شناسهٔ خبر: 67617568 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

اعلام نرخ بیکاری در بهار / بیشترین آمار بیکاری در کدام استان ثبت شد؟

با کاهش نرخ مشارکت اقتصادی در بهار ۱۴۰۳ به ۴۱.۲ درصد، نرخ بیکاری نیز به ۷.۷ درصد افت کرد. اما نرخ بیکاری در استان‌ها و مناطق شهری و روستایی چه وضعیتی دارد؟

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده بان ایران؛  مرکز آمار ایران صبح امروز، ۲۰ تیرماه، با انتشار جدیدترین نتایج طرح آمارگیری نیروی کار، داده‌های مربوط به مهم‌ترین شاخص‌های بازار کار از جمله نرخ مشارکت اقتصادی و نرخ بیکاری در بهار ۱۴۰۳ را ارائه کرد. بر اساس ارقام منتشرشده در این گزارش، در سه‌ماهه نخست سال جاری، نرخ مشارکت اقتصادی و به تبع آن، نرخ بیکاری نیز افت کرده است.

همچنین مرکز آمار ایران این آمار و ارقام را به تفکیک استان‌ها و همچنین مناطق شهری و روستایی نیز منتشر کرده که در ادامه این گزارش مورد بررسی قرار می‌گیرند.

کاهش ۰.۴ واحد درصدی نرخ بیکاری

با استناد به آخرین گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت بازار کار، جمعیت در سن کار که بیش از ۱۵ سال دارند، در بهار امسال از ۶۵ میلیون نفر گذر کرده است. ۴۱.۲ درصد از این افراد، جمعیت فعال اقتصادی به شمار می‌روند که شاغل یا در جست‌وجوی کار هستند و نرخ مشارکت اقتصادی را تشکیل می‌دهند. گفتنی است نرخ مشارکت اقتصادی در پایان سال ۱۴۰۲ معادل ۴۱.۳ درصد ثبت شده بود.

همچنین بر اساس این آمار، از کل جمعیت فعال اقتصادی ۷.۷ درصد بیکار هستند. این در حالی است که نرخ بیکاری سال ۱۴۰۲ معادل ۸.۱ درصد ثبت شده بود.

کدام استان بالاترین آمار بیکاری را دارد؟

بررسی آمار نرخ بیکاری به تفکیک استان‌های کشور حاکی از آن است که ۱۶ استان کشور، نرخ بیکاری بیشتری از رقم ۷.۷ درصد ثبت‌شده در کل کشور ثبت کرده‌اند. در این میان، پنج استان نیز همچنان نرخ بیکاری دورقمی دارند.

استان سیستان و بلوچستان با نرخ بیکاری ۱۲.۳ درصدی همچنان بیشترین نرخ بیکاران را در بین استان‌های دیگر داراست. استان‌های کرمانشاه و لرستان نیز با نرخ بیکاری به‌ترتیب ۱۲ درصد و ۱۱.۳ درصدی، در رده‌های دوم و سوم استان‌ها با بیشترین بیکاری قرار گرفته‌اند. دو استان خوزستان با ۱۱ درصد و کرمان با ۱۰.۹ درصد نیز دیگر استان‌هایی هستند که نرخ بیکاری دورقمی دارند.

از سوی دیگر اما بررسی‌ها نشان می‌دهند استان‌های مرکزی، سمنان و آذربایجان غربی با نرخ بیکاری به‌ترتیب ۴.۸ درصد، ۵.۶ درصد و ۵.۷ درصدی کمترین نرخ بیکاری در کشور را ثبت کرده‌اند

Capture

نرخ بیکاری در شهرها بالاتر از روستاها

مطابق داده‌های مرکز آمار، نرخ مشارکت اقتصادی بهار ۱۴۰۳ در شهرها ۴۰.۸ درصد و در روستاها ۴۲.۷ درصد ثبت شده است. این در حالی است که مشارکت اقتصادی شهرنشینان در مقایسه با بهار سال گذشته ۰.۳ واحد درصد رشد کرده اما نرخ مشارکت روستایی‌ها با افت ۰.۹ واحد درصدی در این مدت مواجه شده است.

همچنین آمارها نشان می‌دهند اگرچه نرخ بیکاری هم در مناطق شهری و هم در مناطق روستایی کاهش یافته، همچنان شهرنشینان با بیکاری بیشتری مواجه هستند. نرخ بیکاری در شهرها از رقم ۹ درصد در بهار ۱۴۰۲ به ۸.۵ درصد در بهار ۱۴۰۳ افت کرده است. این نرخ در روستاها نیز از ۵.۶ درصد به ۵.۳ درصد کاهش یافته است.

به‌علاوه، از بین جمعیت شهرنشین که در بازار کار فعالیت می‌کنند، ۶۰.۱ درصد در بخش خدمات، ۳۴ درصد در بخش صنعت و ۵.۹ درصد در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند. در روستاها اما ۴۳ درصد در بخش کشاورزی، ۲۹.۷ درصد در بخش صنعت و ۲۷.۲ درصد در بخش خدمات فعالیت می‌کنند.

منبع: تجارت نیوز

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما