس، در یک برنامه تلویزیونی خاطرنشان کرد هیچ تضمینی نداده اوکراین دقیقا تا 10سال آینده عضو ناتو شود و مهم‌ترین پیش شرط عضویت این کشور در سازمان ائتلاف آتلانتیک شمالی (ناتو)، پیروزی در جنگ با روسیه است.

ناتو برای کمک به اوکراین چه می‌کند؟
به نوشته اسوشیتدپرس بسیاری از اقداماتی که ناتو می‌تواند برای اوکراین و در واقع برای امنیت جهانی انجام دهد، اشتباه است. این اتحاد به‌عنوان نقطه اتصال ایالات متحده با شرکای اروپایی خود، اغلب حمایت خود از اوکراین را با اعمال تحریم‌ها و سایر هزینه‌ها بر روسیه گرفته تا ارسال سلاح و مهمات به اوکراین اجرایی کرده است. به بیان دیگر، حمایت این سازمان صرفا به کمک از طریق ابزار نظامی 32کشور عضوش محدود می‌شود.این گزارش ادامه می‌دهد اگرچه اکثر متحدان ناتو بر این باورند که روسیه می‌تواند تهدیدی برای اروپا باشد، با این حال این ناتو نیست که اوکراین را مسلح می‌کند،زیرا به‌عنوان یک سازمان، ناتو هیچ نوع سلاحی ندارد. اما اعضا به تنهایی یا به‌صورت گروهی به اوکراین اسلحه می‌فرستند.

 

نظر شما