شناسهٔ خبر: 67619267 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

محمدحسین رحیمی

 سهم خواهان در کمین کابینه

روزنامه جوان

دکتر مسعود پزشکیان که همواره در مناظرات انتخاباتی و نشست‌های تبلیغاتی خود را مستقل و فارغ از وابستگی به یک جناح سیاسی خاص معرفی کرده است، این روز‌ها و پس از پیروزی در کارزار انتخابات، سخت تحت فشار جریان اصلاحات برای تصدی مشاغل دولتی از سوی آنهاست.

صاحب‌خبر -

دکتر مسعود پزشکیان که همواره در مناظرات انتخاباتی و نشست‌های تبلیغاتی خود را مستقل و فارغ از وابستگی به یک جناح سیاسی خاص معرفی کرده است، این روز‌ها و پس از پیروزی در کارزار انتخابات، سخت تحت فشار جریان اصلاحات برای تصدی مشاغل دولتی از سوی آنهاست.
 رئیس‌جمهور منتخب اگرچه بار‌ها تأکید کرده که دولت سوم روحانی نیست و در پاسخ به یکی از رقبای انتخاباتی صریحاً گفت: «روحانی به من چه ربطی دارد؟» و پیش‌تر هم درباره وابستگی حزبی به اصلاحات گفته بود آنچه خاتمی را متقاعد کرد مرا برخلاف اشخاص حزبی به وزارت بهداشت معرفی کند، عملکرد وی بوده است، اما این روز‌ها درگیر کارزاری است که یک سوی آن دولتمردان روحانی و خاتمی و سوی دیگر حزب کارگزاران سازندگی است. 
اینکه عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات در توییتی اعلام کرد: «قبول کنیم پیرمرد‌هایی مثل من، که هریک در دولت‌های گذشته نقشی داشته‌ایم، در وضع نابسامان کنونی کشور قاصر یا مقصر بوده‌ایم. پس اکنون دور و بر پزشکیان را شلوغ نکنیم و بگذاریم خود او، با نسلی جدید از جوانان و زنان امید را در دل مردم، برای سامان امور، زنده نگاه دارد.» و بلافاصله حسام الدین آشنا، مشاور روحانی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «این سخن جدی از یک آدم جدی را جدی بگیرید.» نه از روی خیرخواهی و بازگذاشتن دست دکتر پزشکیان در چینش کابینه چهاردهم است، بلکه ناشی از کارزار پنهانی است که پشت پرده در جریان است. 
 آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت روحانی هم که تا چند روز پیش در نقش سخنگو و رئیس دفتر پزشکیان در مقام پاسخگویی و تأیید و تکذیب اخبار اطراف ایشان بود، روز گذشته در کانال تلگرامی‌اش به ناگاه نوشت او هم در دولت دکتر پزشکیان حضور نخواهد داشت و به دانشگاه باز می‌گردد. 
او در بخشی از مطلب خود اضافه کرد: «امروز که کار انتخابات به سرانجام رسید، مسئولیتی در کابینه جدید نخواهم پذیرفت. معتقدم باید با مردم صادق بود و نباید با بازی با کلمات از وعده‌ای که داده شده عدول کرد؛ نیاز است نفس‌های تازه در روح دولت چهاردهم دمیده شود. چهره‌های تکراری برای مردم ملالت‌آورند. باید تمرکز کنم بر اتمام پایان‌نامه نیمه‌تمامم و ادامه تحصیل در مقطع دکترا، این برنامه قبلی من برای زندگی بود که همان را پیگیری خواهم کرد.»، اما آیا این ادعا و تصمیم آذری جهرمی برای ادامه تحصیل فقط بهانه او برای عدم حضور در دولت چهاردهم است یا دلایل دیگری هم وجود دارد که او نخواسته اعلام کند؟ فارغ از اینکه در صورت معرفی آذری جهرمی به عنوان یکی از وزرای کابینه، او کار بسیار سختی برای عبور از فیلتر رأی اعتماد در مجلس شورای اسلامی داشت و خود نیز به خوبی به این مسئله واقف است، اما این تصمیم می‌تواند در ادامه همان دلایل پیش گفته باشد. 
به نظر می‌رسد بسیاری از این مواضع نوعی اعتراض مدنی پنهان به رئیس‌جمهور منتخب است که گویا تصمیمات او در چینش کابینه یا بهتر بگوییم فشار‌هایی که برای ترکیب کابینه به او وارد شده، چندان به مذاق همراهان رئیس‌جمهور منتخب خوش نیامده است. 
این ادعا را باید در کنار این خبر تحلیل کرد که یک تحلیلگر اقتصادی به نقل از منابع آگاه مدعی شد: «برخی فشار‌ها طی روز چهارشنبه به رئیس‌جمهور منتخب برای حذف و اضافه برخی افراد شاخص در کابینه شدت گرفته است! او نوشته: این نوع سهم‌خواهی‌ها به قدری سنگین بوده است که موجب نارضایتی برخی از همراهان دکتر پزشکیان که طی تبلیغات انتخابات،  وی را همراهی و پشتیبانی کرده‌اند شده است. باید دید پزشکیان تا کجا در برابر این سهم‌خواهی‌ها می‌تواند مقاومت کند؟!»

نظر شما