شناسهٔ خبر: 67616975 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

ضربات حزب‌الله در مدیترانه اسرائیل را به عصر حجر بازمی‌گرداند

صد آنلاین | وابستگی رژیم صهیونیستی به گاز تا اندازه‌ای است که هر جرقه آتش حزب الله در سکوهای گازی فلسطین اشغالی در دریای مدیترانه به نابودی اقتصاد و امنیت داخلی آن منجر می‌شود. گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس؛ نگرانی رژیم صهیونیستی در مورد این احتمال که ادامه جنگ با غزه و شروع جنگ در شمال با لبنان، بحران انرژی این رژیم را تشدید کند، افزایش یافته است، به ویژه از آنجایی که گسترش دامنه جنگ به لبنان و امکان هدف قرار گرفتن میادین گازی اسرائیل توسط حزب الله عمدتاً بر عرضه گاز در منطقه و قیمت آن و جاه طلبی‌های اسرائیل در زمینه انرژی تاثیر خواهد گذاشت.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش صد آنلاین ، وابستگی رژیم صهیونیستی به گاز تا اندازه‌ای است که هر جرقه آتش حزب الله در سکوهای گازی فلسطین اشغالی در دریای مدیترانه به نابودی اقتصاد و امنیت داخلی آن منجر می‌شود.

گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس؛ نگرانی رژیم صهیونیستی در مورد این احتمال که ادامه جنگ با غزه و شروع جنگ در شمال با لبنان، بحران انرژی این رژیم را تشدید کند، افزایش یافته است، به ویژه از آنجایی که گسترش دامنه جنگ به لبنان و امکان هدف قرار گرفتن میادین گازی اسرائیل توسط حزب الله عمدتاً بر عرضه گاز در منطقه و قیمت آن و جاه طلبی‌های اسرائیل در زمینه انرژی  تاثیر خواهد گذاشت.

 

ترس رژیم اشغالگر از این است که توانایی حماس و حزب الله در هدف قرار دادن سکوهای گازی تأثیر منفی بر قراردادهای آتی صادرات آن داشته باشد و قیمت آن به سطح بی سابقه‌ای افزایش یابد که نشان دهنده وضعیت عدم اطمینان است.

به عقیده  کارشناسان در منطقه و همچنین در سرزمین‌های اشغالی، اسرائیل علاوه بر ترس از اینکه جنگ با حزب‌الله می‌تواند میدان‌های گازی اسرائیل را هدف قرار دهد یا تولید آنها را متوقف کند، این پیش‌بینی‌ را می‌کند که ایران و متحدانش تنگه‌های دریایی در منطقه مانند هرمز و باب‌المندب را ببندند که گلوگاه‌هایی است که نزدیک به یک سوم تجارت دریایی نفت از آنجا عبور می‌کند.

کما اینکه وقوع چنین جنگی به دلیل اعلام اسرائیل مبنی بر توقف تولید گاز از برخی میادین گازی این رژیم که در برد موشک‌های حماس در غزه و حزب الله لبنان قرار دارند، قیمت گاز طبیعی را نیز افزایش خواهد داد.

موید این مطلب اتفاقی است که در همان ماه نخست تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه رخ داد و این رژیم از شرکت آمریکایی شورون خواست تا تولید گاز در میدان تامار را متوقف کند که نیمی از گاز مورد نیاز اسرائیل را تامین می‌کند و به عنوان منبعی برای صادرات به  مصر و اردن استفاده می‌شود.

تهدید میادین گازی اسرائیل از سوی بازیگران دیگر منطقه

کارشناسان انرژی اسرائیلی نیز این نگرانی خود را کتمان نمی‌کنند که اگر جنگ غزه گسترش یابد و به لبنان برسد، بازار جهانی نفت و گاز با مشکل مواجه خواهد شد، زیرا قیمت‌ها افزایش می یابد و مشکل در حد منطقه ای باقی نمی‌ماند، زیرا بازیگران دیگری نیز در جنگ شرکت خواهند کرد و میادین گازی اسرائیل را تهدید می‌کنند.

این بدان معناست که امواج ضربه به میادین گازی رژیم صهیونیستی به بازارهای جهانی انرژی نیز می‌رسد و منجر به قطع خطوط مرکزی تامین انرژی و وخامت اوضاع شود و خسارات جانی سنگینی را بر اسرائیل و متحدانش وارد می‌کند، زیرا چنین جنگی منجر به افزایش قیمت نفت و اختلال در وسایل حمل و نقل و ورود تنگه های حیاتی به میدان درگیری می‌شود.

بلافاصله با شروع جنگ غزه، پیامدهای منفی آن بر این بخش اقتصادی حیاتی رژیم اشغالگر آشکار شد، زیرا شرکت آمریکایی شورون صادرات خود را از طریق خط لوله گاز زیر دریای مدیترانه شرقی، که از عسقلان تا مصر امتداد دارد، به حالت تعلیق درآورد به نحوی که رژیم اشغالگر را متحمل زیارت هفتگی صدها میلیون دلاری کرده و قیمت جهانی هر بشکه نفت را پنج  دلار افزایش داد.

قطع تولید و صادرات گاز اسرائیل

همچنین انتظار می‌رود این امر منجر به کاهش صادرات گاز اسرائیل به مصر و اردن و افزایش فشار بر بازار جهانی گاز شود که به تبع آن قیمت انرژی را افزایش خواهد داد.

بنابراین، هشدارهای اسرائیلی‌ها به کابینه نتانیاهو در این مدت حاکی از آن بود که اگر جنگی با حزب الله درگیرد، سرمایه‌گذاری‌های رژیم اشغالگر در گاز در معرض خطر قرار می‌گیرد و ضربه محکمی به جاه‌طلبی‌های آن برای تبدیل شدن به مرکزی برای صادرات گاز طبیعی به اروپا و سایر نقاط وارد می‌کند، زیرا میادین گازی اسرائیل در سواحل این رژیم 70 درصد از تولید برق و نیازها به انرژی را پوشش می‌دهد.

در بحبوحه جنگ غزه، کابینه اسرائیل در تلاش برای جلوگیری از خسارات هنگفت در بخش گاز و انرژی به وزیر انرژی یسرائیل کاتز اختیارات داد تا در بازار گاز طبیعی وضعیت اضطراری اعلام کند که به تبع آن صادرات این رژیم به مصر و اردن کاهش یافت.

در صورت کمبود گاز طبیعی در بازار،  کابینه اسرائیل قراردادهای امضا شده با شرکت‌های گازی دو کشور مصر و اردن را فسخ می‌کند و مقادیری گاز را به شکلی متفاوت و غیرعادی به بازار اختصاص می‌دهد از همین رو توسعه جنگ به معنای مختل شدن پروژه‌های توسعه زیرساختی خطوط گاز اسرائیل است و از همین رو اسرائیل هراس دارد که گسترش جنگ سرعت سرمایه‌گذاری در میادین گازی در منطقه فلسطین اشغالی را کاهش دهد و ممکن است به تلاش‌های این رژیم برای جذب بیشتر شرکت‌های انرژی بین‌المللی به منظور اکتشاف گاز آسیب برساند.

صادرات گاز طبیعی اسرائیل در نتیجه جنگ غزه 70 درصد کاهش یافته است و زیان اقتصادی ناشی از بسته شدن میادین گازی اسرائیل 800 میلیون شکل (201 میلیون دلار) در ماه برآورد شده است و در صورت تشدید جنگ، تولید گاز اسرائیل در هفته 35 درصد کاهش خواهد یافت این امر منجر به کاهش بیشتر در تولید آن خواهد شد و هزینه‌های اقتصادی را تا حد زیادی بالا می برد ، زیرا در این صورت اسرائیل نه تنها به کاهش صادرات نیاز دارد، بلکه باید در تولید برق داخلی  به جای گاز به زغال سنگ و گازوئیل گران قیمت تکیه کند.

نابودی زیرساخت‌های انرژی

ادامه جنگ غزه همچنین منجر به تاخیر یا لغو سرمایه‌گذاری های خارجی در بازار انرژی شده و در نتیجه زیرساخت‌های گازی در سواحل عسقلان به تعویق افتاده، نیروگاه‌های تولید  برق به جای استفاده از گاز طبیعی از زغال سنگ استفاده می‌کنند و پنل‌های خورشیدی نیز به شبکه برق رسانی متصل شده‌اند و این یکی از نقاط ضعفی است که در اقتصاد انرژی اسرائیل پدیدار شده است.

در همین حال محافل اسرائیلی ترس خود را از قرار گرفتن سکوهای گازی در دریای آزاد مدیترانه در تیررس موشک‌های حزب الله پنهان نکرده‌اند، زیرا در صورت شروع جنگ به زیرساخت‌ها و اقتصاد اسرائیل آسیب جدی وارد خواهد شد.

این در حالی است که اسرائیل معتقد است در صورت وقوع جنگ با حزب‌الله بخش انرژی در برابر ناآرامی‌ها بیشتر آسیب‌پذیر خواهد بود، زیرا گاز طبیعی امروز مسئول ۷۰ درصد از تولید برق اسرائیل است.

با توجه به منابع مالی عظیمی که ذخایر گاز برای رژیم صهیونیستی فراهم می کند، حزب الله هدف قرار دادن آنها را در رویارویی آتی اولویت بالایی برای خود خواهد دید.

پیامدهای واکنش حزب الله از قطعی برق تا آسیب به صنایع و اقتصاد تا تضعیف امنیت داخلی

در این ماه‌های اخیر جنگ غزه ارتش رژیم صهیونیستی موارد متعددی را رصد کرده که نشان می‌دهد حزب الله پهپادهای خود را به سمت دریای مدیترانه ارسال کرده و هدف آنها سکوی گاز طبیعی کاریش بوده که در 90 کیلومتری ساحل سرزمین‌های اشغالی قرار دارد و منبع درآمد مهمی برای اقتصاد اسرائیل و بخش بزرگی از درآمد کابینه این رژیم محسوب می شود و از همین رو کابینه نتانیاهو خطرهای پیرامون این سکوی گازی در صورت گسترش جنگ با حزب الله را کاملا درک می‌کند.

اگرچه میادین گازی اسرائیل در تیررس موشک‌های مقاومت غزه و لبنان قرار دارند، اما ارتش رژیم صهیونیستی مجبور شده تا میلیون ها دلار برای ایجاد راه حل‌های امنیتی در حفاظت از آنها و تامین سامانه‌های پیشرفته برای این منظور هزینه کند آن هم با استفاده از طیف گسترده‌ای از حسگرها، سیستم‌های الکترواپتیکی، رادارها، مراکز فرماندهی و کنترل و آنچه که به عنوان حسگرهای سفارشی نصب شده بر روی قایق‌های مداخله سریع شناخته می‌شود و این راه حل امنیتی امکان شناسایی تهدیدها در بالا و پایین سطح دریا را فراهم می کند تا به خدمه امنیتی برای واکنش موثر به هرگونه تهدید بالقوه کمک کند.

اجرای تهدیدهای حزب الله به معنای آسیب جدی به اقتصاد اسرائیل است که مهمترین آن افزایش قیمت گاز طبیعی در اسرائیل و به تبع آن افزایش قیمت برق، سوخت و حمل و نقل و بروز اختلالات در صنعت این رژیم و تاثیر آن بر تولید ناخالص داخلی این رژیم است، علاوه بر اینکه احتمال نشت گاز در نتیجه آسیب‌های احتمالی به میادین گازی وجود دارد که منجر به آلودگی‌های زیست محیطی جدی خواهد شد که همگی امنیت ملی اسرائیل را بیش از پیش تضعیف خواهند کرد.

فرار سرمایه‌گذاری‌های خارجی

از زمان آغاز جنگ غزه، نیروی دریایی رژیم صهیونیستی تدابیر امنیتی خود در اطراف سکوهای گازی را با پیش بینی تهدیدهای حزب الله علیه میادین گازی اسرائیل تشدید کرده است، به خصوص که اکثریت مطلق واردات به اسرائیل نیز از طریق دریا انجام می شود، در حالی که اکثر گازی نیز که نیازهای انرژی رژیم اشغالگر را تامین می کند از میدان های لویاتان و تامار تامین می‌شود.

علیرغم اقداماتی که رژیم اشغالگر صهیونیستی طی سال های گذشته در ایجاد توانمندی های دفاعی خوب برای مقابله با طیف وسیعی از تهدیدهای پیش روی منافع خود در دریا انجام داده است که برخی از آنها شناخته شده و بخش بزرگی از آن مخفی است، نهادهای امنیتی و اقتصادی اسرائیل ارزیابی‌های مستمری از وضعیت سکوهای گازی با توجه به تهدیدهای احتمالی از سوی حماس و حزب الله انجام می‌دهند.

تحولات منطقه‌ای پی در پی و به ویژه جنگ غزه بر بازار گاز اسرائیل تاثیرگذاشته است علیرغم اینکه اسرائیل میلیاردها شکل در سیستم‌های حفاظت از سکوهای گازی سرمایه گذاری کرده است همه اینها مشکلاتی را برای سرمایه‌گذاری خارجی در بخش انرژی ایجاد کرده و موجب فرار سرمایه خارجی می‌شود و نگرانی شرکت‌های بین المللی را در مورد توانایی اسرائیل برای ادامه سرمایه‌گذاری در بازار گاز و انرژی در سایه تهدیدهای مرتبط با میادین گازی اسرائیل برمی انگیزد.

گاز طبیعی یکی از منابع اصلی انرژی مورد استفاده اسرائیل است

اسرائیل پس از اولین اکتشاف بزرگ از میادین گازی خود در دریای مدیترانه در سال 1999، به طور گسترده از گاز برای احتیاجات داخلی  استفاده کرد در مارس 2013، تولید گاز آن از میدان تامار آغاز شد تا اقتصاد اسرائیل را وارد عصر جدیدی کند.

بین سال‌های 2013 تا 2021 اسرائیل با استفاده از میادین گاز بیش از 116 میلیارد شکل درآمد ایجاد کرده و 7.5 میلیون شکل در ساعت صرفه‌جویی در هزینه‌های انرژی داشته است و تولید آن با جهش بزرگ بیش از 12 درصدی در مصرف و افزایش 25 درصدی در صادرات به اوج خود رسید.

بر اساس ارقام اقتصادی منتشر شده توسط مرکز تحقیقات و اطلاعات کنست، از جولای 2023، ذخایر گاز طبیعی اثبات شده در اسرائیل بالغ بر 1087 میلیارد متر مکعب است که در چندین مخزن گاز طبیعی فعال و مستقر در آب های سرزمینی تحت کنترل این رژیم و در مرزهای با لبنان، قبرس و غزه متمرکز است.

فهرست میادین گازی در فلسطین اشغالی

ذخایر میادین گازی اسرائیل عبارتند از: میدان تامار: با ذخایر قطعی 293 میلیارد متر مکعب، میدان لویاتان: با ذخایر قطعی 619 میلیارد متر مکعب.

– میدان کاریش تانین: با ذخایر قطعی 102 میلیارد متر مکعب.

– میدان کاتلان: در ماه مه 2023، مجوز مخزن گاز کاتلان با ذخایر قطعی 68 میلیارد متر مکعب صادر شد.

- میدان دریایی مارین در سواحل نوار غزه که ذخایر تخمینی 40 میلیارد متر مکعب دارد.

- مخزن آفرودیت که بین قبرس و اسرائیل قرار دارد و مخزن صیدا که بین لبنان و اسرائیل قرار دارد.

در جزئیات بیشتر در مورد میادین گازی اسرائیل، بزرگترین مخزن لویاتان 11.1 میلیارد متر مکعب در سال 2023 و مخزن تامار 9.1 میلیارد متر مکعب تولید کرد.

میدان گازی کاریش تنین نیز 4.6 میلیارد متر مکعب تولید کرد که همگی درآمدهای بی سابقه ای را برای اقتصاد اسرائیل ایجاد کرده است.

بحران انرژی مصر برای اسرائیل هم تبعات دارد

رژیم اشغالگر اسرائیل بر این باور است که ذخایر آن از میادین گازی اسرائیل به آن مزیت‌های استراتژیک در زمینه‌های اقتصادی و امنیتی می‌دهد و به منابعی بومی تبدیل شده است که تمام نیازهای آن را در دهه های آینده برآورده می‌کند.

عوارض جانبی آسیب به بخش گاز در مصر به ویژه پس از توقف صادرات گاز طبیعی از اسرائیل به این کشور توسط شرکت شورون ظاهر شد.

در نتیجه، محموله های صادراتی گاز اسرائیل به مصر 20 درصد کاهش یافت که ممکن است به معنای افزایش فشار سیاسی بر مصر باشد، که با بحران قطع برق در روزها و هفته های اخیر نشان داده شد.

بنابراین، در صورت وقوع جنگ بین حزب‌الله و اسرائیل، ممکن است مصر با خطرات سیاسی بیشتری مواجه شود که نتواند آن‌ها را تحمل کند، که این امر بر رژیم اشغالگر نیز که به دنبال حفظ همکاری با قاهره در رابطه با جنگ غزه است، تأثیر خواهد گذاشت.

لازم به ذکر است که گاز اسرائیل نه تنها برای استفاده مصری‌ها در نظر گرفته شده است، بلکه  گاز طبیعی اسرائیل توسط تاسیسات مصر به گاز طبیعی مایع و از آنجا به اروپا صادر می‌شود.

رندا شفر، کارشناس انرژی در نیروی دریایی ایالات متحده می‌گوید: «سقوط رژیم‌های مصر در دهه‌های اخیر با دوره‌های قطع برق گسترده و سراسری در این کشور مصادف شده بود، بنابراین بحران فعلی مصر در خصوص قطعی برق می‌تواند بر مسائل سیاسی این کشور و منطقه تاثیرگذارد».

رژیم صهیونیستی تا همین چند سال پیش از گاز طبیعی وارداتی از میادین گاز مصر استفاده می‌کرد، اما پس از هدف قرار گرفتن مکرر خطوط لوله آن در صحرای سینا پس از حوادث سال 2013 مصر و کودتا علیه رئیس جمهور فقید محمد مرسی، عرضه آن متوقف شد.

رژیم اشغالگر اسرائیل در حال حاضر روزانه 1.15 میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی از میادین گازی اسرائیل به بازار مصر عرضه می‌کند، اگرچه قبل از جنگ غزه، مصر به طور متوسط روزانه 900 میلیون فوت مکعب گاز اسرائیل وارد می‌کرد.

 

نظر شما