شناسهٔ خبر: 67617695 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

نشست شورای امنیت برای حمله مسکو به بیمارستان کودکان در اوکراین به ریاست روسیه / سفیر مسکو: اگر این حمله را ما انجام داده بودیم کسی زنده نبود

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه شنبه در یک نشست اضطراری که ریاست آن را سفیر روسیه برعهده داشت، مسکو را به دلیل حمله موشکی روز گذشته که بخشی از بزرگترین بیمارستان کودکان اوکراین را نابود کرد، مورد انتقاد قرار دادند. روسیه مسئولیت حمله به این بیمارستان را که در آن حداقل دو کارمند کشته شدند، بر عهده نمی‌گیرد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یورونیوز: اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه شنبه در یک نشست اضطراری که ریاست آن را سفیر روسیه برعهده داشت، مسکو را به دلیل حمله موشکی روز گذشته که بخشی از بزرگترین بیمارستان کودکان اوکراین را نابود کرد، مورد انتقاد قرار دادند.
 
روسیه مسئولیت حمله به این بیمارستان را که در آن حداقل دو کارمند کشته شدند، بر عهده نمی‌گیرد.
 
فرانسه و اکوادور خواستار برگزاری این جلسه در شورای امنیت شدند و روسیه که به صورت دوره‌ای ریاست این شورا را برعهده دارد، مورد انتقاد کشورهای عضو قرار گرفت و در این جلسه درخواست‌ها از روسیه برای پایان دادن به این جنگ شنیده شد.
 
ساموئل زبوگار، سفیر اسلوونی یکی از آنها بود و خطاب به نماینده روسیه گفت: «آقای رئيس لطفا این جنگ را متوقف کنید.» لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا هم از روسیه برای حمله به یک بیمارستان کودکان انتقاد کرد و افزود: «حتی حرف زدن در مورد این این حمله چهار ستون بدنم را می‌لرزاند.»
 
در مقابل اما نماینده روسیه این انتقادات را «لفاظی» کشورهایی خواند که سعی در حمایت از دولت اوکراین دارند. او بار دیگر مواضع مسکو در خصوص اینکه نقشی در این حمله نداشته تکرار و اصرار داشت که این بیمارستان توسط موشک دفاع هوایی اوکراین مورد اصابت قرار گرفته است.
 
واسیلی نبنزیا، دیپلمات روس در ادامه گفت: «اگر این حمله را ما انجام داده بودیم هیچ چیزی از ساختمان باقی نمی‌ماند و همه کودکان و بزرگسالان کشته می‌شدند نه این که بیشتر افراد زخمی شوند.»
 
حمله به بیمارستان کودکان اوخوماتدیت بخشی از یک حمله گسترده در چندین شهر، از جمله کی‌یف بود. مقام‌های اوکراینی می‌گویند که دست‌کم ۴۲ نفر در این حمله کشته شده‌اند. این حمله همچنین به بیمارستان تخصصی اصلی زنان اوکراین و زیرساخت های کلیدی انرژی آسیب رساند.
 
دکتر ولودیمیر ژوونیر، جراح قلب، از طریق ویدیوکنفرانس از کی‌یف به شورای امنیت گفت: «در اوخوماتدیت، زمین لرزید و دیوارها لرزیدند. هم کودکان و هم بزرگسالان از ترس جیغ می‌زدند و گریه می‌کردند و مجروحان از درد ناله می‌کردند. جهنمی واقعی بود.»
 
جویس مسویا، سرپرست بخش امور بشردوستانه سازمان ملل متحد نیز در اظهاراتی تاکید کرد که حمله عمدی به بیمارستان‌ها جنایت جنگی است. او حملات روز دوشنبه را «بخشی از الگویی عمیقا نگران کننده از حملات سیستماتیک به زیرساخت‌های مراقبت‌های بهداشتی و سایر زیرساخت‌های غیرنظامی در سراسر اوکراین» خواند.
 
او همچنین اضافه کرد که از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ سازمان جهانی بهداشت سازمان ملل انجام ۱۸۷۸ حمله به مراکز بهداشتی، پرسنل، حمل و نقل و تدارکات را تایید کرده است.
 
چندین عضو شورا از حمله روز دوشنبه ابراز تاسف کردند. باربارا وودوارد، سفیر بریتانیا آن را «بزدلانه» توصیف کرد. فرستاده اکوادور، خوزه دلا گاسکا هم این اقدام روسیه را غیرقابل پذیر خواند.
 
در مقابل گنگ شوانگ، معاون سفیر چین، با ابراز نگرانی در مورد تلفات غیرنظامی و زیرساخت ها، از هر دو طرف خواست که «عقلانیت و خویشتن داری» را به کار گیرند و با نشان دادن اراده سیاسی، زمینه را برای شکل‌گیری گفتگوهای صلح فراهم سازند.
 
با وجود شواهد فراوان روسیه مدعی است که به اهداف غیرنظامی حمله نمی‌کند. در مقابل سرگئی کیسیلیسا سفیر اوکراین عکس‌هایی را در نشست شورای امنیت نشان داد و مدعی شد قطعاتی از پرتابه روسی در محل بیمارستان پیدا شده است.
لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما