شناسهٔ خبر: 67617919 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

هوی اراک و شازند در وضعیت ناسالم قرار گرفت

در حالی آلودگی هوا از سر استان مرکزی دست بردار نیست که هوای اراک و شازند در وضعیت ناسالم قرار گرفت.

صاحب‌خبر -
هوی اراک و شازند در وضعیت ناسالم قرار گرفت
کد خبر: 666867
|
۱۴۰۳/۰۴/۲۰ ۲۰:۱۰:۲۹

در حالی آلودگی هوا از سر استان مرکزی دست بردار نیست که هوای اراک و شازند در وضعیت ناسالم قرار گرفت.

به‌گزارش تسنیم از اراک، از ابتدای سال تاکنون شهر اراک 15 روز ناسالم را سپری کرده است، این در حالی است که کلانشهر اراک سال گذشته 137 روز ناسالم را در کارنامه خود به ثبت رسانده است، آلودگی هوا در این روزها ریه‌های مردم را محصور و نفس کشیدن را برای آنها دشوار کرده است، این در حالی است که حال نفس‌های مردم اراک خوب نیست و امروز هم مردم اراک به مانند روزهای گذشته هوای آلوده را تنفس می‌کنند.

در چند سال اخیر آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها به معضل جدی تبدیل شده و علاوه‌بر زندگی سخت در کلانشهرها، آلودگی هوا نیز بر این دشواری می‌افزاید و عرصه را بر ریه‌ها سخت‌تر می‌کند. آلودگی هوای کلانشهر اراک علاوه بر مشکلات تنفسی و جسمی روح شهروندان را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد چراکه هر صبح خود را با هوایی کدر آغاز می‌کنند که خبری از آبی آسمان و درخشش خورشید در آن نیست.

امروز چهارشنبه بیستم تیرماه و برای پنجمین روز متوالی هوای شهر اراک و شازند در شرایط ناسالم قرار گرفته است به طوری علیرضا محرابیان، رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به آخرین وضعیت هوای استان مرکزی، اظهار داشت: متوسط شاخص کیفیت هوای اراک در شبانه روز گذشته منتهی به ظهر امروز به عدد 123 رسید که بیانگر شاخص کیفیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس است.

وی افزود: شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای اراک در ظهر روز چهارشنبه به 104 و شازند به 125 رسید که نشانگر وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس است. آلاینده‌های هوای اراک و شازند امروز هم از استانداردهای زیست محیطی فراتر است و شرایط هوای این شهرها در وضعیت ناسالم قرار دارد.

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی آلاینده مسئول در هوای اراک و شازند را ذرات کمتر از 2.5 میکرون دانست و گفت: توصیه می‌شود در این روزهای آلوده مردم برای حفظ سلامت خود، از تردد و ورزش در فضای باز اجتناب کنند.

این در حالی است که ناسالم بودن کیفیت هوا در کلانشهر اراک سبب افزایش بار مراجعات بیماران با مشکلات تنفسی به مراکز درمانی شده که همین مشکلات در طولانی‌مدت سبب بروز بیماری‌های سخت و حتی در برخی موارد مرگ فرد می‌شود به طوری که رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی در این باره گفت: طی سه روز گذشته 676 نفر بیمار قلبی و تنفسی در اراک خدمات بیمارستانی و پیش بیمارستانی دریافت کرده‌اند.

وی افزود: در این بازه زمانی تعداد 37 بیمار قلبی و 19 بیمار تنفسی طی سه روز گذشته از اورژانس 115 در اراک خدمات دریافت کرده‌اند، تعداد 620 نفر نیز به اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند که از این تعداد 418 بیمار تنفسی و 202 بیمار قلبی بوده‌اند.

ایران‌نژاد خاطرنشان کرد: تعداد بیماران قلبی حوزه اورژانس 115 و مراجعه کننده به اورژانس مراکز درمانی نسبت به مدت مشابه هفته قبل به ترتیب 23 درصد و 7 درصد افزایش را نشان می‌دهند.

همچنین، کارگروه مدیریت مصرف انرژی و کارگروه شرایط اضطرار استان و به منظور حمایت از بخش‌های کشاورزی، صنعت و عدم قطع برق خانگی اعلام کرد همه دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها و بیمه‌های استان (به استثنای واحدهای ذی‌ربط در مراکز درمانی، دستگاه‌های خدمات‌رسان، شعب مرکزی یا شعب منتخب بانک‌ها و مراکزی که دارای نوبت کاری هستند) با استفاده از ظرفیت بخشنامه دورکاری در روز پنج‌شنبه 21 تیر تعطیل است.

با این حال، آزمون کنکور سراسری و امتحانات دانشگاه‌های استان مطابق برنامه قبلی برقرار بوده و شعب مرکزی یا منتخب بانک‌ها در روز پنج‌شنبه فعال خواهند بود، همچنین کلاس‌های تمامی مؤسسات و آموزشگاه‌ها شامل مراکز علمی آزاد، آموزشگاه‌های زبان، اعم از دولتی و غیر‌دولتی و پایگاه‌های اوقات فراغت تابستانی تعطیل خواهد بود.

البته از اصناف و مدیران بخش خصوصی نیز خواسته شده تا در این زمینه همکاری لازم را با کارکنان خود داشته‌ و تاکید شده به حداقل رساندن مصرف انرژی در ساعات کار اداری و همچنین اطمینان از خاموشی سامانه روشنایی و رایانه‌ها و ... در پایان وقت و سامانه‌های برودتی یک ساعت قبل از پایان وقت اداری ضروری است.

 

نظر شما