شناسهٔ خبر: 67619262 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

وحشت ترامپ در نشست ناتو

روزنامه جوان

ایالات متحده مطمئن خواهد شد که وقتی رهگیر‌های دفاعی حیاتی صادر می‌کنیم، اوکراین به خط مقدم برود. آن‌ها این کمک را قبل از اینکه دیگران دریافت کنند، دریافت خواهند کرد

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر امریکا از همین الان توجه رهبران ناتو را به خود جلب کرده است. در نشست دیروز آنها، رئیس جمهور مستقر امریکا یک سخنرانی قاطع انجام داد و اعلام کرد برای تقویت پدافند هوایی ارتش اوکراین، واشینگتن و بقیه اعضای ناتو پنچ سامانه پدافند هوایی دیگر را در اختیار ارتش اوکراین قرار می‌دهند. با این حال، رهبران ناتو به جای توجه به مقام‌های دولت بایدن، کوشیدند با مقام‌های نزدیک به دولت ترامپ گفتگو کنند. 

جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا در نشست دیروز رهبران ناتو در واشینگتن، با ارائه یک سخنرانی قاطع متعهد شد که یک «کمک مالی تاریخی» به اوکراین انجام دهد. بایدن خطاب به حاضران در اجلاس در واشینگتن گفت که ایالات متحده، اوکراین را از نظر تحویل تسلیحات در اولویت قرار خواهد داد و تأکید کرد: «ایالات متحده مطمئن خواهد شد که وقتی رهگیر‌های دفاعی حیاتی صادر می‌کنیم، اوکراین به خط مقدم برود. آن‌ها این کمک را قبل از اینکه دیگران دریافت کنند، دریافت خواهند کرد.» او گفت که اوکراین به‌زودی پنج سامانه دفاعی هوایی دیگر از جمله سه سامانه «پاتریوت» را برای حفاظت از قلمرو و حاکمیتش دریافت خواهد کرد، سامانه‌هایی که امریکا، آلمان و رومانی آن‌ها را به کی‌یف تحویل خواهند داد. 
 رئیس‌جمهور امریکا بار دیگر بر حمایتش از اوکراین تأکید کرد و گفت: «امروز ناتو قوی‌تر از هر زمان دیگری در طول تاریخ است.» بایدن گفت: «پوتین به چیزی کمتر از انقیاد کامل اوکراین و محو این کشور از روی نقشه راضی نخواهد شد، اما اوکراین می‌تواند پوتین را متوقف کند.» رئیس‌جمهور امریکا خطاب به رهبران کشور‌های ائتلاف ناتو گفت: «اشتباه نکنید، روسیه در این جنگ شکست خواهد خورد.»
 با وجود سخنرانی نسبتاً قاطع بایدن در این نشست، ظاهراً رهبران ناتو با قطعی دانستن پیروزی ترامپ خود را برای نحوه برخورد با او آماده می‌کنند، به طوری که حضور مقام‌های نزدیک به او، بیش از مقام‌های دولت مستقر بایدن مورد توجه رهبران ناتو قرار گرفت. «کیث کلوگ» یک ژنرال سه‌ستاره بازنشسته امریکا که رئیس ستاد کارکنان شورای امنیت ملی ترامپ بوده، به رویترز گفته که طی روز‌های اخیر، با چند مقام اروپایی، از جمله وزرای امور خارجه دیدار کرده است. او هویت مقاماتی را که با آن‌ها دیدار کرده و همچنین محور‌های رایزنی با آن‌ها را فاش نکرد ولی تصویری در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرده و درباره آن نوشته بود، «گفتگو‌های غیررسمی» با «روسلان استفانچوک» رئیس پارلمان اوکراین. سه مقام پیشین دولت ترامپ در حوزه سیاست خارجی به شرط فاش نشدن نام‌شان به رویترز گفتند که هیئت‌های اروپایی تلاش کرده‌اند طی نشست ناتو با آن‌ها دیدار کنند، اگرچه این دیدارها، عمدتاً به دلایل لجستیکی انجام نشد. «هریستیان میکوسکی» نخست‌وزیر مقدونیه شمالی با «ریچارد گرنل» مدیر پیشین آژانس اطلاعات ملی در دولت ترامپ دیدار کرد که میکوسکی تصویری از آن را نیز در صفحه خود در شبکه اجتماعی فیس‌بوک منتشر کرد. رویترز نوشته که مقامات اروپایی تشنه هرگونه اطلاعاتی هستند که بتوانند در صورت شکست جو بایدن در انتخابات ۵ نوامبر (۱۵ آبان) از سیاست خارجی ترامپ به دست آورند. به نوشته رویترز، از جمله نگرانی‌های اصلی دولت‌های اروپایی این است که ترامپ چگونه جنگ اوکراین و روابط امریکا را با ناتو مدیریت خواهد کرد، چراکه این نامزد حزب جمهوریخواه پیش از این نسبت به ارسال کمک‌های بیشتر به اوکراین ابراز تردید و بار‌ها نیز از کشور‌های ناتو به خاطر تقبل هزینه‌های اندکی دفاعی انتقاد کرده است. رادوسلاو سیکورسکی، وزیر امور خارجه لهستان، روز سه‌شنبه در پاسخ به این سؤال که آیا نگران این است که در صورت انتخاب مجدد ترامپ، ائتلاف ترانس آتلانتیک محور سیاست خارجی نباشد، به CNBC گفت: «ما به اقدامات واکنش نشان خواهیم داد، نه به سخنان.»

نظر شما