شناسهٔ خبر: 67618967 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سرپرست سازمان ملی سنجش:

برخی داوطلبان فریب شبکه‌های شیاد فروش سئوال را می‌خورند

طاهره مرادی

سرپرست سازمان ملی سنجش با بیان اینکه شبکه‌های شیاد از داوطلبان عکس می‌گیرند تا از آنها اخاذی کنند، گفت: متأسفانه داوطلبانی هستند که فریب کسانی را می‌خورند که می‌گویند ما سوالات را در اختیار داریم. در چند روز گذشته پلیس فتا ۱۱۴ نفر را دستگیر کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا؛ عبدالرسول پورعباس با حضور در یک برنامه تلویزیونی به تشریح جزییات برگزاری نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ پرداخت و با بیان اینکه تعداد سوالات این آزمون تفاوتی با کنکور ۱۴۰۲ ندارد، اظهار کرد: از سال گذشته با توجه به حذف دروس عمومی، تعداد سوالات معقول است و زمان هم مناسب سازی شده است. هر یک از دفترچه‌های آزمون پاسخنامه جداگانه دارد و حجم پاسخنامه‌ها هم بیشتر از گذشته شده است. برای کسانی که از معلولیت برخوردار هستند زمان پاسخگویی از یک و نیم برابر تا سه برابر زمان معمول درنظر گرفته می‌شود.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور ضمن تاکید بر اینکه بیشترین میزان داوطلب به دلیل جمعیت بیشتر متعلق به تهران با ۱۴۸ هزار نفر داوطلب است و سمنان با ۸ هزار داوطلب کمترین میزان داوطلب را دارد، گفت: دو خانم متولد ۱۳۲۲ پیرترین و یک خانم متولد سال ۱۳۹۰ به عنوان جوان‌ترین داوطلب هستند.

پورعباس در خصوص حفاظت و حراست از سئوالات کنکور سراسری ۱۴۰۳ نیز تاکید کرد: از شورای امنیت کشور تشکر می‌کنم که در دو سال گذشته مصوباتی را داشته اند که موجب شد آزمون سراسری به یک آزمون ملی تبدیل شود.

وی ادامه داد: تمامی دستگاه‌های اجرایی کشور در این آزمون همکاری دارند. از اورژانس تا نیروی انتظامی و همه دستگاه‌های حفاظتی و اطلاعاتی و حافظان امنیت کشور تحت عنوان حفاظت آزمون با ما همکاری می‌کنند. چند لایه حفاظتی اضافه‌تر در مخزن‌ها ایجاد شده است. دوربین‌هایی تعبیه شده و به صورت برخط شرایط مخزن‌ها کنترل می‌شود. سر ساعت مخزن‌ها فعال می‌شوند و با حضور عوامل اجرایی و حفاظتی، مخزن اولیه باز می‌شود و بسته‌های سوالات به حوزه‌های فرعی می‌رسد. در نهایت این داوطلب است که بسته سوال و پاسخنامه خود را به صورت کاملاً پلمپ دریافت می‌کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه داوطلبانی هستند که فریب کسانی را می‌خورند که می‌گویند ما سوالات را در اختیار داریم، تصریح کرد: در این مسیر متأسفانه داوطلبانی هستند که فریب کسانی را می‌خورند که می‌گویند ما سوالات را در اختیار داریم. در چند روز گذشته پلیس فتا ۱۱۴ نفر را دستگیر کرده است که حتی یک مورد به سوال دسترسی نداشته اند اما به دروغ گفته اند که سوال دارند. این شبکه‌های شیاد از داوطلب عکس می‌گیرند تا از وی اخاذی کنند.

به گفته سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور، در نوبت اردیبهشت ماه کنکور ۳۵ نفر دستگیر شدند که تجهیزات به همراه داشتند ولی نتوانستند از آنها استفاده کنند. ما اکنون دستگاه‌هایی در اختیار داریم که هر موج رادیویی و هر موج بلوتوثی را شناسایی می‌کند. دستگاه‌های نسل سوم سیگنال یاب به گونه‌ای عمل می‌کند که بلافاصله فرد را شناسایی می‌کند.

پورعباس با بیان اینکه تخلف برای داوطلب ۱۰ سال محرومیت به همراه دارد اما کسانی که آنها را پشتیبانی می‌کنند مجرم هستند و سریع به قاضی‌های کشیک معرفی می‌شوند و جرم آنها تا ۵ سال زندان دارد، افزود: نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ به صورت ویژه حساسیت دارد چون در شرایط تغییر دولت قرار داریم و لازم است که با حساسیت کامل فرآیند کنکور را طی کنیم و داوطلبان با سلامت وارد دانشگاه‌ها شوند.

وی با بیان اینکه ضرورتی ندارد اینترنت در زمان برگزاری کنکور قطع شود، تاکید کرد: آن سالی که اینترنت قطع شد دلیل اش این بود که ما ابزارهای سیگنال یاب را نداشتیم. حتی در آن زمان هم اگر عکسی گرفته شده نتوانستند آن را ارسال کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: در نوبت گذشته یک مورد تقلب شبکه ای نداشتیم ولی افرادی بودند که یادداشت با خودشان آورده بودند و با همین یادداشت‌های کوچک خودشان را لو داده بودند. هر چیزی که غیر از آن مواردی که گفته شده داوطلب همراه داشته باشد اول تمرکز خود را از بین می‌برد.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور اظهار کرد: وسایل ریزی که به عنوان تجهیزات تقلب ممکن است فرد همراه خود داشته باشد دیگر کارآیی ندارد. چند نفری که با خودشان این تجهیزات را آورده بودند نتوانستند از آنها استفاده کنند. داوطلبان متخلف محسوب می‌شوند اما افراد غیر داوطلب که در شبکه‌ها شناسایی می‌شوند مجرم هستند و زندان و جریمه نقدی دارند. داوطلبان متخلف بین یک تا ۱۰ سال محرومیت از شرکت در آزمون سراسری را دارند.

وی با بیان اینکه در آزمون‌های هوشمند با سخت افزارهای پیشرفته دیگر سوالات به صورت فیزیکی منتقل نمی‌شود، گفت: سوالات اکنون به صورت فیزیکی انتقال می‌یابد اما در آزمون‌های هوشمند با سخت افزارهای پیشرفته دیگر سوالات به صورت فیزیکی منتقل نمی‌شود.

پورعباس تاکید کرد: در حال تشویق شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی برای حضور در این حوزه هستیم اما مساله بودجه زیادی است که باید برای این کار صرف شود. در دنیا تجربه‌های مشابهی وجود دارد که فرد حتی در خانه می‌تواند یک آزمون مهم را بدهد اما حفظ امنیت آن آزمون به دلیل تجهیزات زیاد هزینه بسیار سنگینی در بر دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در آزمون‌های هوشمند که ما در حال طراحی آن هستیم داوطلب باید در فضاهایی با تعبیه سخت افزارهای مناسب آزمون، آزمون دهد، گفت: هنوز تعداد این مراکز آزمون و فضای ویژه آزمون در کشور محدود است و در تلاش هستیم که با تشویق بخش خصوصی آزمون‌ها را هوشمند کنیم. سال آینده تلاش می‌کنیم که دستگاه‌های جدید برای تهیه دفترچه‌های کنکور نصب کنیم و با کمک آن تمامی دفترچه‌های کنکور هوشمند و رمزنگاری می‌شوند و دیگر کوچک‌ترین تقلبی شناسایی می‌شود.

به گفته وی، با برگزاری نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ هر داوطلب که در کنکور ۱۴۰۲ هم شرکت کرده باشد چهار نمره دارد که با ترکیب سوابق تحصیلی نمره نهایی خود را بدست می‌آورد. کارنامه نمره کل برای نوبت تیرماه به همراه نمره‌های آموزش و پرورش نیمه اول شهریورماه اعلام می‌شود که انتخاب رشته هم در همان زمان انجام می‌گیرد.

پورعباس در خصوص مصوبه های کنکور نیز گفت: مصوبه جدیدی برای سهمیه‌ها نداشته ایم. سهمیه مناطق یک و دو و سه و سهمیه ایثارگری در کنکور اعمال می‌شود. با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بازنگری موضوع سهمیه‌ها هستند اما این کار در مرحله کارشناسی است.

انتهای پیام

نظر شما