شناسهٔ خبر: 67616072 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

شناسایی استقلال فلسطین؛ اهرم فشار برای پایان اشغالگری

جنایت‌ها و تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و کشتار بی‌رحمانه مردم فلسطین در نوار غزه موجب شده برخی از استقلال فلسطین را به رسمیت بشناسند و از سایر کشورها تقاضا می‌کنند که به آن‌ها بپیوندند؛ روندی که فلسطینی‌ها را به مقاومت در برابر صهیونیست‌ها مصمم‌تر و برای آنها ایجاد انگیزه می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از دفاع‌پرس: در شرایطی که اردیبهشت ماه سال جاری شاهد تصویب قطعنامه عضویت حامل فلسطین در سازمان ملل بودیم که ماه قبل از آن یعنی در فروردین ماه پیش‌نویس عضویت این کشور در سازمان ملل متحد با وتوی آمریکا روبرو شده بود. البته این پایان کار نبود و تا امروز شاهد هستیم که برخی از کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز به گروه کشورهایی پیوستند که کشور مستقل فلسطینی را به رسمیت شناختند.

بر اساس آخرین اخبار و گزارش‌هایی که تا امروز پیرامون به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی منتشر شده است، کشورهای نروژ، اسپانیا و ایرلند نیز اقدام به شناختن فلسطین به عنوان کشوری مستقل کردند. امری که به هیچ عنوان از طرف رژیم صهیونیستی تحمل نشد و سران و مقامات این رژیم این اقدام کشورهای اروپایی را شدیدا محکوم کردند.

اما اگر بخواهیم تغییر رویکرد کشورهای مختلف جهان به خصوص ۱۴۳ کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد را نسبت به شناسایی فلسطین به عنوان کشوری مستقل را مورد بررسی قرار بدهیم بی‌شک باید از جنگ غزه به عنوان عاملی بسیار مهم و تاثیرگذار در به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی یاد کنیم.

البته شمار کشورهای مهمی که فلسطین را به عنوان کشور مستقل فلسطینی به رسمیت شناختند فقط به نروژ، اسپانیا و ایرلند خلاصه نمی‌شود و برخی از مقامات کشورهای دیگری، چون «اسلوونی»، «بلژیک» و «مالت» نیز اعتقاد دارند که «اتحادیه اروپا» باید فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت بشناسند.

ضمن اینکه در این میان نباید از نقش موثر و قابل توجه نخست وزیر «ایرلند» نیز غافل شویم که تلاش‌ها و رایزنی‌های فراوانی را با مقامات مختلف کشورهای اروپایی در مسیر به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک کشور مستقل انجام داده است.

از طرف دیگر عامل مهمی که موج به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان کشور مستقل را در سطح جهان ایجاد کرده کشتار و نسل‌کشی مردم غزه توسط ماشین جنگی و متجاوز رژیم صهیونیستی است. زیرا مشاهده می‌کنیم که چندماهی است که کشورهای سراسر دنیا صحنه انجام تجمع‌های گوناگون و برگزاری راهپیمایی‌های بزرگ و گسترده است.

موضوع بسیار مهم و استراتژیک دیگر قدرت و توان مقاومت فلسطین در نبردی ۹ ماهه با ارتش رژیم صهیونیستی است. گروه‌های مقاومت فلسطینی در جریان جنگ غزه و با مقاومت مثال‌زدنی و مبارزاتی جانانه با ارتش متجاوز و کودک‌کش صهیونیستی تمام توجهات و نگاه‌های دنیا را به خود جلب کرده است. بر همین اساس هم شاهد ایجاد و شکل‌گیری جنبشی مدنی به نفع فلسطین در کشورهای مختلف دنیا به ویژه در آمریکا هستیم.

البته این تمام ماجرا نیست و بعد از انجام عملیات موفقیت‌آمیز و غافلگیرکننده «طوفان‌الاقصی» شاهد افزایش قابل توجه اتحاد و همدلی میان مردم و گروه‌های مخلف مقاومت فلسطینی هستیم. موضوعی که در کنار جنگ غزه و کشتار و نسل‌کشی مردم این باریکه، ضمن اینکه وحدت کشورهای اسلامی را با فلسطین بیش از پیش افزایش داده، سازمان ملل و شورای امنیت آن را هم برای تحت فشار قرار دادن رژیم صهیونیستی به شدت تحت فشار قرار داده است.

در پایان باید گفت روند به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان کشوری مستقل که پیش از عملیات «طوفان‌الاقصی» و جنگ غزه با آهنگی کند، اما به صورت پیوسته آغاز شده بود با حوادث و رویدادهای اخیر شتاب گرفته و کشورها یکی پس از دیگری در حال به رسمیت شناختن فلسطین به‌عنوان یک کشور مستقل هستند؛ اتفاقی که کارشناسان مسائل بین‌الملل به رسمیت شناختن فلسطین توسط برخی از کشورها را ایجاد انگیزه برای ملت فلسطین می‌دانند و تاکید می‌کنند که این اقدامات دیپلماتیک فلسطینی‌ها را در ادامه مقاومت در برابر صهیونیست‌ها را مصمم‌تر می‌کند. 

انتهای پیام

نظر شما