شناسهٔ خبر: 67615999 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

یک سگ‌ نگهبان به ۱۱ شهروند مشهدی حمله کرد

رئیس شبکه دامپزشکی مشهد از گزش ۱۱ شهروند مشهدی در اثر حمله یک سگ نگهبان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش تابناک، محمد سیاح لائین در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: چهار روز پیش در منطقه شاهد، سگ نگهبان یک پروژه ساختمانی از محل نگهداری خود خارج و ابتدا وارد یک کارواش شده و یکی از کارگران را مورد گزش قرار داده و سپس وارد بلوار شاهد شده و ۱۰ تن از همشهریان را مورد گزش قرار می‌دهد.

وی افزود:  متاسفانه در این حادثه دلخراش، گوش یک تن از افراد حاضر به دلیل گزش از بدن وی جدا شده و منجر به خونریزی شدید شد که پس از آن  مردم سگ را کشته و با رجوع کارشناسان دامپزشکی، سر حیوان برای تست هاری به آزمایشگاه مرجع در تبریز ارسال شد.

سیاح لائین با اشاره به یک مورد گزیدگی دیگر در روزهای اخیر گفت: در چند روز گذشته  یکی از کارشناسان دامپزشکی نیز در حین انجام وظیفه در یکی از  گاوداری‌های مشهد مورد گزش قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه  این گزش در ناحیه ران و بسیار شدید بوده است، اظهار کرد: بلافاصله این کارشناس به یکی از  مراکز بهداشت رجوع کرده و واکسن‌های هاری، کزاز و سایر اقدامات درمانی انجام شد که این نشان از سختی کار دامپزشکان است.

رئیس شبکه دامپزشکی مشهد گفت:  این سگ هار نبوده و صرفا به دلیل عدم مهار و ترسیدن حیوان و دیدن افراد غریبه، این سگ نگهبان توانسته به کارشناس دامپزشکی حمله کند.

۷ مورد مثبت هاری در سال جاری در استان گزارش شده است

سیاح لائین افزود: با توجه به افزایش جمعیت حیوانات ولگرد و خیابانی، تعداد گزارشات گزیدگی نیز بالا رفته به‌ طوری که در سال جاری تا به الان،  ۱۰ مورد گزیدگی در استان داشته‌ایم که جواب آزمایش هاری هفت مورد مثبت اعلام شده‌ است.

وی یادآور شد: طبق مقررات دامپزشکی، هر نوع جابه‌جایی حیوانات باید در باکس و یا جعبه مخصوص باشد و حتما درمورد جابه‌جایی سگ‌ها باید پوزه‌بند برای آنها استفاده شود و چنانچه هر یک از  این موارد مورد توجه قرار نگیرد خطرآفرین و تهدیدی علیه بهداشت عمومی است.

سیاح با تاکید بر حفظ سلامت جامعه و پیشگیری از این حوادث، گفت: از مردم خواهشمندیم که حیوانات خانگی مثل سگ‌های بزرگ و گربه‌ها را وارد اجتماع نکنند و حتما برای نگهداری حیوانات به موضوع واکسیناسیون حیوانات به خصوص هاری، توجه داشته باشند.

 وی افزود: از طرفی غذا دادن به حیوانات ولگرد و خیابانی باعث زاد و ولد بیشتر آنها شده که با بالا رفتن جمعیت میزان مبتلا شدن به بیماری‌ها بین دام‌های مختلف و به ویژه بیماری‌های مشترک بین حیوان وانسان می‌شود.

وی همچنین  با اشاره به  گزارشی که چند وقت پیش به اداره کل دامپزشکی اعلام شده بود، گفت: در یکی از بوستان‌های مشهد فردی سگی را  با موتور سیکلت جابه‌جا کرده که مردم از این رفتار معترض شده و این فرد به نگهبان بوستان حمله‌ور شده، درصورتی که صاحب سگ قوانین را زیر پا گذاشته بود. طبق قانون اگر حیوانی به فردی آسیبی وارد کند، مالک حیوان موظف به پرداخت خسارت می‌شود.

خرداد ماه سال جاری، ۱۲۰۰ راس سگ ولگرد در استان معدوم شده‌است

رئیس شبکه دامپزشکی مشهد ادامه داد: هر فردی که سگ نگهداری می‌کند، علاوه بر گرفتن شناسنامه‌، بایستی برای ثبت نوبت‌های واکسیناسیون و بیماری‌های انگلی اقدام کند که همه این عوامل باعث کاهش خطرات بیماری‌ها و گزیدگی‌ها می‌شود. البته قوانین کشور درمورد نگهداری حیوانات باید سختگیرانه‌ پیگیری شود.

سیاح اظهار کرد: طبق دستورالعمل وزارت کشور برای سگ‌های ولگرد، موضوع عقیم‌سازی مطرح بوده که در خراسان‌ رضوی، طبق ماده ۵۵ قانون در این حوزه شهرداری‌ ورود کرده و معدوم‌سازی در نقاط مختلف از جمله گلبهار، خدمات شهری و...   انجام می‌شود که طبق آخرین آمار در خرداد ماه امسال ۱۲۰۰ راس سگ ولگرد در استان معدوم شده‌ است. عقیم‌سازی در حال حاضر در مشهد انجام نمی‌شود.

وی افزود: در دامپزشکی، چند موضوع درباره سگ‌های ولگرد مورد تاکید است که می‌توان به اختلال در امنیت روانی افراد، بهداشت و سلامت جامعه اشاره کرد و توصیه اداره کل دامپزشکی برای کمتر شدن این نوع آسیب‌ها به مردم این است که از لمس و غذا دادن به حیوانات خیابانی و ولگرد خودداری کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی مشهد گفت: درمورد هر نوع گزش از سمت حیوانات ولگرد به ویژه سگ و گربه، اولین تشخیص افتراقی دامپزشک هاری بوده که تمام نمونه‌های سر مشکوک به هاری به آزمایشگاه مرجع تبریز ارسال می‌شوند.

نظر شما