شناسهٔ خبر: 67617964 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

طارمی؛ از کوچه‌های بوشهر تا قلب میلان/ آماده درخشش در «سن‌سی... -

اقتصاد ایران: مهدی طارمی مهاجم تیم ملی فوتبال ایران که فوتبال خود را از بوشهر آغاز کرد پس از گذراندن یک فصل پر کش و قوس در پورتو، سرانجام از این تیم جدا شد تا راهی سری آ ایتالیا شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی طارمی مهاجم تیم ملی فوتبال ایران پس از گذراندن یک فصل پر کش و قوس در پورتو، سرانجام از این تیم جدا شد و امروز چهارشنبه با حضور در باشگاه اینتر، قراردادش را با این تیم امضا کرد تا یکی از معدود لژیونرهای ایرانی باشد که به یکی از تیم‌های تراز اول جهان منتقل می‌شود.

شروع فوتبال؛ از کوچه‌های بوشهر تا تیم ملی

طارمی دوران فوتبال خود را از بوشهر آغاز کرد و به مدت ۴ سال در تیم‌های شاهین بوشهر و ایرانجوان بوشهر حضور داشت. اما انتقال این بازیکن به تیم فوتبال پرسپولیس نقطه عطف بسیار مهمی در زندگی او بود و در مدت ۶ فصل حضور در پرسپولیس در ۸۷ بازی موفق به ثبت ۴۵ گل شد تا در میان بهترین گلزنان تاریخ این باشگاه قرار بگیرد.

طارمی در شرایطی که در تیم پرسپولیس حضور داشت از سوی کارلوس کی‌روش به تیم ملی فوتبال ایران هم دعوت شد و در ۹ سال‌های اخیر یکی از مهاجمان کلیدی تیم ملی بود و در ۸۵ بازی ملی موفق به ثبت ۵۰ گل شد. این بازیکن بوشهری در ۲ جام جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ هم برای تیم ملی به میدان رفت.

طارمی؛ از کوچه‌های بوشهر تا قلب میلان/ آماده درخشش در «سن‌سیرو»

از قطر تا پرتغال

او در فصل ۱۳۹۷ پرسپولیس را به مقصد الغرافه قطر ترک کرد و یک سال بعد هم به ریوه آوه پرتغال پیوست. طارمی در سال ۱۳۹۹ با قرارداری ۴ ساله به عضویت تیم فوتبال پورتو درآمد و اینجا بود که موفق شد خود را به عنوان یک مهاجم مطرح در سطح جهان مطرح کند. او در اولین فصل حضور خود در پورتو توانست سومین گلزن برتر و بهترین پاسور فصل پرتغال شود و در ادامه هم روند گلزنی‌های او ادامه داشت. در لیگ قهرمانان اروپا دروازه یوونتوس را باز کرد و سپس با گلی که در دیدار برابر چلسی با ضربه برگردان و به زیبایی به ثمر رساند نامزد دریافت جایزه پوشکاش شد و عنوان بهترین گل فصل ۲۰۲۱ لیگ قهرمانان را به دست آورد.

در فصل دومش در پرتغال قهرمان لیگ برتر و جام حذفی شد و عنوان مؤثرترین بازیکن فصل را از آن خود کرد و مجموعاً با ۳۷ گل در ۵۱ بازی (با محاسبه مجموع بازی‌های باشگاهی و ملی) چهارمین گل‌زن برتر سال ۲۰۲۲ اروپا شد.

او بر اساس آرای مخاطبان و خوانندگان روزنامه «اُ جوگو» ی پرتغال نیز به‌عنوان بهترین بازیکن پرتغال در سال ۲۰۲۲ معرفی شد.

طارمی مجموعاً در ۱۸۲ بازی برای پورتو در رقابت‌های مختلف ۹۱ گل به ثمر رساند و خود را به عنوان یکی از بهترین ادوار این تیم معرفی کرد و در نهایت هم با پایان مهلت قراردادش با پورتو به عنوان بازیکن آزاد از این تیم جدا شد تا ماجراجویی‌های خود را در سری آ ایتالیا و در تیم اینتر دنبال کند.

طارمی؛ از کوچه‌های بوشهر تا قلب میلان/ آماده درخشش در «سن‌سیرو»

حضور در قلب فوتبال ایتالیا

طارمی که یک سال پیش از جدایی از پورتو در فصل ۲۰۲۳ در آستانه پیوستن به آث میلان قرار داشت در نهایت این انتقال صورت نگرفت تا آخرین سال قراردادش با پورتو را هم در این تیم پشت سر بگذارد. اما این فصل در نهایت فصل موفقی نبود و انتقادات زیادی نسبت به این بازیکن مطرح و حتی منجر به نیمکت نشینی در مقاطعی از فصل شد.

طارمی پس از کش و قوس‌های فراوان، امروز چهارشنبه ۲۰ تیر در باشگاه اینتر حاضر شد تا پس از حضور در معاینات پزشکی، قراردادش را به طور رسمی با این تیم امضا کند.

برخی طارمی را یک برگ برنده ارزشمند برای اینتر می‌دانند. او بازیکنی است که شم گلزنی بالایی دارد و بدون آنکه اینتر مبلغی بابت رضایت نامه به پورتو بپردازد موفق به جذب او شد. اما برخی دیگر هم به انتقاد از اینتر پرداختند و مهم‌ترین عامل انتقادی را هم سن و سال این بازیکن می‌دانند.

طارمی در دوران فوتبال حرفه‌ای خود در این ۶ باشگاه مجموعاً ۴۰۴ بازی انجام داده است و ۲۰۲ گل به ثمر رسانده است.

طارمی؛ از کوچه‌های بوشهر تا قلب میلان/ آماده درخشش در «سن‌سیرو»

افتخارات پسر بوشهری فوتبال ایران

طارمی در دوران حضور خود در تیم پرسپولیس، نقش کلیدی در قهرمانی‌های این تیم ایفا کرد. او با پرسپولیس توانست دو بار در فصل‌های ۹۶–۱۳۹۵ و ۹۷–۱۳۹۶ به قهرمانی لیگ برتر خلیج فارس دست یابد و همچنین یک بار نیز در فصل ۹۵–۱۳۹۴ به عنوان نایب‌قهرمانی رسید. علاوه بر این، او با پرسپولیس توانست در سال ۱۳۹۶ سوپر جام ایران را نیز به دست آورد.

این مهاجم ۳۱ ساله در پورتو نیز موفقیت‌های فراوانی کسب کرد. او در فصل ۲۲–۲۰۲۱ با پورتو قهرمان لیگ برتر پرتغال شد و دو بار نیز در فصل‌های ۲۱–۲۰۲۰ و ۲۳–۲۰۲۲ نائب‌قهرمان این لیگ شد. همچنین، طارمی با پورتو توانست سه بار قهرمان جام حذفی پرتغال در فصل‌های ۲۲–۲۰۲۱، ۲۳–۲۰۲۲ و ۲۴–۲۰۲۳ شود. او همچنین در فصل ۲۳–۲۰۲۲ جام اتحادیه پرتغال را به دست آورد و دو بار نیز در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ سوپر جام پرتغال را فتح کرد.

در سطح ملی، طارمی در تیم ملی ایران در سال ۲۰۲۳ توانست قهرمان تورنمنت کافا شود و با شش گل زده، عنوان آقای گل این تورنمنت را کسب کند. همچنین، او به عنوان بهترین بازیکن این تورنمنت انتخاب شد.

او با به ثمر رساندن ۸ گل، بهترین گل‌زن ایرانی لیگ قهرمانان اروپا است و دو بار عنوان آقای گل لیگ برتر فوتبال ایران را در فصل‌های ۹۵–۱۳۹۴ و ۹۶–۱۳۹۵ کسب کرده است. طارمی همچنین دو بار بهترین بازیکن لیگ برتر فوتبال ایران شده و در فصل ۹۴–۱۳۹۳ به عنوان بهترین مهاجم لیگ انتخاب شد. او در سال ۲۰۱۹ به عنوان بازیکن سال ریوآوه شناخته شد و در فصل ۲۰–۲۰۱۹ پرتغال با ۱۸ گل زده به عنوان آقای گل مشترک پریمیرا لیگا پرتغال را کسب کرد.

در فصل ۲۳–۲۰۲۲ نیز با ۲۲ گل، آقای پریمیرا لیگا پرتغال شد و در فصل ۲۱–۲۰۲۰ با ۱۱ پاس‌گل، عنوان بهترین پاسور پریمیرا لیگا را کسب کرد. او در سال ۲۰۲۱ نیز به عنوان بهترین لژیونر سال آسیا انتخاب شد و نامزد دریافت جایزه پوشکاش فیفا بود. او همچنین چندین بار به عنوان بازیکن ماه لیگ برتر پرتغال انتخاب شد و در سال ۲۰۲۲ عنوان برترین بازیکن سال لیگ پرتغال و برترین گلزن آسیایی قاره اروپا را به خود اختصاص داد.

طارمی با عملکرد فوق‌العاده خود توانسته است جایگاه ویژه‌ای در فوتبال ایران و جهان پیدا کند و همچنان به عنوان یکی از بهترین مهاجمان در سطح بین‌المللی شناخته می‌شود. حال باید دید این بازیکن در قلب سن سیرو چه عملکردی از خود به نمایش خواهد گذاشت و باید دید آیا می‌تواند در رقابت با مهاجمان تراز اول اینتر، جایگاه ثابتی برای خود دست و پا کند؟

نظر شما