شناسهٔ خبر: 67616247 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پنج میلیارد ریال برای مرمت سرای میرهاشم بازار خوی اختصاص یافت

ارومیه - ایرنا- معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: مرمت سرای میرهاشم بازار خوی و بخش های باقی مانده بازار با تامین اعتبار پنج میلیارد ریال در دستور کار قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

داوود فرازی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به مرمت سرای میرهاشم بازار خوی و هشتی نفیس این سرا افزود: این هشتی که به دلیل متروکه بودن کارایی خود را از دست داده بود پس از مرمت، مقاوم‌سازی و تکمیل کارهای پیش‌بینی شده به صورت فعال در مناسبات تجاری بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اظهارکرد: بخش دیگر سرا نیز در سال گدشته با تامین اعتبار میراث و مشارکت مردمی با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال مرمت شده و هم‌اکنون آماده بهره‌برداری است.

فرازی ادامه داد: همچنین مسجد جامع ارومیه،بازارهای تاریخی ارومیه، باغ موزه ستاد لشکر،خانه انصاری ارومیه،بافت تاریخی ارومیه و خوی از جمله آثار تاریخی هستند که مرمت و ساماندهی می شوند.

به گزارش ایرنا،بازار تاریخی خوی یکی از بناهای زیبا و ارزشمند در آذربایجان غربی است که با سپری کردن روزگاران طولانی هنوز هم نبض اقتصادی خوی و منطقه در حجره ها و راسته ها و کاروانسراهای آن می تپد.

بازار خوی در آذربایجان غربی از مجموعه های زیبای تاریخی در ایران است که با بیش از ۳۰۰ سال قدمت همچنان رونق خود را حفظ کرده است و یکی از زیباترین و هندسی ترین بازارهای کشور محسوب می شود.

این بازار قدیمی با داشتن کاروانسراها و چهارسوق های متعدد یادآور روزهای پر رونق اقتصادی بازار به هنگام عبور جاده ابریشم (ایپک یولی) از شهر بوده است.

احداث اولیه مجموعه بازار خوی به دوره های صفویه و زندیه برمی گردد که در دوره قاجاریه هم توسط عباس میرزا اقدامات خوبی در ساماندهی این بازار صورت گرفته است.

این بازار که در بافت قدیمی شهر خوی واقع شده است به عقیده مورخان و جهانگردان یکی از زیباترین بازارهای ایران بعد از بازارهای تبریز، شیراز و کرمان است.

این مجموعه تاریخی از نظر معماری با چند راسته پوشیده با گنبدهای آجری، چهارسوق های خوش ترکیب و گذرهای قدیمی از آثار تاریخی بسیار ارزشمند کشورمان محسوب می شود،

نظم کم نظیری در ساخت و چهارسوها و گنبدهای آجری، زیبایی های معماری این بنای تاریخی را دو چندان کرده است.

بازار قدیمی خوی به شماره ۱۲۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

نظر شما