شناسهٔ خبر: 67619422 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

کاهش ۷۰ درصدی فوتی های حج در مقایسه با سال های گذشته

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: تعداد فوتی‌های حج با توجه به گرمای بیشتر، کمتر از ۷۰ درصد سال‌های قبل بود. همچنین باید به دنبال این باشیم که زمان حج کوتاه‌تر شود. نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: تعداد فوتی‌های حج با توجه به گرمای بیشتر، کمتر از ۷۰ درصد سال‌های قبل بود. همچنین باید به دنبال این باشیم که زمان حج کوتاه‌تر شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا، حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی عصر امروز همراه با کاروان‌هایی از زائران ایرانی وارد تهران شد.

در مراسم استقبال از سرپرست حجاج ایرانی در فرودگاه امام خمینی (ره)، آیت الله حاج شیخ محسن قمی معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، عبدالله بن سعود العنزی سفیر عربستان سعودی در ایران و چند تن از معاونان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری حضور داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب در بازگشت از سرزمین وحی در جمع خبرنگاران در سخنانی ضمن گرامیداشت ایام محرم اظهار داشت: خدا را شاکریم که توفیق خدمتگذاری ضیوف الرحمان را روزی ما کرد تا در موسم حج حضور داشته باشیم. حج امسال همراه با تلخی و شیرینی‌هایی برای ما و زائران بیت‌الله الحرام بود.

وی با بیان اینکه با شهادت آیت الله رئیسی و شهید امیر عبدالهیان که رئیس جمهور محبوب ملت و وزیر خارجه کشورمان بودند کام زائران تلخ شد، اظهار داشت: این عزیزان علاوه بر اینکه خادم فداکار برای مردم بودند، عمره در دوره ریاست‌جمهوری آیت الله رئیسی فعال شد و حج هم معنای دیگری پیدا کرد و اربعین هم سامان یافت.

وی افزود: برای رئیس جمهور آینده کشورمان هم آرزوی موفقیت داریم و انتظار ما از ایشان این است که از جمله نخستین جلسات، برگزاری شورای حج باشد. رضوان خدا بر شهید رئیسی که اینگونه جلسات را خود ایشان شخصاً مدیریت می‌کرد.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به سایر تلخی‌های حج امسال یادآور شد: برخی از تلخی‌ها مربوط به محدودیت‌هایی بود که از سوی کشور میزبان اعمال می‌شد البته ما همواره سعی در رعایت قوانین و ضوابط کشور میزبان داشته و داریم. در همین ارتباط باید به زائران تعلیماتی ارائه شود و سپس برخوردها را اعمال کنند. امسال برای نخستین بار تعدادی از زائران رسانه‌ای ما را قبل از انجام حج از سرزمین وحی به کشور بازگرداندند و همچنین به یکی از هموطنان مان در زندان اجازه دیدار داده نشد و با این شرایط نتوانست حجش را صحیح بجا آورد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به گرمی هوا و فوت زائران ایرانی و سایر کشورها، تدابیر اندیشیده شده و همکاری زائران را دلیل اصلی کاهش ۳۰ درصدی فوت زائران ایرانی نسبت به کشورهایی دانست که در همین سطح زائر داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب درباره شیرینی‌های حج اظهار داشت: مشارکت در امر سیاسی و اجتماعی انتخابات در حج امسال برای زائران ایرانی گوارا کرد و بارها سپاس زائران به مسئولان کشور میزبان عنوان شد. این نخستین بار نبود که انتخابات در کشور میزبان برگزار می‌شد و در عمره هم این کار رقم خورده بود. امسال بلافاصله پس از موافقت مسئولان کشور میزبان تعرفه‌ها و صندوق‌های رأی در هتل‌های مکه و مدینه قرار داده شد و بر اساس مقررات کشور رأی گیری صورت گرفت.

سرپرست حجاج ایرانی افزود: علاوه بر این با توجه به توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر برگزاری حج برائت وحدت محور، در تمامی چادرهای زائران ایرانی در عرفات این مراسم هم زمان برگزار و به صورت فراگیر پرداخته شد. البته محدودیت‌هایی هم در برگزاری مراسم دعای کمیل وجود داشت و اگر همراهی میزبان نبود برخی از این مراسم شکل نمی‌گرفت.

سرپرست حجاج ایرانی درباره برگزاری دعای کمیل در بین‌الحرمین هم تصریح کرد: بین‌الحرمین اکنون در مسیر تردد زائران قرار گرفته است و ما راضی به این نیستیم که مسیر تردد آنان را بگیریم. به لطف خدا پشت بام مسجد نبی فضای بسیار خوبی دارد که برگزاری دعای کمیل می‌تواند برای زائران ایرانی بسیار جالب باشد. دو سال است این درخواست را مطرح کرده‌ایم و اگر این همکاری شود سفر زیارتی حج برای زائران ایرانی بسیار دلچسب خواهد شد.

وی همچنین فعالیت کاروان قرآنی نور در برنامه‌هایی مثل انس و معرفت، انس با قرآن و جز خوانی در بین زائران را تأثیر گذار و چشم گیر خواند و یادآور شد مواردی مثل تسهیل آوردن آب زمزم، بهبود شرایط حلق و تقصیر در منا از مواردی هستند که ما پیشنهادهایی داشته‌ایم اما مسئولان کشور میزبان می‌خواهند مطابق نظر خودشان انجام شود.

وی یادآور شد که تمامی موارد اجرایی زائران در انتقال آنان از مدینه به مکه و بالعکس با قطار سریع‌السیر حرمین صورت گرفت و این کار باعث سرعت بخشیدن به کار حج و پیشگیری از فرسایش شد. در عرفات و مشعر هم خدمات بسیار خوبی ارائه شد، اما زائران به شرایط منا اعتراض داشتند. امسال تنگنای جا در منا مقداری باعث رنجش زائران شد.

حجت الاسلام والمسلمین نواب سرپرست حجاج ایرانی خدمات بهداشتی و درمانی را خوب عنوان کرد و اظهار داشت: آنچه توسط فرهنگستان علوم پزشکی در موضوع استطاعت جسمی زائران انجام شد دستاورد بزرگی را داشت و تعداد فوتی‌ها با توجه به گرمای بیشتر، کمتر از ۷۰ درصد سال‌های قبل بود. در منا زائران از چتر استفاده کردند و برای سال آینده هم برای پیشگیری از گرمازدگی از چتر استفاده خواهیم کرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به آمادگی‌ها برای برگزاری اربعین و عمره، گفت: آرام آرام باید برای اربعین و عمره آماده بشویم و در جلسه شورای عالی حج امیدواریم توسط رئیس جمهور منتخب از این دو مورد استقبال شود. زمان برگزاری عمره نیز بستگی به برنامه هواپیمایی و تهیه ارز مورد نیاز دارد.

وی تصریح کرد: برای سفر عمره برنامه‌های مقدماتی انجام شده است و هتل‌ها مورد شناسایی قرار گرفته‌اند و درباره برخی نکات گفت‌وگو شده است. هم اکنون نزدیک ۶ میلیون نفر فیش عمره در دست دارند و برقراری مجدد عمره و فعال شدن آن پس ۹ سال یکی از یادگارهای شهید خدمت ما آیت‌الله رئیسی است.

نواب درباره حج آینده هم اظهار داشت که ما باید به دنبال این باشیم که زمان حج کوتاه‌تر شود چراکه زائران از نظر روحی آسیب می‌بینند و باید با تدبیر مناسب این امر محقق شود.

انتهای پیام/

نظر شما